Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída

Říká se, že dojezd elektromobilů je stále lepší, že už dnes není problémem a vůz snadno urazí na jedno nabití i přes 500 km. Realita je ale úplně jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída

12.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Říká se, že dojezd elektromobilů je stále lepší, že už dnes není problémem a vůz snadno urazí na jedno nabití i přes 500 km. Realita je ale úplně jiná.

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Stačí se v tomto ohledu podívat na výrobce mobilních telefonů, kteří zmiňují mnohdy až několikadenní výdrž baterie. Když ovšem dojde na realitu, stačí, abyste si párkráte zavolali, zhlédli pár videí a chvíli byli činní na sociálních sítích, a rázem potřebujete nabíječku, jinak můžete telefon strčit do kapsy a plahočit se s ním po městě jako se zbytečnou zátěží.

Prakticky stejně jsou na tom elektromobily. Dnes není neobvyklé, aby výrobci představili novinku s přijatelným dojezdem, který prý pokryje potřeby prakticky všech motoristů. Nicméně stejně jako spotřeba aut se spalovacími motory se měří podle procedur, které si automobilky ohýbají podle svých představ, i papírový „bezemisní dojezd“ má se skutečným světem společného pramálo. Jaká je tedy realita?

Přesně na to se zaměřili naši němečtí kolegové z Auto Bildu, kteří si vzali do parády osm vybraných elektromobilů, které jsou aktuálně v prodeji. S touto skupinkou pak vyrazili na sever do lesů v okolí městečka Delmenhorst. Teploty přitom ještě nepadly pod bod mrazu, místo toho naměřili pět stupňů Celsia nad nulou. Všechny elektromobily pak měly plně nabité baterie a disponovaly dokonce předehřátými interiéry.

Jakkoliv lze tedy na jedné straně vysledovat snahu o navození reálného provozu, čemuž měla odpovídat i testovací trasa (43 km po dálnici při maximálce 130 km/h, 18 km ve městech, 82 km po okreskách), je zjevné, že elektromobilům bylo trochu nadržováno - auta se spalovacími motory například musejí na Autobahnech jet i svou maximální rychlostí. Elektromobily přesto nedosáhly nikterak oslňujících výsledků, což zjevně nekoresponduje s jejich cenou, která šplhá do závratných výšin.

Navíc je třeba znovu připomenout, že teploty se pohybovaly nad nulou. V příštích měsících rtuťová ručička teploměru poklesne až do míst, kde již ani nebude vidět. Zima si přitom s provozem elektromobilů nikterak netyká, nepříliš impozantní dojezd tedy půjde ještě o něco více dolů. Zvláště když budete déle využívat třeba vyhřívání sedadel, jenž během testu bylo zapnuto jen 20 minut.

Toliko jsme vás ale chtěli seznámit s podrobnostmi testovací procedury, nyní již můžeme přikročit k zjištěným výsledků. Jednotlivou osmičku si přitom probere pěkně od vozu s nejmenším dojezdem až po zástupce, se kterým byste mohli zvládnout i trasu Praha-Brno na jeden zátah. Třebaže výrobce udává, že auto má zvládnout i na návrat a pak ještě pár dnů ježdění po městě...

8. Volkswagen e-up! - 79 km

Z trojice VW up!/Seat Mii/Škoda Citigo pouze Němci nabízejí elektrickou variantu. Ta na první pohled slibuje dostatečnou porci na pohyb ve městě, zvláště za předpokladu, že je up! několikátým vozem v rodině. Máme tu totiž kapacitu 18,7 kWh, která má odpovídat 160 kilometrů. Realita je však sotva poloviční.


Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 1 - volkswagen e-up nove detaily 09Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 2 - volkswagen e-up nove detaily 10Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 3 - volkswagen e-up nove detaily 14

7. Smart ForTwo Electric Drive - 84 km

V případě Smartu je kapacita baterií (17,6 kWh) ještě nižší než u Volkswagenu, v rámci dojezdu lze však opětovně počítat se 160 km. Tedy v rámci udávaných parametrů, jenž zmiňují rovněž nejvyšší rychlost 130 km/h. Ve skutečnosti si ovšem rovněž plánujte pouze poloviční projížďky.

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 4 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 22Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 5 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 25Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 6 - Mini Electric Drive 2017 prvni oficialni sada 33

6. Nissan e-NV200 Evalia - 101 km

Japonský mikrobus možná na první pohled dokáže oslnit relativně příznivou cenou, jenž startuje na 984 170 Kč, ovšem již nikoliv tak svými jízdními vlastnostmi. Jeho nejvyšší rychlost je omezena na 123 km/h, baterie o kapacitě 24 kWh pak vystačí pouze na 170 papírových km. Těch reálných je pouhých 101.

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 7 - nissan e-nv200 evalia ABekoindex2017 01Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 8 - nissan e-nv200 evalia ABekoindex2017 02Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 9 - nissan e-nv200 evalia ABekoindex2017 03

5. Kia Soul EV - 167 km

Pokud zvolíte korejský elektromobil, můžete znovu počítat s překročením českého dálničního maxima - nejvyšší rychlost totiž činí 145 km/h. Baterie o kapacitě 30 kWh pak na první pohled vypadají nadmíru působivě, stejně jako udávaný dojezd 250 km. Ve skutečnosti lze ale počítat pouze se 167 km.

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 10 - Kia Soul EV 2014 zive 01Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 11 - Kia Soul EV 2014 zive 03Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 12 - Kia Soul EV 2014 zive 07

4. Hyundai Ioniq Electric - 192 km

Elektrické provedení Hyundai Ioniq je již spojeno s daty, která jsou skoro na úrovni běžných rodinných vozů. Máme tu totiž výkon 120 koní či maximálku 165 km/h. Stran toho se Hyundai chlubí bateriemi o kapacitě 28 kWh a dojezdem 280 km. Ten je však vůči realitě o 88 km velkorysejší.

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 13 - hyundai ioniq electric prvni foto 01Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 14 - hyundai ioniq electric dalsi foto 01Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 15 - hyundai ioniq electric dalsi foto 02

3. VW e-Golf - 208 km

Bronzová příčka v rámci reálného dojezdu patří Volkswagenu e-Golf, který s bateriemi o kapacitě 35,8 kWh pokryje vzdálenost 208 km. To už není úplně málo, jakkoli ve srovnání s dojezdem Golfu 1,6 TDI na jedno natankování (snadno pětinásobek) je to směšné, zvláště při představě času potřebného k doplnění energie. Jenže podle automobilky má elektrický Golf zvládnout 300 km, to zjevně ani mírnou jízdou v reálu není možné. Nejvyšší rychlost je navíc omezena na 150 km/h.

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 16 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 05Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 17 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 08

2. Renault Zoe - 244 km

S elektrickým Renaultem jsme v případě maximálky ještě u nižší hodnoty, konkrétně na 135 km/h. Vozu náleží akumulátory o poměrně velké kapacitě 41 kWh, které by měly vystačit na 400 kilometrů. Realita je však opětovně podstatně nižší.

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 18 - Renault Zoe ZE 40 2016 nova sada 17Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 19 - Renault Zoe ZE 40 2016 nova sada 29Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 20 - Renault Zoe ZE 40 2016 nova sada 37

1. Opel Ampera-e -273 km

Jsme ve finále, a sice u přeznačkovaného Chevroletu Bolt EV. Ten se zatím nedočkal přílišného zájmu zákazníků, byť slibuje až 520kilometrový dojezd či maximálku 150 km/h. Nicméně baterie o kapacitě 60 kWh vám ve skutečnosti vystačí pouze na 273 km. To je přitom porce dostatečná pro každodenní dojezd i víkendové výlety, ovšem i tak výrazně zaostává za lákáním automobilky, nemluvě o dojezdu konvenčních aut.

Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 21 - Opel Ampera-e dojezd 03Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 22 - Opel Ampera-e dojezd 04Němci otestovali skutečný dojezd 8 elektrických aut. Je to pořád bída - 23 - Opel Ampera-e dojezd 09


Jak vidno, s reálným dojezdem elektrických aut je to pořád bídné. A to je třeba dodat, že dojezd byl testován „jen” v reálném provozu, víc nic. Řidiči pořád jezdili klidným, předpisovým tempem, kterým ve skutečnosti jezdí málokdo. Pokud pojedete rychleji nebo budete jen čas od času intenzivněji akcelerovat, dojezd půjde ještě více dolů.

Jistě, většina lidí nejezdí denně více než 100 nebo 200 kilometrů, ale z vlastní zkušenosti můžeme říci, že život s autem s takovýmto dojezdem, který nelze jakkoli rychle navýšit, je docela strastiplný - je to věc, na kterou musíte pořád myslet. Dnes prostě jezdíte a když se rozsvítí „hladové oko”, máte desítky kilometrů na dojezdí k čerpací stanici, kde problém vyřešíte během chvíle. Když elektrické auto jeden večer zapomenete dát nabíjet, druhý den také nemusíte odjet, možnost „dotankování” během pár minut neexistuje.

Když si přidáme vysoké ceny a další potíže spojené s akumulátory, jsme stále přesvědčeni, že masovému rozšíření elektrických aut jsme na hony vzdáleni. Dnes si elektromobil pořídí jen ten, kdo takové auto prostě chce a pak s ním jistě dokáže žít. Nekompromisní alternativu ke konvenčním vozů už kvůli omezenému dojezdu a nemožnosti rychlého doplnění energie dnešní elektromobily prostě nepředstavují...

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše