Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům
20.5.2019 | Mirek Mazal
Někteří říkají, že starší auta jsou lepší. V některých ohledech to tak může být, v případě dynamiky ale evoluce ukazuje dřívějším modelům záda z velké dálky.
Premiéra první generace Audi A8 se odehrála v roce 1994. O dva roky později došlo na výkonnou verzi S8, která ve své době představovala absolutní špičku nabídky značky. Měla být na jednu stranu dále velmi luxusní, současně ale velmi výkonná a rychlá, aby snadno překonávala dlouhé vzdálenosti na vysoké úrovni. Pod kapotou auta se skrýval velkoobjemový atmosférický motor, který svého času dopřával vozu úctyhodnou dynamiku, rychlé reakce na pedál plynu a plnotučný zvukový projev.
Vlajkovou loď Audi symbolizoval vidlicový osmiválec 4,2 V8 o výkonu 250 kW (340 koní) při 6 600 ot./min a 410 Nm vrcholící v 3 500 ot./min. Pohon všech kol mohl být sériově spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, nicméně více rozšířený zastaralý pětistupňový automat sliboval zrychlení 1 825 kg těžké limuzíny na stovku za 6,8 sekundy. Maximální rychlost už tehdy zůstala omezena na 250 km/h.
Proti dávnému vozidlu vládních flotil se nyní postavili mnohem obyčejnější, ale modernější sourozenci. Jednak šlo o kompaktní S3 s přeplňovaným čtyřválcem o objemu jen dvou litrů, ale kompaktní rozměry pohonné jednotky nahradily skutečně dobré jízdní hodnoty. Výkon 228 kW (310 koní) graduje v rozmezí 5 500-6 500 ot./min a 400 Nm je k dispozici od 2 000 do 5 400 ot./min. Celých 1 540 kilogramů hmotnosti s automatem a pohonem 4x4 zrychluje na 100 km/h dle katalogu za 4,6 sekundy, omezovač naskočí při 250 km/h.
Do závodu čtyř kruhů se připletl ještě nejnovější model Audi A8 50 TDI s novým třílitrovým šestiválcem, který díky turbu poskytuje 210 kW (286 koní) od 3 750 ot./min a 600 Nm v rozpětí 1 250-3 250 otáček za minutu. Permanentní pohon obou náprav a osmistupňový automat rozpohybují 2 050 kg vážící auto na stovku v čase 5,7 sekundy, elektronika dovolí přesun rychlostí maximálně 250 km/h.
Čísla hovoří jasně a potvrdila se i při kočkování na letišti, kde se čtvrt míle dlouhou dráhu nejdříve pokořila S3 v čase 13,2 sekundy. Malý agresor ukázal záda velkým bratrům, kteří přejeli cílovou pásku v čase 13,6 a 13,9 sekundy ve prospěch 50 TDI. Stejný scénář se opakoval při porovnání pružného zrychlení na třetí převodový stupeň a dokonalou dominanci S3 završil test brzdového systému.
Žlutý kompakt s nejmenším motorem vzbuzoval pochyby vedle dvou dražších modelů, ale na konci jasně stál na nejvyšším stupni vítězů. Původní S8 je sice dodnes nejvýkonnější a svým osmiválcem budí respekt, ani slušný poměr výkonu a hmotnosti (auto je výrazně lehčí než moderní A6) v kombinaci s pohonem všech kol ale nestačí ani na slabší, těžší, ale modernější A6. O S3 ani nemluvě. Starší auta jsou zajímavá, čistě dynamicky s nimi ale dnes mnoho parády nenaděláte, ani když půjde o výkonnější a lehčí vozy, než je původní S8.
Kdysi neohrožená špička nabídky Audi si dnes ani nemůže tykat s obyčejnější kompaktní S3 Sportback a ještě více obyčejnou dieselovou A6 sedan
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 2 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 3 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 5 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 6 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva