Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli

Akciové trhy, vedení koncernu Daimler i obyčejné Němce zaskočilo, s jakou razancí vstoupili Číňané do snad nejprestižnější německé automobilky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli

27.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Akciové trhy, vedení koncernu Daimler i obyčejné Němce zaskočilo, s jakou razancí vstoupili Číňané do snad nejprestižnější německé automobilky.

Na sklonku listopadu čínská automobilka Geely oslovila Daimler s poměrně drzou prosbou. Po německém koncernu chtěla aby vydal dodatečné akcie a následně je prodal asijskému výrobci, jenž by se tak levně dostal k technologiím spojených s elektromobily a autonomním řízením. Jelikož však o nic takového Němci neměli zájem, čínskou výpravu hezky rychle vypoklonkovali. Geely se ale nevzdalo a do boje se pustilo z jiného konce.

Když jim Daimler nechtěl vydat nové, Číňané začali skupovat existující. Před pár týdny už vlastnili tři procenta německého koncernu a současně potvrdili, že se chtějí dostat na pozici největšího akcionáře Daimleru. Přesto nikdo nečekal, kam až to dotáhnou - trhy byly zaskočeny, když osobně majitel čínské automobilky Li Shufu (tedy nakonec nikoli automobilka Geely) v tichosti navýšil svůj podíl až na 9,69 procenta, aniž by se stihla provalit informace o překročení tří- a pětiprocentních regulačních prahů. Rázem se tak stal největším akcionářem, neboť předstihl i dosavadního lídra, Kuwait Investment Authority, s 6,8procentním podílem.

Abychom si čínskou investici zasadili do kontextu, je třeba připomenout, že Daimler je jediná významná německá automobilka, jejíž akcie jsou v podstatě všechny na volném trhu. Nejsou tu žádní Quandtovi, Klatenovi, Piëchovi nebo Porsche, kteří si hlídají své firmy, vlastnictvím kontrolního či alespoň blokujícího balíku akcií. Potomci zakladatelů Daimleru existují, v koncernu Daimler ale nemají podstatné slovo. V podstatě kdokoli tak může firmu ovládnout, pokud na to bude mít dost peněz. A Li Shufu jich má zjevně fůru.

Další akcie ale prý již nakupovat nehodlá a chce se zaměřit na upevnění partnerství s Daimlerem. Dle jeho prognóz v budoucnu přežije maximálně jen pár automobilek. Ty navíc musí být technologicky na výši, aby dokázaly soupeřit s konkurencí z jiných oborů, zejména pak z IT. Že je řeč o Googlu a Uberu, o tom není pochyb. Kromě toho ovšem Geely bere jako velkého rivala také Teslu, což je s ohledem na směřování Číny k elektromobilům logické.

„Konkurence, jež nás v 21. století vyzývá na souboj, nepochází z automobilového segmentu. Žádný současný hráč pravděpodobně nevyhraje tuto hru s narušiteli zvenčí bez přátel. Aby byla dosažena a prosazena technologická nadřazenost výrobců aut, je třeba se adaptovat na nové způsoby smýšlení, jenž mají spojitost se sdílením a kombinováním silných stránek. Moje investice do Daimleru tuto vizi reflektuje,“ uvedl Li Shufu.

To zní rozumně, ne každý je ale z jeho investice nadšen. Daimler sice v oficiální rovině konstatoval, že je potěšen zařazením tohoto muže mezi dlouhodobé akcionáře, uvnitř firmy to ale podle dostupných informací jen vře. A vyděšeni jsou i obyčejní Němci, kteří se bojí, že „jejich” firmy ovládnou Číňané. I politici tak museli změnit svou rétoriku - ministryně hospodářství Brigitte Zypries zprvu řekla, že jde o obchodní rozhodnutí, které ji nepřísluší soudit. O den později už ale konstatovala, že „otevřenost Německa nesmí být používána jako brána pro uplatňování obchodně-politických zájmů jiných zemi”.

A další politici se přidali: „Je důležité, aby si Evropa hlídala některé klíčové evropské technologie, po kterých pasou zahraniční investoři,“ řekl náměstek německého ministra průmyslu Matthias Machnig. Nesmíme totiž zapomínat, co je Geely - jde o firmu, která roky parazitovala na duševním vlastnictví jiných automobilek a Mercedesy v tom hrály hlavní roli. I když to patrně není hlavním zájmem šéfa Geely, ovládnutí dříve kopírovaných firem je nejlepší cestou, jak zamést stopy předchozího plagiátorství. Neboť kde není žalobce...

Jsme zvědavi, kam se situace dále vyvine, jisté je ovšem jedno - až dosud byla Čína brána zejména za největší trh světa, který řadě automobilek umožňoval růst a dosahovat stále většího zisku. Teď se ale role začínají obracet, Číňané jsou vládou podněcováni k expanzím do zahraničí. Zároveň mají značky jako Mercedes „splatit svůj dluh“ za ony čínské prodeje a nabídnout tak svým asijským partnerům technologie, po kterých oni touží.

To je jistě pozoruhodný pohled na věc, náš názor na něj ale současnou situaci nezmění - čínské firmy mají peníze a neváhají je utrácet za převzetí svých konkurentů ze „starého světa”. A pokud skutečně dojde na slova Li Shufu a budoucnosti se skutečně dočká jen pár automobilek, pak se rozhodně díváme na jednu z nich. Krom desetiny Daimleru Geely vlastní i Volvo, Proton, Lotus, výrobce létajících aut Terrafugia či výrobce londýnských taxíků.

Geely navíc potichu skoupilo už 15,6 % firmy Volvo AB, která vyrábí náklaďáky. Ta mimochodem v reakci na výše zmíněné vyhodila ze svého představenstva šéfa Volvo Cars Hakana Samuelssona, protože je spojen s firmou, která ovládá skoro 10 procent Daimleru, vlastníka Daimler Trucks a velkého konkurenta Volva. O co, že se Samuellson jednou do představenstva Volva AB vrátí - poté, co Geely ovládne i Volvo AB...


Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 1 - Geely 300 01Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 2 - Geely 300 02
Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 3 - Geely Number 01 prvni foto 01Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 4 - Geely Number 01 prvni foto 02Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 5 - Geely Number 01 prvni foto 03Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 6 - Geely Number 01 prvni foto 04
Geely odstartovalo jako kopírka Mercedesů...

Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 7 - mercedes eqa koncept iaa2017 12Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 8 - mercedes eqa koncept iaa2017 14Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 9 - mercedes eqa koncept iaa2017 15Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 10 - mercedes eqa koncept iaa2017 01Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 11 - mercedes eqa koncept iaa2017 02Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 12 - mercedes eqa koncept iaa2017 03Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 13 - mercedes eqa koncept iaa2017 04Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 14 - mercedes eqa koncept iaa2017 05Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 15 - mercedes eqa koncept iaa2017 06Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 16 - mercedes eqa koncept iaa2017 07Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 17 - mercedes eqa koncept iaa2017 08Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 18 - mercedes eqa koncept iaa2017 09Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 19 - mercedes eqa koncept iaa2017 10Němce vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu. Teď legalizují, co kdysi kradli - 20 - mercedes eqa koncept iaa2017 11
...nyní je ale již i legálně největším akcionářem koncernu. Touží totiž po elektrických technologiích, jenž až tak jednoduše jako design zkopírovat nešly

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.