Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdo prodává konečně pořádný motor, monstrum z nadzvukového Concordu
10.4.2019 | Mirek Mazal
Do osobního auta ho vměstná asi jen hodně velký nadšenec, supersilný náklaďák by s jeho pomocí ale mohl vzniknout docela snadno.
Překročení rychlosti zvuku se v dopravním letectví stalo cílem velmi brzy po uvedení proudových letadel do služby a v šedesátých letech se převratný sen stal skutečností. Letadlo Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 vybavené čtyřmi motory Olympus 593 MK-610 se stal fenoménem. Concorde uměl překonávat dlouhé vzdálenosti nadzvukovou rychlostí za doprovodu obřích sonických třesků.
První zkušební let proběhl přesně 9. dubna 1969. Skoro na den přesně před padesáti lety poprvé vystoupal do výšin letoun s ostrým čumákem, který během premiéry pilotoval veterán RAF z druhé světové války jménem Brian Trubshaw.
Vnitřní uspořádání stroje neumožňovalo dopravu většího počtu cestujících. Malý palubní prostor byl vykoupen zvýšeným luxusem. Provoz prvního nadzvukového letadla byl ukončen po tragické havárii u letiště Charlese de Gaulla v Paříži. Následovaly debaty o ekonomické neefektivitě, které se staly posledním důvodem k uzavření celé kapitoly revoluční přepravy osob. Žádný supersonický dopravní letoun od té doby nevznikl
Concorde o délce 61,7 metru a rozpětí 25,6 metru vážil prázdný 78,7 tuny. Maximální vzletová hmotnost dosahovala 185 tun, čtveřice proudových motorů s přídavným spalováním vyvíjela tah 676 kN. Díky tomu byla maximální rychlost stanovena na 2 179 km/h, cestovní rychlost byla jen o 21 km/h nižší. Spotřeba paliva se při letu se pohybovala okolo dvaceti tun za hodinu, přitom stejné množství motory potřebovaly jen během přiblížení na přistání.
Pohonná jednotka byla původně vyvinuta pro britský strategický bombardér Avro Vulcan a pro prototyp taktického bombardovacího, útočného a průzkumného letounu stejného původu BAC TSR.2. Později se o ústrojí začala zajímat francouzská společnost Snecma Moteurs, která agregát přizpůsobila pro leteckou přepravu.
Podle dobového ceníku z roku 1972 vyšla cena jednoho Concordu na 33,8 milionu dolarů (768 milionů Kč), po 47 letech je v Británii nabízen jeden z motorů za 748 tisíc liber, což je v přepočtu 22,2 milionů českých korun. Srovnáním cen se inzerát nadneseně jeví jako zajímavý obchod, prodejce sám říká, že jde o „perfektní předmět do sběratelských kolekcí“. My bychom jej pochopitelně raději viděli v nějakém autě, to by pak zřejmě létalo i bez křídel...
Motor z Concordu i s dokumentací čekají na nového zákazníka, který bude ochoten dát za tento technický klenot před 22 milionů Kč
Zdroj: eBay
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda