Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci chtějí i nadále zakázat SUV, k rozdmýchání vášní stačila jediná nehoda
10.9.2019 | Mirek Mazal
Už dříve započatá diskuze o zákazu sportovně užitkových vozů eskalovala po smrti čtyř lidí při nehodě způsobené řidičem Porsche Macan. Odpůrci SUV dokonce vyšli do ulic.
Naši západní sousedé pokračují v emotivním tažení proti sportovně užitkovým automobilům zejména v zalidněných oblastech. Část politické reprezentace dříve deklarovala touhu zakázat „přemotorované tanky s obřím výkonem“, které by si mohli zájemci koupit jen na zvláštní povolení. Zastánci tohoto nápadu o sobě dali opět vědět po vážné nehodě prémiového SUV.
Incident, který se odehrál přímo v Berlíně, způsobil smrt čtyř osob včetně tříletého dítěte. Tragédie se stala záminkou pro další kolo debat o škodlivosti SUV a omezeních pro jejich pořízení. Hlasitý bojovník za čistý vzduch a práva spotřebitelů Jürgen Resch reagoval okamžitým požadavkem „rychle provedených opatření proti velkým a těžkým terénním vozidlům v podobě zákazu, městského mýta či zpoplatnění parkování ve městech.“ Potichu nezůstal ani zástupce zelených Oliver Krischer, který lobboval za „horní limit pro velké SUV v centrech měst“. Nejlepší by údajně bylo spolkové nařízení umožňující nastavit určitá omezení velikosti. „Auta potřebují stále širší parkovací místa ve městech, kde je prostor stále vzácnější. Jsou nebezpečím zejména pro chodce a cyklisty,“ dodal Krischer.
Předsedkyně Zelených Katrin Göring-Eckardt se sice vyslovila proti zákazu těchto SUV, ale hned v druhé větě nezklamala, když upřednostnila výrazné zvýšení cen SUV a vyšší zdanění vlastnictví. Otázka ekonomických nákladů majitelů je prý mnohem lepším opatřením než úplný zákaz. Šéfka chce „rozumnou rovnost mezi jízdou na kole, pěší chůzí a automobily“. Dáma mimo jiné požaduje podporu pro ty, kteří „jezdí rozumně čili pomocí elektrické energie a bez CO2“. Zástupce CDU Philipp Amthor k diskusi přidal rozumnější názor: „Tato nehoda šokovala, ukazuje potenciální riziko, ale já bych nezačal zakazovat.“
Debatu rozšířil specialista na dopravní nehody Siegfried Brockmann. Odborník situaci ujasnil: „Nemůžete jen říct, že SUV je zásadně nebezpečnější než Polo nebo Smart.“ Reagoval na příčinu smrtelné nehody, kde hlavní roli podle předběžných závěrů hrála zdravotní indispozice 42letého řidiče. Vyšetřovatelé zatím pracují s pravděpodobnou příčinou ve formě náhlého epileptického záchvatu řidiče zvýšeného Porsche.
Den po vážné události se přímo na místě incidentu shromáždilo přibližně 500 lidí. Demonstrující aktivisté přinesli transparenty kritizující rozšířené vozy SUV, méně militantní účastníci smutečního aktu tiše položili květiny či zapálili svíčky.
Je to jistě smutná událost, přes naše omezené sympatie k SUV jako takovým ale nemáme pocit, že by tato auta sama o sobě za něco mohla, ježdění s nimi představovalo zásadně vyšší riziko pro okolí a bylo nutné je jakkoli potírat. Nehody, i ty tragické, se stávaly, stávají a budou stávat, a to i v případě, že řízení aut převezmou počítače. Tím neříkáme, že se máme s podobnými událostmi jen tak smířit a nepokoušet se cokoli změnit, snahy o zákaz či jakákoli plošná omezení jsou ale příliš emotivní reakcí, která nebere veškerá relevantní fakta.
Podvečerní nehoda Porsche Macan v Berlíně znovu rozdmýchala vášně odpůrců SUV
Protestující den po tragické nehodě vyrazili do ulic s květinami a transparenty
Vier Minuten Schweigen - je eine für jedes Opfer des tödlichen Unfalls in #Berlin-Mitte: Hunderte sind am Abend zu einer Mahnwache am Unfallort zusammengekommen, um Anteil zu nehmen. pic.twitter.com/uodK8IyXXP
— rbb|24 (@rbb24) 7. září 2019
Zdroj: rbb24
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Číňané po dlouhá léta od VW „opisovali“, nově mu mají pomoci znovu vyrábět lidové vozy
před 2 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 4 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 7 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB