Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko
21.3.2019 | Petr Prokopec
Na diesely je dnes pohlíženo negativněji než kdy dříve, a to hlavně kvůli jejich emisím NOx. Dodatečná úprava na Euro 6 zní jako řešení, ale není jím, říká německý ADAC.
Podle německé organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) stačí motoristům vlastnícím dieselové vozy plnící emisní normu Euro 4 nebo Euro 5 jen dvě až čtyři hodiny v servisu na to, aby se dočkali puncu ochránců přírody. Během této doby jejich auta mají být zpětně osazena anti-emisními systémy, které pozvednou plněnou normu na Euro 6 a DUH je bude považovat za čisté.
Názory aktivistických „expertů“ překvapivě potvrdila i německá spolková agentura KBA, která dokonce vydala i příručku, jež se daného problému týká. Jenže i ta se pohybuje pouze v teoretické rovině a vychází z krátkodobých testů. Ten dlouhodobý nyní nezávisle provedl autoklub ADAC, který s několika různými systémy najezdil v létě i v zimě na 50 tisíc kilometrů. A dle KBA i DUH dosáhl nemalého úspěchu, neboť v průměru bylo dosaženo 50- až 70procentní redukce emisí NOx, v krajních případech pak dokonce poklesu o 80 %.
Při pohledu na tato čísla by se možná dalo i jásat - a obě organizace tak ostatně i činí a retrospektivní opatření berou jen jako neskutečný úspěch. Nicméně ani sám ADAC s tím nesouhlasí. Dle německého autoklubu nejsou systémy selektivní katalytické redukce konstantně spolehlivé, zvláště v zimním období. Bude tak prý zapotřebí nový software přímo od výrobce, stejně jako nová termální řídicí jednotka a tepelná ochrana systému SCR, aby bylo dosaženo pozitivních výsledků.
Kromě toho motoristé musí počítat se zvýšenou spotřebou, znovu pak zvláště v zimním období, kdy systém SCR vyžaduje elektrický ohřev. Jelikož jsou ale tepelné systémy napojené na alternátor, motor si kvůli práci navíc logicky řekne o více paliva. Spotřeba u Volkswagenu Transporter T5 tak měla narůst o 0,56 litru na sto kilometrů, respektive o 0,63 litru u Opelu Astra. V případě Fiatu Ducato pak ADAC zaznamenal dokonce zvýšení spotřeby o 0,93 l/100 km.
Aby toho navíc nebylo málo, docházelo během testu k narušení výkonové křivky motorů i celkovému přetížení systému. ADAC proto naznačuje, že zapotřebí by byla instalace několika dalších mechanických komponentů, stejně jako mnoha nových senzorů. Z toho ovšem vyplývá, že čtyřhodinová doba v servisu je jen nereálnou vizí DUH. A co více, po absolvování retrospektivního zásahu sice vůz produkuje méně NOx, ovšem emise CO2 přímo úměrné spotřebě paliva se logicky zvýšily.
Daleko vyšší než původně předpokládané pak budou i výdaje. Dosud se počítalo de facto pouze s úpravou katalyzátoru, respektive s výměnou za nový, jehož součástí již bude SCR. Něco takového se skutečně za dvě hodiny dá bez problémů stihnout, přičemž cena by opravdu nemusela převýšit předpokládaných maximálně 3 000 Eur (cca 77 tisíc korun). Ovšem pokud si uvědomíme, že vyměněno bude muset být daleko více komponentů, je logický růst času i nákladů.
Za tragický výsledek testu ADACu označuje i Thomas Koch, expert na motory a výfukové systémy z technologického institutu v Karlsruhe. „Je to naprosté fiasko vydávané za úspěch,“ říká doslova a ke zvýšené spotřebě přidává i informace o sníženém výkonu a ohrožení výdrže motoru. A také fakt, že při výraznějším zásahu pod kapotou dojde nezbytně k ohrožení záruky.
Retrospektivní modifikace motorů jsou tedy spíše jen výkřikem do tmy, který nikdy neměl dostat oficiální požehnání. Zvláště když i u upravených vozů se nadále počítá se zachováním certifikace Euro 4 či Euro 5. Jejich majitelé pak sice nejspíše dostanou doklady, které jim umožní vstup do míst, které by jim jinak byly zapovězeny, ale za jakou cenu?
Německý autoklub ADAC otestoval postarší dieselové vozy osazené novými anti-emisními systémy
Emise NOx po tomto zásahu skutečně poklesly, míra redukce však závisí na venkovní teplotě
Motoristé navíc musí počítat s řadou problémů, z nichž jedním je i zvýšení spotřeby
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva