Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci vynesou ortel nad diesely příští týden. Mají asi jen jednu možnost
24.9.2018 | Petr Prokopec
Přelomový verdikt může nalajnovat dieselům budoucnost nejen v Německu, ale i v celé Evropě. Proto si Angela Merkel vzala čas navíc, vše směruje k jakémusi kompromisu.
Německá kancléřka měla dle původních informací již minulý týden oznámit, jaké je stanovisko vlády k dieselové problematice. Situace eskalovala hlavně poté, co Frankfurt oznámil, že od příštího roku bude nucen zakázat „naftožroutům“ vjezd do města. Pokud by přitom šlo jen o vozy plnící postarší emisní normy, hesenská metropole by se jen připojila k Hamburku a Stuttgartu a nejspíše nic by se nic zvláštního nedělo. Jenže zákaz bude platit i pro auta plnící emisní normu Euro 5.
Jinými slovy, Frankfurt hodlá zakázat vjezd do všech částí města i těm autům, z nichž některá nejsou ani čtyři roky stará a za něž politici ještě donedávna bojovali jako za ekologická. Dnes se k nim ale nechtějí mít a kážou pravý opak. Pohonné jednotky produkující méně emisí CO2, než benzinové agregáty, ovšem více oxidů dusíku (NOx) jsou totiž ze dne na den hlavními půvdoci smogu v německých metropolích. A čistý vzduch se má vrátit až s jejich odstraněním ze silnic.
Za to alespoň brojí neziskové organizace DUH, která k zákazům přiměla zmíněná města soudní cestou a již naznačila, že stejný osud může potkat dalších zhruba 60 německých metropolí. A prakticky ve všech lze očekávat totéž, tedy pomalu postavení dieselů mimo zákon. Změnit to může pouze německá kancléřka, a to komplexním řešením na federální úrovni. Finální rozhodnutí ale ještě odložila a nakonec nás s ním seznámí až příští týden v pondělí (1. října).
Co můžeme čekat? Oficiálně nebylo potvrzeno nic, jisté náznaky se ale ze strany Angely Merkel objevily. Prozradila, že v neděli měla schůzku se zástupci německých automobilek. „Mluvili jsme o možnosti retrospektivní úpravy hardwaru vozidel a naše rozhodnutí zveřejníme příští pondělí.“ Dojde tedy na modifikace existujících aut? Pravděpodobně ano, ale nebude to celá realita.
Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer, který se schůzky zúčastnil rovněž, totiž dodal, že prioritou byla obnova vozového parku. Lze tedy očekávat, že úprava emisních systémů aut přijde ke slovu akorát u vozů plnících Euro 5 a do starších už nikdo nebude chtít investovat. Pro vozy staršího data zrodu by tedy byla spuštěna nová vlna „šrotovného“, kdy by zákazníci byli větší či menší finanční podporou motivováni ke zničení starého dieselu a ke koupi nového vozu.
O tomto kompromisu se dozvídáme i z okolí Angely Merkel, která úpravy existujících aut dlouhodobě odmítala, nicméně v případě modifikace pouze části starších aut v povozu jim prý již není tak nepřátelsky nakloněná. A jelikož pro jejich přijetí je i strana SPD, která tvoří část vládnoucí koalice (kancléřka zastupuje CDU), zdá se být jisté, kudy se budou ubírat další kroky Němců - „napravení” dieselů plnících Euro 5 a zákazy pro ty plnící nanejvýš Euro 4 s možností nechat je výhodně sešrotovat, vypadají jako jediná obecně schůdná cesta.
Německý autoklub ADAC je rovněž na straně modifikací přinejmenším novějších vozů, varuje ovšem Němce před předčasným úprkem ke společnostem, které dané úpravy nabízí. Aktuálně jsou totiž pouze dvě, a ačkoliv v jejich případě skutečně došlo ke snížení emisí NOx, spotřebu zvyšují. Co je ovšem nejpodstatnější, je zatím chybějící razítko potvrzující větší „čistotu”, bez nějž úprava ani přes zaplacení pár desítek tisíc korun vjezd do měst nezaručí.
Počkejme si tedy na definitivní verdikt, který může ovlivnit budoucnost dieselů v celém světě. Pokud Němci zůstanou alespoň trochu vstřícní k těm novějším a najdou dlouhodobě udržitelné řešení, pak je ještě může čekat aspoň menší renesance. Pokud se ale dostanou „mimo zákon” i motory plnící normu Euro 5, může to být pro naftové motory v osobních autech dost dobře poslední rána.
Hamburk či Stuttgart se zatím zaměřují jen na starší diesely. Frankfurt ale od příštího roku postaví mimo hru i vozy plnící emisní normu Euro 5, tedy klidně ani ne čtyři roky stará auta. Není tedy divu, že v Německu jsou teď diesely velkým tématem
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva