Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci našli cestu, jak se starším dieselem levně obelstít emisní zóny. Je tak trochu česká
9.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
O Němcích se říká, že jsou poslušní a pravidla si ve svůj prospěch neohýbají. Volkswagen ukázal, že to není tak úplně pravda a teď má své nepřímé následníky.
Dieselové motory v osobních autech mají v současné době velice těžký život a lehčí už ho asi mít nebudou. Řada lidí vlivem mediální masáže usoudila, že s těmito pohonnými jednotkami v podstatě skončí veškerý život na této planetě, a proto raději sází na benzinové motory, případně na alternativní druh pohonu. Že takto mohou v některých ohledech životnímu prostředí uškodit i více, už se neřeší - panika jednou nastala a hned tak neutichne.
Tímto jistě nechceme za diesely brojit jako za nejčistší jednotky na světě, jen je třeba na věc hledět racionálně, hledat skutečné výhody a nevýhody a volit ten typ pohonu, který je pro to či ono využití nejlepší. Politikům a úředníkům na tomto poli rozhodně nelze věřit, těm nejde o ochranu ovzduší, ale o to, aby se udrželi u vesla. A diesely tomu aktuálně neváhají obětovat. Co na tom, že v minulých letech byly vynášeny do nebes, přestože v produkovaly více emisí než nyní - teď je populární jejich odstřel, a tak kde kdo přidá rád ruku k dílu.
Proto se také v Německu děje to, co se tam děje. Po přelomovém soudním rozhodnutí mohou lokální autority zakazovat dieselovým autům vjezd do některých částí center tamních měst. Sice jde obvykle nanejvýš o pár ulic, pro vyvolání hysterie to ale stačilo a Němci teď naftová auta nekupují ani jako ojetá, ani jako nová. Bojí se, že se svým novým (či pro ně novým) vozem nebudou moci dojet až do cíle cesty, a tak zkrátka diesely nekupují, nebo se jich zbavují.
Do vytvářených emisních zón obvykle nesmí vjet auta plnící normu nižší než Euro 6, což je naprostá většina německých dieselů. Aby do cíle mohly, nabízí se softwarová či technická úprava, která by dovolila splnit vyšší normu, ale obojí je obtížně realizovatelné - ta hardwarová je nesmyslně drahá, ta softwarová pak buď nestačí nebo si bere za oběti přílišné zvýšení spotřeby či snížení životnosti motoru. Existuje nějaká zlatá střední cesta? Kupodivu ano a působí docela česky. Stojí za ní firma Carly, která vyvinula aplikaci dovolující se vlkovi nažrat a koze zůstat vcelku.
Novinka, kterou zvládne obsloužit chytrý mobilní telefon, funguje na jednoduché bázi. Z navigace zjistí, zda se nachází v zóně s přísnějšími emisními regulemi, a na základě toho upraví fungování motoru, zejména pak činnost recirkulace výfukových plynů (EGR). Systém je přitom v dané chvíli přepnut do intenzivnějšího režimu, čímž mohou být důsledněji eliminovány emise NOx. Vůz se tak nachází v tzv. superčistém jízdním režimu, neboť emise NOx jsou nízké a pevné částice vyprodukované během jízdy v oné „zelené“ zóně jsou uschovány ve filtru na moment, kdy z ní opětovně vyjede a může je tak bez obav spálit při vyšší teplotě.
V podstatě tak jde o redukci emisí na jednom a následné spalování na místě jiném. Podle společnosti Carly nejde o žádné obcházení pravidel, neboť auto v dané lokalitě bude emisní limity plnit, jak je nařízeno - podstatou je „odvoz” emisí pevných částic i NOx mimo města. Emise CO2 se lokálně navýší, neboť vlivem aplikace a onoho superčistého jízdního režimu dochází k poklesu teploty ve válcích a to má za následek vyšší spotřebu, jež je přímo úměrná právě produkci oxidu uhličitého. Emise CO2 ale nejsou těmi, které by v běžných koncentracích kohokoli ohrožovaly na zdraví, takže ani to není pro emisní zóny potíž.
Carly se mělo postarat o to, aby se vlivem vyšší činnosti EGR nezanášel filtr pevných částic, navíc s ohledem na skutečnost, že v superčistém režimu se vůz bude nacházet vždy jen velmi krátce, nebude ohrožena ani životnost pohonné jednotky či výfukového systému. Firma již systém představila v praxi za pomoci BMW 640d xDrive, se kterým vyrazila do již existující emisní zóny v Mnichově, jež byla zavedena před pár lety kvůli vyšší produkci pevných částic. Systém ale má prý snadno obstát i jinde.
Společnost si již nechala vypracovat také studii od Institutu pro životní prostředí při univerzitě v Heidelbergu, ve které se tvrdí, že „průměrná redukce emisí činí 64 procent“. To je opravdu výrazný pokles, jenž má za následek aplikace, kterou lze pořídit za pouhých 50 Eur (cca 1 270 Kč). Vše je přitom legální, neboť pokud systém nefunguje, vrací nastavení vozu do standardního režimu, se kterým vyjede z továrny.
Jde o jakousi obdobu „odpojovacího zařízení” Volkswagenu známe z kauzy Dieselgate. Jen zatímco auta VW se do čistého režimu přepínala jen v testu, tady se do něj přepínají v emisních zónách. Je to tedy do jisté míry vychytralé, ale pokud města řeší lokální problém s vysokými emisemi, pak nemohou nic namítat proti jejich lokálnímu snížení - auta jako taková jsou jsou v běžném režimu plně homologovaná pro provoz na německých silnicích, pochopitelně.
Šéf Carly Avid Avini říká, že na této aplikaci nechce vydělávat, chce spíše ukázat automobilkám cestu, jak lze také problém řešit. A když se toho nechytnou, nabízí řešení sám. Upravit auto pro permanentní plnění vyšší emisní normy by totiž stálo okolo 3 000 Eur (76 tisíc korun), tady jsme na šedesátině této ceny. A výsledek je z pohledu majitele auta totožný - může vjet i tam, kam by jinak nemohl...
Nová aplikace firmy Carly by mohla zachránit diesely, za drobnou sumu totiž řeší případný zákaz vjezdu do emisních zón. Jde sice tak trochu o podvod, nicméně realitu dnes stejně již nikdo neřeší - podstatné jsou výsledky, a ty tu skutečně jsou pozitivní, jak dokazuje test prototypu BMW 640d xDrive v Mnichově
Zdroj: Carly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 2 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera