Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Malá automobilka vyzrála na nová emisní pravidla EU, její finta by ale jiné zruinovala
13.9.2020 | Petr Prokopec
Aktuální pravidla pro homologaci aut v EU trápí výrobce všeho druhu, neboť procedura WLTP vyžaduje test každé verze vozu zvlášť. Některým se tak část aut nepodaří schválit pro provoz včas, Alpině je to ale jedno.
Jsou tomu již dva roky, kdy v Evropě došlo na změnu podoby cyklu pro měření spotřeby paliva a emisí aut. Do té doby užívaná metodika NEDC pracovala pouze s laboratorními výsledky, což ve výsledku způsobovalo jen stále větší rozdíly mezi udávanou a skutečnou spotřebou. Nová procedura WLTP se tyto světy pokouší přiblížit zpět k sobě, nepřinesla ale jen tuto novinku. Evropská unie dále požaduje, aby homologací prošla každá varianta auta, jejíž specifika mohou mít na spotřebu paliva vliv. Stačí tedy přidat jeden větší výbavový prvek a verzi je třeba homologovat znovu, protože její spotřeba bude zkrátka jiná.
Tyto obstrukce způsobovaly výpadky v dodávkách zákazníkům už krátce po příchodu nových pravidel, jejich další zpřísňování (např. prodloužení doby testu na odpařování paliva z nádrží) a letošní koronavirová omezení se ale postaraly o to, že problémy se staly jen horšími. Před pár dny jsme vás tak informovali, že kdysi květnaté nabídky některých značek od nového opět prořídnou, neboť homologace zejména části okrajových (a tedy obvykle zajímavých) modelů zkrátka neproběhnou a bez znalosti přesné spotřeby té které verze si velké automobilky nedovolí po 1. lednu ponechat auto v prodeji.
Mysleli jsme si, že na tato situace trápí značky všeho druhu, jedna si s ní ale hlavu nedělá. I když je to malá automobilka, která má vzhledem k počtu prodaných aut portfolio dosti široké, našla docela pozoruhodné řešení. Jde o Alpinu, ve formální rovině nezávislou automobilku, která je ovšem fakticky spíše dvorním tunerem vozů BMW. Ta přiznává, těžkosti s homologací každé varianty, kdy například jen jiná kola vyžadují kompletně nový test, na rozdíl od jiných se tím ale netrápí.
Němci si prostudovali pravidla a zjistili, že EU vyžaduje novou homologaci v případě, kdy je alternativní verze těžší, ale nikoli lehčí. Značka tedy posílá na homologaci vždy jen vrchol každé modelové řady, tedy vůz osazený největšími možnými koly a napěchovaný veškerou dostupnou výbavou, který díky tomu logicky vykáže na vahách to nejvyšší možné číslo. Zjištěná data jsou následně aplikována na celou modelovou řadu.
To jinými slovy znamená, že Alpina prodává svá auta s horšími než skutečnými čísly spotřeby a emisí CO2, zrovna ji to ale trápit nemusí. Zákazníci této značky jistě neřeší pár deci spotřeby sem nebo tam a případné zatížení ceny pokutou za pár nadlimitních gramů emisí CO2 navíc promítnutých je též neodradí. Pro firmu je důležitější, že z nabídky značky navzdory stejným komplikacím, se kterými se musí potýkat jiní výrobci, nevypadlo vůbec nic a neprodlužují se tak ani dodávky zákazníkům.
Možná si nyní kladete otázku, proč to tak neudělali nebo alespoň dnes nedělají všichni, odpověď je ale jednoduchá - bylo by to pro ně příliš drahé. Alpina si tento postup může dovolit hlavně proto, že prodává zhruba tisíc aut ročně, a to za ceny, do kterých je možné promítnout i případné zpoplatnění emisí, jež auta vlastně neemitují. Pro mainstreamové a obvykle i prémiové výrobce ovšem takový postup není vhodný s ohledem na množství prodaných aut. Každý nadlimitní gram CO2 u každého prodaného auta stojí 95 Eur a kdyby kdokoli ignoroval třeba 5 gramů u auta, kterého prodá v Evropě 100 tisíc kusů ročně, jde o 9 500 000 Eur za rok, přes čtvrt miliardy korun. To už bude levnější počkat na homologaci všech variant...
Alpina (na fotkách model B5/D5S pro rok 2020) vyzrála na nové testy měření spotřeby, k homologacím posílá jen nejtěžší verze svých aut. Něco takového si může dovolit díky nízkým prodejům, pro ostatní automobilky by byl takový postup příliš drahý. Ilustrační foto: Alpina
Zdroj: Alpina
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 25 minutami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva