Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci opět přitvrdili v boji proti dieselům. Padl první zákaz jejich vjezdu na dálnici
16.11.2018 | Petr Prokopec
Dosud byla v případě omezení dieselů v Německu řeč pouze o centrech měst, což dává alespoň nějaký smysl. Teď došlo i na jejich omezování na dálnici procházející průmyslovou zónou a působí to zcela absurdně.
Německá ekonomika z velké části spoléhá na automobilový průmysl, ostatně v tomto odvětví pracuje zhruba milion lidí. Jelikož však jde o číslo spojené přímo s automobilkami, realita bude díky velkému množství navázaných firem daleko vyšší. Jakékoliv snahy o omezování by proto každý rozumně uvažující člověk přirovnal k podřezávání větve, na které dotyční sedí. Přesto nám Němci v poslední době soustavně dokazují, že něčeho takového jsou schopni. A co více, jejich nejnovější krok lze brát jako motorovou pilu, kterou byla nahrazena dosavadní ruční.
Jak jistě velmi dobře víte, Německo je první zemí Evropské unie, kde přistupují k rozsáhlým zákazům vjezdu starších dieselových aut do center měst. Nezůstalo však jen u „naftožroutů“, na mnoha místech se opatření týká i nejstarších benzinových vozů. A aby toho nebylo málo, Němci se aktuálně rozhodli, že již nebudou omezeni ani městskou zástavbou. Vůbec poprvé tak byl zákaz spojen i s dálnicí, konkrétně pak s několikakilometrovým úsekem klíčové dopravní tepny A40 vedoucí poblíž Essenu.
Toto opatření je součástí nové zóny, která byla nařízena spolkovým soudem v Gelsenkirchenu. Týká se 18 z padesáti okrsků jednoho z největších měst v Porůří a zasahuje právě i dálnici A40. Zákaz platí od 1. července příštího roku pro diesely plnící nanejvýše emisní normu Euro 4, ještě v září však bude rozšířen také na vozy plnící ještě nedávno aktuální normu Euro 5. Jinými slovy tak do Essenu již nebudou moci ani v té době čtyři či pět let staré vozy, stejně jako v sousedním Gelsenkirchenu, kde ulice Kurt-Schumacher-Straße bude přístupná jen dieselům Euro 6.
Pro německou ekonomiku to bude představovat zásadní problém, jakkoliv ze zákazu jsou zatím vyjmuty vozy zásobování či veřejné údržby. Nicméně dálnice A40 je klíčovou tepnou ve zmíněném regionu, jenž nachází ve vysoce průmyslové oblasti. Proto zde ostatně byla již v roce 2012 zavedena vůbec první národní nízkoemisní zóna, která již po šest let upravuje vjezd některých starších aut. Jak je ovšem vidno, k nápravě ovzduší to dle žalující organizace DUH, jíž dal soud zapravdu, nestačilo.
V tomto ohledu je přitom třeba připomenout, že ač Essen leží v regionu, kde najdeme i města jako Duisburg či Dortmund, ovzduší překvapivě není tak znečištěné jako v jiných německých metropolích. Míra emisí NOx naměřená v roce 2017 v blízkosti dálnice A40 činila pouze 50 miligramů na metr krychlový. Povoleno je pak sice 40 mg/m3, nicméně mnohá další německá města se dostávají i na stovky miligramů. Přesto však motoristé v nich nejsou omezováni, Essenu brzy budou.
Hon na motoristické čarodějnic v Německu tedy nabral zase o trochu více na obrátkách. Ostatně hnutí DUH bere stávající verdikt jako „historický zlom“. Organizace proto doufá, že v totéž rozhodnutí u dalších asi 50 podaných žalob a může se dočkat úspěchu, třebaže se ozývají i kritické hlasy. Například právě v Essenu budou omezení zavedena v důsledku zasazení města do průmyslové zóny, nikoliv až tak úplně kvůli individuální dopravě.
Rozumné argumenty ale Němci stále častěji odmítají, zákazů vjezdů tak přibývá. Aktuálně tedy můžeme již jen dodat, že nejpozději od června 2019 bude dieselům plnícím normu nanejvýš Euro 5 uzavřen Berlín. V Bonnu se od dubna 2019 počítá se zákazem vjezdu pro diesely do normy Euro 4 a benzinovým vozům tříd Euro 1 2 (či starším). S tímtéž je spojen Kolín, ve Frankfurtu zákazy začnou platit již od února. A tak jako v Kolíně se od září rozšíří i na skupinu Euro 5.
Omezení je spojeno také se Stuttgartem, kde budou mít místní motoristé vlastnící vozy ověnčené normami staršími než EU5 rovněž problém s vjezdem od dubna 2019. Pro projíždějící se ale město uzavře již od ledna. Ve všech ostatních případech ovšem budou zahraniční motoristé konfrontováni se zákazy ve stejnou dobu jako Němci. Pokud tedy vlastníte starší diesel a chystali jste se příští rok na tuningovou show do Essenu, musíte modernizovat nebo autobusem.
Němci nejnověji rozhodli, že dieselům i starším benzinovým vozům znepřístupní jak Essen, tak i tamní klíčovou dálnici A40
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch