Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci jsou nudní, retro a unifikované přídě nesmysl. Šéfdesignér Ferrari se rozpovídal
28.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Spoustu zajímavých slov pronesl Flavio Manzoni při otevření výstavy, která rekapituluje 70 let existence značky. Nechal nahlédnout i pod pokličku budoucnosti.
Je důvěrně známo, že italská automobilka se vzpínajícím se koníkem ve znaku v letošním roce slaví 70 let své existence. Součástí oslav je přitom i výstava „Ferrari: Under the Skin“, která byla tento týden otevřena v londýnském Muzeu designu. Pokud tedy patříte mezi fanoušky značky, výlet do britské metropole rozhodně zvažte - až do 15. dubna příštího roku totiž máte šanci vidět sbírku aut Ferrari v hodnotě zhruba čtyř miliard či různé další propriety od závodních helem až třeba po fotografie a dopisy Enza Ferrariho.
O této výjimečné akci ovšem nemluvíme jen proto, abychom vám nabídli zajímavý cestovatelský tip, ale zejména kvůli designovému šéfovi značky Flavio Manzonimu. Ten totiž výstavu slavnostně otevřel a zároveň utrousil i zajímavá slova o budoucnosti Ferrari, své práci a zásadách, které při ní nejen on ctí. Ona budoucnost je v poslední době spojována hlavně s příchodem SUV, jenž automobilka v posledních letech striktně odmítala. Její šéf Sergio Marchionne se ale nakonec evidentně rozhodl kráčet stejnou cestou jako většina ostatních firem.
„Pokaždé, když pracujeme na novém Ferrari, snažíme se zlepšit každý aspekt - včetně těžiště - takže SUV nemůže být Ferrari,“ prohlašoval Manzoni již před dvěma roky v souvislosti se stále diskutovanějším tématem. Zároveň přitom dodával, že nechápe, proč na nich tak moc ostatních automobilek pracuje. „Podle mého názoru to jen ukazuje nedostatek kuráže.“ Má tedy Ferrari stále odvahu jít proti proudu? „Na to nemohu odpovědět, ale jedna věc je jistá: Ferrari nenásleduje ostatní.“
Co přesně přitom tato slova znamenají? To je vskutku sporné, zvláště když Manzoni dodává, že „tu bylo mnoho prohlášení od Sergia Marchionneho i ostatních. K tomu, co řekli, nemohu více dodat. Až na jediné: Ferrari nebude následovat trendy.“ Je tedy SUV z Maranella definitivně mimo hru? Spíše než cokoliv jiného máme pocit, že italská automobilka hodlá využít marketingového oddělení a přesvědčit svět, že její další model není pravověrné SUV, ale třeba kupé s vyšší světlou výškou.
Ferrari by přitom nebylo jediné, kdo hodlá pravdu schovat za podobné prohlášení, stejně hovoří již po nějaký čas Rolls-Royce. Ani Cullinan není totiž britskou automobilkou považován za další crossover či SUV, místo toho má odkazovat na počátky firmy, kdy auta měla vyšší stavbu karoserie a díky velkým, ale úzkým kolům se vznášela výše nad silnicí. Toto tvrzení je přitom pro uši zákazníků daleko příjemnějším než skutečnost, že Rolls-Royce pouze míří tam, co ostatní, jen s výrazně vyšší cenou.
Zpět ale k Ferrari, které je stran SUV spojováno rovněž s ryzím elektromobilem. Toho se velmi pravděpodobně dočkáme, i když není jasné kdy. Nicméně Marchionne prý dává lidem z Maranella nemalou svobodu, aby jim pomohl přeprofilovat značku vskutku neobyčejným způsobem. „Samozřejmě nemůžu prozradit, jak přesně, ale žijeme v kreativní době. A kde je změna, tam v rámci možností přichází i nový vrchol.“
Možná nejzajímavější slova ale Manzoniho pronesl na téma obecného přístupu Ferrari k vývoji nových aut a tomu, co je dokola staví na piedestal automobilové produkce. Zde se prý uplatňuje zásada „forma následuje funkci“, jíž je velikým zastáncem. „Ale nikoliv v německém slova smyslu,“ dodává s úsměvem na rtech s tím, že německá auta umí být perfektně funkční, designově jsou ale nudná, a proto horší. Sám pak ukazuje na boky Ferrari 488 GTB, jenž jsou tvarovány tak, aby upravovaly proudění vzduchu, ale zároveň mají přispět i k pohlednému zevnějšku.
„Na Ferrari nikdy nenajdete linie, které by byly jen pro okrasu,“ říká Manzoni a míří ke svému poslednímu dítku, jímž je FXX K Evo. „S techniky jsme proto spolupracovali osm měsíců, abychom zachovali funkčnost, ale zároveň vůz udělali krásným.“ Tím se přitom novinka nemalou měrou liší třeba od předchozího Enza, kde nelze hovořit o kooperaci, ale spíše o zakarosování techniky.
V minulosti Manzoni rád čerpá inspiraci - sám je ostatně majitelem Ferrari 208 GT4 - nicméně rozhodně není jejím otrokem. „Déjà-vu je něco, co nemám rád. Nesouhlasím s nostalgií,” říká Manzoni a dodává, že hloupostí je i dnes tak moderní vytváření firemní tváře napříč portfoliem a lepení skoro stejných přídí na úplně jiná auta. „Ferrari musí být rozpoznatelné i bez znaku. Jsou tu různé možnosti, jak toho dosáhnout - nejde jen o detaily jako světlomety, ale třeba i o způsob, jakým se poperete s tvary na povrchu. Je těžké to vysvětlit, ale je to pocit.“
Je zjevné, že dvaapadesátiletý Manzoni je přes veletoč na téma SUV mužem na svém místě. Jako šéf firemního designového centra přitom vede osmdesátičlenný tým, který je podepsán pod modely jako již zmiňované 488 GTB či FXX K Evo. Vůbec prvním vozem, na který plně dohlížel, pak bylo LaFerrari, se kterým se automobilka pochlubila v roce 2013 na autosalonu v Ženevě. A nedá se říci, že by s ním - i po designové stránce - šlápla vedle...
Ferrari v rámci oslav firemních sedmdesátin pořádá v Londýně ekluzivní výstavu...
...jíž slavnostně zahájil šéfdesignér značky Flavio Manzoni
Ten přitom uvedl, že se při své práci inspiruje minulostí, rozhodně však není jejím otrokem
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1