Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci se stydí. Auta z jejich skvělého šrotovného nekončí ve šrotu, končí u nás
11.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
A nejen u nás, do provozu jsou vracena i jinde ve východní Evropě či v Africe. Tak to končí, když jsou lidé motivování k zbavování se funkčních věcí.
Ve druhé polovině loňského roku se v některých zemích Evropy rozjela nová vlna šrotovného. Ta byla v podstatě důsledkem emisního skandálu Volkswagenu, kvůli němuž hodlají některá města vypovědět starší dieselové vozy z center. Zájem o diesely proto začal rychle klesat a část lidí ráda využila možnosti zbavit se těch starých výměnou za štědré pobídky.
Tento vývoj nahrál do karet politikům, kteří se rozhodli, že německé silnice vyčistí od škodlivých dieselů definitivně. Rozjela se tedy obrovská kampaň, která se zaměřila na motory splňující emisní normy EU1 až EU4. Za jejich stažení z oběhu mohli Němci získat slevu i několika stovek tisíc korun na nákup nového vozu, zvláště pokud ten byl osazen alternativním pohonem. Dieselové „starce“ pak mělo čekat sešrotování.
Již v době, kdy se šrotovné rozjíždělo, jsme přitom pochybovali, že všechna vykoupená auta budou zničena. Je totiž třeba si uvědomit, že emisní norma EU4 platila až do roku 2009. Ve výsledku se tedy týkala i takových vozů, jako je druhá generace Škody Octavia. A také je třeba mít na paměti, že šrotovné bylo v tomto případě hlavně marketingovým termínem. Na akcích tohoto druhu státy často participovaly, přesto se ale jednalo prvé řadě o výkup starého auta spojený se slevou na auto nové. Vykoupená auta zničena být nemusela.
Bylo tedy bláhové se domnívat, že auta po německých majitelích skončí ve šrotu. Němci to ale přesto očekávali, však jejich vozy byly vykupovány v rámci takto prezentované akce. A teď jsou překvapeni, že se to nestalo.
Informuje o tom magazín Automobilwoche na základě jím zjištěných údajů. Informace od dealerů svědčí o tom, že ve šrotu skončilo asi každé druhé vykoupené auto. Téměř každý pátý prodejce pak nechal ekologicky zlikvidovat jen jedno až deset procent vykoupených aut. Zbytek pak zamířil ke společnostem, které se zaměřují na jejich další prodej. Stopy většiny vozů vedou do východní Evropy, tedy i k nám. A některé skončily až v Africe.
Na „Černý kontinent“ přitom dieselová auta z Evropy běžně v takové míře vyvážena nejsou. Nicméně dle Franka Pereze Juniora, který je obchodním ředitelem společnosti Dirkes zabývající se vícero značkami, je momentálně „Ukrajina (tedy jedna z oblíbených zemí pro ojetiny jakéhokoliv kalibru - pozn. red.) v krizi. Velká část aut proto míří do Afriky.“
Tam ovšem ve výsledku mohou přírodě prospět. V Africe jsou diesely plnící emisní normu EU4 považovány v podstatě za moderní pohonné jednotky. Pokud tedy nahradí předchozí ještě starší „producenty sazí“, je to jedině dobře. Nicméně samotní Němci to pociťují jako ostudu. Ve snaze o vyčištění vlastních silnic totiž poslali dieselový problém jen o pár kilometrů dále. A nyní se navíc tváří překvapeně, že se tak vůbec stalo.
Pokud tedy sháníte dieselovou ojetinu a někdo vám aktuálně nabízí vůz s německým původem a emisní normou EU1 až EU4, máte velkou šanci, že jde o auto vykoupené v rámci šrotovného. Nebo Česká republika je hned na ráně a jakékoli kvalitnější ojetiny, které je schopen český trh absorbovat, končí hned zde.
Není na tom nutně nic špatného, opravdu to může být ojeté auto jako každé jiné, jen je to v kontextu veškerého dění poněkud komické - Afrika je aspoň daleko, Česká republika klidně o pár kilometrů dál, tohle nezměnilo opravdu nic. Pro zájemce o naftové ojetiny to ale výhledově může znamenat výhodu - experti na trh s ojetými vozy říkají, že postarších dieselů z Německa se na český trh dostane ještě hodně. A ceny by v důsledku toho měly jít citelně dolů...
Německé šrotovné mohli u německých dealerů využít i Češi. Ti jej nakonec více využívají nyní - kupují ojetiny, kterých se Němci zbavili coby aut určených k ekologické likvidaci
A není se čemu divit, akce zasáhla i auta jako je druhá generace Škody Octavia - to vážně ještě není auto určené do šrotu
Zdroj: Automobilwoche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry