Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům

Někteří říkají, že starší auta jsou lepší. V některých ohledech to tak může být, v případě dynamiky ale evoluce ukazuje dřívějším modelům záda z velké dálky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům

20.5.2019 | Mirek Mazal

Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Někteří říkají, že starší auta jsou lepší. V některých ohledech to tak může být, v případě dynamiky ale evoluce ukazuje dřívějším modelům záda z velké dálky.

Premiéra první generace Audi A8 se odehrála v roce 1994. O dva roky později došlo na výkonnou verzi S8, která ve své době představovala absolutní špičku nabídky značky. Měla být na jednu stranu dále velmi luxusní, současně ale velmi výkonná a rychlá, aby snadno překonávala dlouhé vzdálenosti na vysoké úrovni. Pod kapotou auta se skrýval velkoobjemový atmosférický motor, který svého času dopřával vozu úctyhodnou dynamiku, rychlé reakce na pedál plynu a plnotučný zvukový projev.

Vlajkovou loď Audi symbolizoval vidlicový osmiválec 4,2 V8 o výkonu 250 kW (340 koní) při 6 600 ot./min a 410 Nm vrcholící v 3 500 ot./min. Pohon všech kol mohl být sériově spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, nicméně více rozšířený zastaralý pětistupňový automat sliboval zrychlení 1 825 kg těžké limuzíny na stovku za 6,8 sekundy. Maximální rychlost už tehdy zůstala omezena na 250 km/h.

Proti dávnému vozidlu vládních flotil se nyní postavili mnohem obyčejnější, ale modernější sourozenci. Jednak šlo o kompaktní S3 s přeplňovaným čtyřválcem o objemu jen dvou litrů, ale kompaktní rozměry pohonné jednotky nahradily skutečně dobré jízdní hodnoty. Výkon 228 kW (310 koní) graduje v rozmezí 5 500-6 500 ot./min a 400 Nm je k dispozici od 2 000 do 5 400 ot./min. Celých 1 540 kilogramů hmotnosti s automatem a pohonem 4x4 zrychluje na 100 km/h dle katalogu za 4,6 sekundy, omezovač naskočí při 250 km/h.

Do závodu čtyř kruhů se připletl ještě nejnovější model Audi A8 50 TDI s novým třílitrovým šestiválcem, který díky turbu poskytuje 210 kW (286 koní) od 3 750 ot./min a 600 Nm v rozpětí 1 250-3 250 otáček za minutu. Permanentní pohon obou náprav a osmistupňový automat rozpohybují 2 050 kg vážící auto na stovku v čase 5,7 sekundy, elektronika dovolí přesun rychlostí maximálně 250 km/h.

Čísla hovoří jasně a potvrdila se i při kočkování na letišti, kde se čtvrt míle dlouhou dráhu nejdříve pokořila S3 v čase 13,2 sekundy. Malý agresor ukázal záda velkým bratrům, kteří přejeli cílovou pásku v čase 13,6 a 13,9 sekundy ve prospěch 50 TDI. Stejný scénář se opakoval při porovnání pružného zrychlení na třetí převodový stupeň a dokonalou dominanci S3 završil test brzdového systému.

Žlutý kompakt s nejmenším motorem vzbuzoval pochyby vedle dvou dražších modelů, ale na konci jasně stál na nejvyšším stupni vítězů. Původní S8 je sice dodnes nejvýkonnější a svým osmiválcem budí respekt, ani slušný poměr výkonu a hmotnosti (auto je výrazně lehčí než moderní A6) v kombinaci s pohonem všech kol ale nestačí ani na slabší, těžší, ale modernější A6. O S3 ani nemluvě. Starší auta jsou zajímavá, čistě dynamicky s nimi ale dnes mnoho parády nenaděláte, ani když půjde o výkonnější a lehčí vozy, než je původní S8.


Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 1 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 01Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 2 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 02Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 3 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 03Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 4 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 04Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 5 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 05Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 6 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 06Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 7 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 07Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 8 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 08Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 9 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 09Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 10 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 10Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 11 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 11Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům - 12 - Audi A8 D2 proti S3 Sportback a A8 50 TDI foto 12
Kdysi neohrožená špička nabídky Audi si dnes ani nemůže tykat s obyčejnější kompaktní S3 Sportback a ještě více obyčejnou dieselovou A6 sedan

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.