Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli
27.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Akciové trhy, vedení koncernu Daimler i obyčejné Němce zaskočilo, s jakou razancí vstoupili Číňané do snad nejprestižnější německé automobilky.
Na sklonku listopadu čínská automobilka Geely oslovila Daimler s poměrně drzou prosbou. Po německém koncernu chtěla aby vydal dodatečné akcie a následně je prodal asijskému výrobci, jenž by se tak levně dostal k technologiím spojených s elektromobily a autonomním řízením. Jelikož však o nic takového Němci neměli zájem, čínskou výpravu hezky rychle vypoklonkovali. Geely se ale nevzdalo a do boje se pustilo z jiného konce.
Když jim Daimler nechtěl vydat nové, Číňané začali skupovat existující. Před pár týdny už vlastnili tři procenta německého koncernu a současně potvrdili, že se chtějí dostat na pozici největšího akcionáře Daimleru. Přesto nikdo nečekal, kam až to dotáhnou - trhy byly zaskočeny, když osobně majitel čínské automobilky Li Shufu (tedy nakonec nikoli automobilka Geely) v tichosti navýšil svůj podíl až na 9,69 procenta, aniž by se stihla provalit informace o překročení tří- a pětiprocentních regulačních prahů. Rázem se tak stal největším akcionářem, neboť předstihl i dosavadního lídra, Kuwait Investment Authority, s 6,8procentním podílem.
Abychom si čínskou investici zasadili do kontextu, je třeba připomenout, že Daimler je jediná významná německá automobilka, jejíž akcie jsou v podstatě všechny na volném trhu. Nejsou tu žádní Quandtovi, Klatenovi, Piëchovi nebo Porsche, kteří si hlídají své firmy, vlastnictvím kontrolního či alespoň blokujícího balíku akcií. Potomci zakladatelů Daimleru existují, v koncernu Daimler ale nemají podstatné slovo. V podstatě kdokoli tak může firmu ovládnout, pokud na to bude mít dost peněz. A Li Shufu jich má zjevně fůru.
Další akcie ale prý již nakupovat nehodlá a chce se zaměřit na upevnění partnerství s Daimlerem. Dle jeho prognóz v budoucnu přežije maximálně jen pár automobilek. Ty navíc musí být technologicky na výši, aby dokázaly soupeřit s konkurencí z jiných oborů, zejména pak z IT. Že je řeč o Googlu a Uberu, o tom není pochyb. Kromě toho ovšem Geely bere jako velkého rivala také Teslu, což je s ohledem na směřování Číny k elektromobilům logické.
„Konkurence, jež nás v 21. století vyzývá na souboj, nepochází z automobilového segmentu. Žádný současný hráč pravděpodobně nevyhraje tuto hru s narušiteli zvenčí bez přátel. Aby byla dosažena a prosazena technologická nadřazenost výrobců aut, je třeba se adaptovat na nové způsoby smýšlení, jenž mají spojitost se sdílením a kombinováním silných stránek. Moje investice do Daimleru tuto vizi reflektuje,“ uvedl Li Shufu.
To zní rozumně, ne každý je ale z jeho investice nadšen. Daimler sice v oficiální rovině konstatoval, že je potěšen zařazením tohoto muže mezi dlouhodobé akcionáře, uvnitř firmy to ale podle dostupných informací jen vře. A vyděšeni jsou i obyčejní Němci, kteří se bojí, že „jejich” firmy ovládnou Číňané. I politici tak museli změnit svou rétoriku - ministryně hospodářství Brigitte Zypries zprvu řekla, že jde o obchodní rozhodnutí, které ji nepřísluší soudit. O den později už ale konstatovala, že „otevřenost Německa nesmí být používána jako brána pro uplatňování obchodně-politických zájmů jiných zemi”.
A další politici se přidali: „Je důležité, aby si Evropa hlídala některé klíčové evropské technologie, po kterých pasou zahraniční investoři,“ řekl náměstek německého ministra průmyslu Matthias Machnig. Nesmíme totiž zapomínat, co je Geely - jde o firmu, která roky parazitovala na duševním vlastnictví jiných automobilek a Mercedesy v tom hrály hlavní roli. I když to patrně není hlavním zájmem šéfa Geely, ovládnutí dříve kopírovaných firem je nejlepší cestou, jak zamést stopy předchozího plagiátorství. Neboť kde není žalobce...
Jsme zvědavi, kam se situace dále vyvine, jisté je ovšem jedno - až dosud byla Čína brána zejména za největší trh světa, který řadě automobilek umožňoval růst a dosahovat stále většího zisku. Teď se ale role začínají obracet, Číňané jsou vládou podněcováni k expanzím do zahraničí. Zároveň mají značky jako Mercedes „splatit svůj dluh“ za ony čínské prodeje a nabídnout tak svým asijským partnerům technologie, po kterých oni touží.
To je jistě pozoruhodný pohled na věc, náš názor na něj ale současnou situaci nezmění - čínské firmy mají peníze a neváhají je utrácet za převzetí svých konkurentů ze „starého světa”. A pokud skutečně dojde na slova Li Shufu a budoucnosti se skutečně dočká jen pár automobilek, pak se rozhodně díváme na jednu z nich. Krom desetiny Daimleru Geely vlastní i Volvo, Proton, Lotus, výrobce létajících aut Terrafugia či výrobce londýnských taxíků.
Geely navíc potichu skoupilo už 15,6 % firmy Volvo AB, která vyrábí náklaďáky. Ta mimochodem v reakci na výše zmíněné vyhodila ze svého představenstva šéfa Volvo Cars Hakana Samuelssona, protože je spojen s firmou, která ovládá skoro 10 procent Daimleru, vlastníka Daimler Trucks a velkého konkurenta Volva. O co, že se Samuellson jednou do představenstva Volva AB vrátí - poté, co Geely ovládne i Volvo AB...
Geely odstartovalo jako kopírka Mercedesů...
...nyní je ale již i legálně největším akcionářem koncernu. Touží totiž po elektrických technologiích, jenž až tak jednoduše jako design zkopírovat nešly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 22:32 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis