Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci najeli 100 tisíc km se špičkovou Kiou a rozebrali ji na díly. Nadšeni nebyli
19.9.2018 | Petr Prokopec
Kia se tváří, že její auta jsou dnes plně srovnatelná s evropskou produkcí, ale je to pravda? Němci vzali jeden z jejích nejlepších modelů s kurážným jménem Optima a ujeli s ním 100 tisíc kilometrů. Pak ho „rozpitvali”.
Kia Optima čtvrté generace dorazila na evropské trhy v roce 2016, a to jako sedan i kombík. Umocnit měla prestiž korejské automobilky na Starém kontinentu, je ale otázkou, jak moc se jí to daří. Kia je v těchto vodách stále spíše alternativou pro zavedenější značky než stěžejním hráčem. Nejlépe to dokládají loňské registrace, které jsou sice ve srovnání s rokem 2015 pětinásobné, stále ale jde jen o 16 152 aut. Pro ilustraci, Škody Superb se stejné množství prodá za dva měsíce.
Do jisté míry z toho lze vinit cenovou strategii značky, která do standardní výbavy základního modelu zahrnuje řadu věcí, za které se jinde připlácí. I kvůli tomu Optima ve verzi sedan startovala na českém trhu v době svého příchodu na nemalých 684 980 Kč. Za to bylo možné počítat s 1,7litrovým turbodieselem, 141 koňmi a šestistupňovou manuální převodovkou. Sáhnout jste pak mohli i po automatu či vyšším komfortu a luxusu, v té chvíli ovšem cena mohla vyšplhat až k milionu korun.
Optima se tak snadno dostala do té části trhu, kde proti sobě již nemá pouze zmíněný Superb, ale třeba i BMW řady 3, byť s daleko nižší výbavou i menším výkonem pod kapotou. Nicméně na straně druhé s mnohem vyšší prestiží. Má ale smysl lpět na logu, nebo konečně nastal čas začít brát Kiu vážně i ve vyšších sférách? Na to se snaží dát odpověď německý Auto Bild, který s Optimou najel 100 tisíc kilometrů. A ve prospěch Korejců úplně nevyznívá.
V prvé řadě je třeba si uvědomit, že pohonná jednotka není zrovna zárukou dechberoucí jízdní dynamiky. Stovku s ní Optima jako nová zvládala za 10,7 sekundy, metu 160 km/h pak proťala za 29,9 s. Po zajetí sice došlo ke zlepšení o jednu, respektive o devět desetin, nicméně ani tak nemáme tu čest s čísly, ze kterých se vám zamotá hlava. A jako kompenzaci nelze brát ani reálnou průměrnou spotřebu 7,3 l/100 km - na 141koňový turbodiesel v autě střední třídy to není žádný zázrak.
Redaktoři ale říkají, že Kia se i s tímto motorem chová živě a sebevědomě a nakonec umí urazit přes km na jednu nádrž i přes 1 000 km. Pokud bychom tedy měli skončit na tomto místě končili, šlo by vrcholnou Kiu doporučit, i přes vyšší cenu. Tu, jak jsme již naznačili, ospravedlňuje přítomnost koženého čalounění, klimatizace, navigace, vyhřívaného volantu, tempomatu nebo zpětné kamery. Vzhledu pak navíc ještě napomáhá přítomnost 18palcových kol.
Nicméně v průběhu testu došlo k závažným poruchám, z nichž jedna je spojena s adaptivními tlumiči. V autorizovaném servisu byla vlivem zatékání vody zjištěna závada na řídicí elektronice, která je zcela znefunkčnila. Došlo tedy k nahrazení obou zadních tlumičů, které navíc naneštěstí nebyly skladem a Auto Bild musel čekat na opravu dva týdny. A to není zrovna dobrá vizitka pro značku, která konstantně zdůrazňuje, kterak své modely pro Evropu vyvíjí a vyrábí v Evropě.
Druhý, ještě závažnější problém se týkal dvouspojkové automatické převodovky, kterou je testovaný vůz vybaven. Ta začala špatně řadit především směrem dolů již v 45 tisících kilometrech. Po dalších 20 000 km začalo být jasné, že Optima bude muset na další servisní zásah, který nakonec skutečně přišel při 86 564 km. Vyměněna musela být spojka a šlo o další zdlouhavou opravu.
Na závěr Němci auto rozebrali na díly a objevili některé pozoruhodné nedostatky. Kolem výfukového potrubí již začaly unikat zplodiny, vskutku překvapivé byly reznoucí konzole zadních sedadel, korodoval též jeden z důležitých kontaktů a hrana víka zavazadlového prostoru. Ani tak nešlo o nic tragického, ale k optimálnímu výsledku znovu kus chyběl.
Dalším výrazným negativem pro Optimu je pak výrazný pokles její hodnoty, Němci odhadují zůstatkovou prodejní cenu jen na polovinu té původní. Jde přitom o dva roky starý vůz, který nebyl bourán a procházel vždy jen autorizovaným servisem. Má sice hodně najeto, konkurenti ale drží cenu lépe.
Vůz odjel z testu s celkovou známkou 2-, což je průměrný výsledek. Redaktoři Auto Bildu říkají, že Kia nelže, když slibuje nadstandardní záruku a opravu všech nedostatků zdarma. K tomu došlo i v tomto případě a zřejmě by ještě dlouho docházelo - záruka je celkově sedmiletá. Nicméně opravdu dobré známky si může v dlouhodobém testu vysloužit jen ten vůz, jehož závady jsou nikoli bezplatně opraveny, ale které se zkrátka nevyskytnou. A to se v případě Optimy zdaleka nestalo.
Kia Optima nevyšla z dlouhodobého testu německého Auto Bildu zrovna dobře. Docela vážné poruchy v kombinaci s některými překvapivými opotřebeními a výrazným poklesem hodnoty znamenaly výslednou známku jen 2-
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch