Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl

Dosavadní letošní registrace nových aut odhalily nejednu smutnou pravdu. Co se na chvostu prodejních statistik také najde, je nejednou překvapivé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl

30.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dosavadní letošní registrace nových aut odhalily nejednu smutnou pravdu. Co se na chvostu prodejních statistik také najde, je nejednou překvapivé.

Prodejům nových aut se rok co rok věnujeme každý měsíc. Nemapujeme přitom jen celou Evropu, ale pokaždé si detailně posvítíme i na český trh. Upozorňujeme obvykle hlavně na značky a modely, které svými výsledky překvapily, zejména v dobrém slova, s koncem roku se ale chceme podívat i na ty, které zapomenuty na dně tabulek kolikrát marně bojovaly byť o druhého zákazníka.

Opět vycházíme z dat SDA, níže ale nenaleznete všechny modely, kterých se prodalo velmi málo. U některých se ostatně nelze tak nízkému číslu divit - jedno a celkově třetí prodané LaFerrari v ČR je spíše úspěch, což platí o jakémkoli jednociferném počtu prodaných modelů této značky. A Ferrari pochopitelně není jedinou automobilkou, která může být ráda, že dostala do oběhu třeba pět kusů toho či onoho typu.

Mimo to je třeba vyloučit modely, které se pouze doprodávaly a lepších výsledků dosáhnout ani nemohly, popř. takové, které byly na počátku roku nahrazeny novými generacemi či facelifty, u nichž došlo k přejmenování. To je třeba případ Mercedesu ML, který nově zdobí název GLE. Francouzský hatchback DS3 byl pro změnu nejprve k dispozici pod logem mateřského Citroënu, než došlo k modernizaci a změně jména na DS 3.

Tato a další stroje jsme museli vyloučit, a došli jsme tak k 12 automobilům, kterých se prodalo nanejvýš 10 kusů za celý rok. A vypadlo na nás několik aut, jejichž neúspěch nás nejednou překvapil. Nezřídka jde o modely, o kterých se pravidelně mluví, které jsou zmiňovány v článcích i internetových diskuzích a řada lidí se k nim s nadšením hlásí. Nic z toho ale zjevně neznamená, že je také někdo koupí.

Toliko pro úvod, nyní již přistupme k největším prodejním propadákům českého trhu v letošním roce. Jde o registrace od počátku ledna do konce listopadu, nedá se však předpokládat, že by během prosince došlo k výrazným změnám - i kdyby se podařilo prodat několik kusů toho či onoho vozu, neúspěch se tím v úspěch nepromění...

Toyota GT 86 - 1 prodaný kus

Začneme hned největším zklamáním roku, a sice japonským sporťáčkem, který si skutečně vybral jeden jediný člověk. Toyota GT 86 se sice letos dočkala faceliftu, ovšem ani modernizace nepomohla navýšit zájem o něj. S ohledem na naše zjištění v testech se malému zájmu ani tak nedivíme, odbyt v podobě jediného kusu je ale mimořádně tristním výsledkem. Nedivili bychom se tak, kdyby jej české zastoupení od příštího roku začalo nabízet jen v rámci individuálního prodeje a ušetřilo náklady za tisk letáků. Nic takového však nečekáme od dvojčete s logem Subaru - BRZ bylo prodáno alespoň 20 exemplářů.


Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 1 - Nejvetsi propadaky ceskeho trhu s auty 2016 Perex

Hyundai Ioniq - 1 prodaný kus

Zařazení korejské novinky může vzbuzovat menší pochybnosti, však se jedná o vůz, který do ČR dorazil až v září. Pokud ale tři měsíce nestačily k tomu, aby oslovil více než jednoho zákazníka, kterým je navíc samo Hyundai, jinak než za propadák to označit nelze. Kvůli hybridnímu či elektrickému ústrojí jsme očekávali u firem toužících po vlastní prezentaci v zelenějším světle alespoň nějaký zájem, ale zjevně se to nestalo. Ostatně jsme říkali, že tohle auto je tu do počtu. A mimochodem, sesterská Kie Niro se neprodává déle a na kontě má alespoň 19 registrací.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 2 - Hyundai Ioniq dalsi nova sada 04

Peugeot iOn - 2 prodané kusy

Častokrát jsme zmiňovali, že o vozy s alternativním pohonem není na českém trhu velký zájem, a registrace malého elektrického Francouze to jen potvrzují. Po důvodech přitom není třeba dlouho pátrat - příliš vysoká cena kombinovaná s nízkým dojezdem, který se s příchodem chladného počasí v tuzemských podmínkách ještě zhoršuje. Dva kupující za rok tomu všemu odpovídají.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 3 - Peugeot iOn

Toyota Prius Plus - 2 prodané kusy

Prakticky vše, co jsme zmínili u korejského a francouzského vozu výše, můžeme zmínit také o tom japonském. Ani Toyota Prius+ nepatří mezi nejlevnější vozy. Navíc se snaží o pokrýt i segment MPV, což už ne zrovna pohledný vzhled základní verze posunulo ještě k horšímu. Na druhou stranu může nabídnout o poznání vyšší praktičnost, ta ale evidentně českými fanoušky hybridních vozů nebyla tak žádána. Výsledkem je tak další model, který má Toyota v nabídce jen pro parádu.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 4 - Toyota Prius Plus Performance Package 03

Lexus LS - 4 prodané kusy

Nedá se rozhodně říci, že by Češi o luxusní vozy neměli zájem. Nového BMW řady 7 bylo do konce listopadu prodáno 296 kusů, třístovka tak letos padne určitě. Mercedes-Benz třídy S by pro změnu mohl překonat dvousetkusovou bariéru, v případě Audi A8 se evidentně čeká na novou generaci. I tak ale tuzemské zastoupení prodalo již 60 kusů. Vedle toho je Lexus LS více než chudým příbuzným, po němž sáhli jen čtyři zákazníci. To nelze omluvit ničím.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 5 - Lexus LS 2013 EU prvni 02

Volvo S60 Cross Country - 5 prodaných kusů

O britském osudu švédského sedanu s terénními ambicemi jsme se letos již zmiňovali. Přitom jsme uvedli, že ani globální registrace Volva S60 Cross Country nejsou enormní. Logicky nejinak je tomu také na českém trhu, kde bylo prodáno jen pět exemplářů. Divit se tomu nelze, ostatně v našich končinách nejsou až tak vyhledávány ani klasické sedany. Tohle se Volvu nepovedlo a nečekáme, že S60 Cross Country přežije až do původně plánovaného konce výroby.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 6 - Volvo S60 Cross Country nova sada 13

Audi TT - 5 prodaných kusů

V případě „TéTéčka“ jsme se museli štípnout, abychom se ujistili, zda nás neklame zrak - pět registrací je totiž na tenhle model opravdu málo. Podrobné zkoumání databáze pak odhalilo, že jeden vůz byl prodán v březnu, jeden v dubnu, jeden v květnu, jeden v červnu a jeden v červenci. Poté se ovšem odbyt zastavil a po Audi TT již neštěkl ani pes. Je to opravdu překvapivé, neboť kdysi se po tomto voze lidé mohli utlouci, letos TT nepomohl ani fakt, že jde o novou generaci, ani příchod verze RS, ani nic jiného.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 7 - Audi TT S line competition 2016 prvni sada 03

Alfa Romeo MiTo - 6 prodaných kusů

Pokaždé, když napíšeme byť jen lehce negativní komentář k Alfě Romeo, strhne se poprask a my jsme zavaleni negativními reakcemi fanoušků italské značky. Tento obdiv k ní ale není vyvážen zájmem o její auta. Platí to i u nejmenšího a nejlevnějšího modelu MiTo, který si pořídilo pouze šest lidí, což je daleko nejmenší počet v rámci této obchodní třídy, kterou ovládá Škoda Fabia s 20 tisíci registracemi. Zajímavé přitom je, že více prodaných kusů (16) má na kontě i Lancia Ypsilon, tedy vůz de facto již pohřbené značky

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 8 - alfa romeo mito 2014 05

Lexus CT200h - 6 prodaných kusů

Snaha Lexusu sestoupit do nižších pater trhu nebyla korunována úspěchem ani ve světě, ani na českém trhu. Hybridní hatchback CT200h se u nás potýká s dlouhodobým nezájmem. Byť třeba jeho sofistikovaná zadní náprava nabízí více komfortu než konkurence, vysokou cenu to nezdůvodní. A to je problém, který se v dané třídě neodpouští. Zvláště když logo Lexusu nedosahuje takového lesku jako třeba emblém Audi či BMW.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 9 - Lexus CT 200h 2014 nova sada 09

Opel Antara - 8 prodaných kusů

O německém SUV jménem Opel Antara jsme nepsali již tak dlouho, že jsme poněkud zapomněli, že je stále v nabídce. Obdobně jsou na tom i zákazníci, kteří musí oficiální ceník chvíli hledat. Pokud pak uspějí, mohou vybírat mezi dvěma výbavami, jež doplňuje pouze jedna motorizace. Vše pak rámuje poměrně nevýrazný vzhled, kterému zdatně sekunduje nudná kabina osazená navíc starými ovladači a multimédii. Takový nezájem je ale při soudobém trendu favorizující crossovery a SUV přesto překvapivý.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 10 - 10zapom opel antara 01

Opel Cascada - 9 prodaných kusů

Trh s kabriolety se v posledních letech zmenšuje, a to i v zemích, kde slunce svítí takřka po celý rok a o modely se sklápěcí střechou není tak velký zájem ani u nás. I když vlastně jen o některé - BMW 4 Cabrio má na kontě 99 registrací a otevřená řada 2 pětapadesát. Vůči tomu levnější Cascada příliš nezaujala, 9 prodaných kusů je totiž méně než u mnohem dražšího Porsche 911 Cabrio. Se stylovým vozem tedy Opel na českém trhu příliš nepochodil.

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 11 - Opel Cascada 2,0 CDTI perex

Alfa Romeo 4C - 10 prodaných kusů kupé i Spideru

Jsme ve finále, a to opět u vozu, od nějž jsme očekávali více. Situace je navíc o to tragičtější, pokud si uvědomíme, že k deseti prodaným sportovním vozům museli Alfě Romeo napomoci hned dva modely. Kupé 4C si pořídilo osm zájemců, na otevřené provedení 4C Spider tak připadají jen dva. Je přitom otázkou, co za tím stojí pověst - problém rozhodně nehledejte u jízdní dynamiky či vzhledu, což je faktor, který povětšinou veškerá negativa přebíjí. Náš test ale nabízí pár vodítek...

Největší propadáky českého trhu s auty v roce 2016: tyto vozy nikdo nechtěl - 12 - Test Alfa Romeo 4C rychly 35

Zdroj dat: SDA

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.