Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům
20.5.2019 | Mirek Mazal
Někteří říkají, že starší auta jsou lepší. V některých ohledech to tak může být, v případě dynamiky ale evoluce ukazuje dřívějším modelům záda z velké dálky.
Premiéra první generace Audi A8 se odehrála v roce 1994. O dva roky později došlo na výkonnou verzi S8, která ve své době představovala absolutní špičku nabídky značky. Měla být na jednu stranu dále velmi luxusní, současně ale velmi výkonná a rychlá, aby snadno překonávala dlouhé vzdálenosti na vysoké úrovni. Pod kapotou auta se skrýval velkoobjemový atmosférický motor, který svého času dopřával vozu úctyhodnou dynamiku, rychlé reakce na pedál plynu a plnotučný zvukový projev.
Vlajkovou loď Audi symbolizoval vidlicový osmiválec 4,2 V8 o výkonu 250 kW (340 koní) při 6 600 ot./min a 410 Nm vrcholící v 3 500 ot./min. Pohon všech kol mohl být sériově spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, nicméně více rozšířený zastaralý pětistupňový automat sliboval zrychlení 1 825 kg těžké limuzíny na stovku za 6,8 sekundy. Maximální rychlost už tehdy zůstala omezena na 250 km/h.
Proti dávnému vozidlu vládních flotil se nyní postavili mnohem obyčejnější, ale modernější sourozenci. Jednak šlo o kompaktní S3 s přeplňovaným čtyřválcem o objemu jen dvou litrů, ale kompaktní rozměry pohonné jednotky nahradily skutečně dobré jízdní hodnoty. Výkon 228 kW (310 koní) graduje v rozmezí 5 500-6 500 ot./min a 400 Nm je k dispozici od 2 000 do 5 400 ot./min. Celých 1 540 kilogramů hmotnosti s automatem a pohonem 4x4 zrychluje na 100 km/h dle katalogu za 4,6 sekundy, omezovač naskočí při 250 km/h.
Do závodu čtyř kruhů se připletl ještě nejnovější model Audi A8 50 TDI s novým třílitrovým šestiválcem, který díky turbu poskytuje 210 kW (286 koní) od 3 750 ot./min a 600 Nm v rozpětí 1 250-3 250 otáček za minutu. Permanentní pohon obou náprav a osmistupňový automat rozpohybují 2 050 kg vážící auto na stovku v čase 5,7 sekundy, elektronika dovolí přesun rychlostí maximálně 250 km/h.
Čísla hovoří jasně a potvrdila se i při kočkování na letišti, kde se čtvrt míle dlouhou dráhu nejdříve pokořila S3 v čase 13,2 sekundy. Malý agresor ukázal záda velkým bratrům, kteří přejeli cílovou pásku v čase 13,6 a 13,9 sekundy ve prospěch 50 TDI. Stejný scénář se opakoval při porovnání pružného zrychlení na třetí převodový stupeň a dokonalou dominanci S3 završil test brzdového systému.
Žlutý kompakt s nejmenším motorem vzbuzoval pochyby vedle dvou dražších modelů, ale na konci jasně stál na nejvyšším stupni vítězů. Původní S8 je sice dodnes nejvýkonnější a svým osmiválcem budí respekt, ani slušný poměr výkonu a hmotnosti (auto je výrazně lehčí než moderní A6) v kombinaci s pohonem všech kol ale nestačí ani na slabší, těžší, ale modernější A6. O S3 ani nemluvě. Starší auta jsou zajímavá, čistě dynamicky s nimi ale dnes mnoho parády nenaděláte, ani když půjde o výkonnější a lehčí vozy, než je původní S8.
Kdysi neohrožená špička nabídky Audi si dnes ani nemůže tykat s obyčejnější kompaktní S3 Sportback a ještě více obyčejnou dieselovou A6 sedan
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Onboard videa 03.29. 15:25 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan