Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němce ubijí dieselové hříchy minulosti, už teď ztrátový Mercedes má další problém
11.8.2019 | Petr Miler
Nad Stuttgartem se dál stahují mračna. Mercedes letos varoval před tím, že upadne do ztráty a stalo se to. Když k tomu došlo, varoval před dalšími nepříjemnostmi a zjevně ani tentokrát nepřeháněl.
Mercedes byl v poslední dekádě skutečnou hvězdou evropského automobilového nebe. Na trh dostával další a další nové modely, byl chválen odbornou i laickou veřejností a 10 let prožíval jeden ziskový kvartál za druhým. Zdálo se, že to tak bude věčně, před pár týdny ale začala dosud precizně fungující stuttgartská mašina zadrhávat.
Nikdo pořádně nechápal, co se děje, když automobilka oficiálně varovala investory před možnými ztrátami. Mnozí to považovali za přílišnou opatrnost Němců v horšících se časech, neboť z prodejního hlediska totiž nenasvědčovalo tomu, že by k něčemu tak dramatickému mělo dojít. Realita ale byla nakonec docela jiná - automobilka po druhém čtvrtletí skutečně po 10 letech spadla do ztráty a vše mělo jedinou příčinu - dieselové hříchy minulosti.
Ačkoli s naftovým skandálem si každý spojí hlavně Volkswagen, ani Mercedes nemá čisté svědomí. Automobilce tak začaly být udělovány pokuty za různá dílčí pochybení z dřívějších let a k tomu přišly obavy z přílišné závislosti na těch samých motorech. Diesely totiž mají nižší spotřebu a tedy i nižší emise CO2, což se automobilkám v době jejich přísných regulací hodí. Hodilo se to i Mercedesu, teď jsou ale naftové motory na ústupu a průměrné emise CO2 této značky stoupají. A to je to poslední, co si může přát, když od ledna 2020 začínají vstupovat v platnost nové a ještě mnohem přísnější limity a tedy i potenciálně vyšší pokuty.
Mercedes tak i po oznámení ztráty varoval před dalšími ztrátami a dokonce uvedl, že dopady současných problémů ani neumí odhadnout. Ani to očividně nebylo přehnané - německý Der Spiegel ve svém pátečním vydání zveřejnil, že stuttgartská prokuratura plánuje udělit Daimleru, tedy mateřské firmě Mercedesu, pokutu ve výši ať 5 000 euro za každý prodaný vůz tříd C a E, u nichž německá KBA odhalila podvodný software.
Jde „jen” o 280 tisíc aut, jenže 5 000 euro na každé je opravdu vysoká suma. Na stole je tedy pokuta až 1,4 miliardy euro (36 miliard Kč) s tím, že prokuratura podle Der Spiegel předpokládá udělení trestu mezi 800 miliony a 1 miliardou euro. To je o něco méně, ale pořád velká rána i pro tak velkou automobilkou, jakou je Daimler resp. Mercedes-Benz.
Mluvčí státního zastupitelství potvrdil probíhající vyšetřování, závěry ale nechtěl komentovat, prý se je dozvíme nejpozději do konce roku. Mercedes k věci odmítl zaujmout stanovisko zcela.
Jakkoli jde zatím o nepotvrzené informace, odpovídají tomu, že Mercedes čeká další ztrátové kvartály. Je navíc třeba se ptát, kolik podobných vyšetřování ještě probíhá a kolik pokut ještě přijde. Mercedes v inkriminovaných dobách prodal v Evropě miliony aut a diesely jich byly osazeny tři čtvrtiny. Zatím dostal pokuty v řádu desítek miliard korun za pouhá procenta z nich - pakliže by firma podváděla i s dalšími modely, může jí to stát peníze, které bude mít problém zaplatit.
Jsme tedy zvědavi, co dalšího se bude dít. Mercedes je už teď očividně nervózní a počítá s mnoha škrty. A to se dosud z pohledu vnějšího pozorovatele nestalo skoro nic. Je tedy nanejvýš pravděpodobné, že špatné zprávy ještě přijdou - zjištění Der Spiegel a nakonec i varovná prohlášení samotného Daimleru budiž toho důkazem. Podobným způsobem, byť v menším měřítku, byly navíc potrestány i Audi, Bosch a Porsche, takže je skutečně otázkou, co Němce ještě čeká.
Dieselové Mercedes třídy C z počátku této dekády mají být jedněmi z dalších aut, u nichž třícípa hvězda obcházela emisní testy podvodným software. Teď za to bude muset platit obrovské sumy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 2 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 4 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 5 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 7 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 20:48 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 19:06 - M.Z.
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova