Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody

Značně kontroverzní krok švédské automobilky se nesetkal s možná očekávaným nadšením a podle toho vypadají reakce konkurence. Šéf PSA dokonce viní Švédy z přetvářky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody

19.3.2019 | Petr Prokopec

Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Značně kontroverzní krok švédské automobilky se nesetkal s možná očekávaným nadšením a podle toho vypadají reakce konkurence. Šéf PSA dokonce viní Švédy z přetvářky.


Pokud chcete malé dítě naučit jezdit na kole, potřebujete k tomu o trochu více než jen boční kolečka, která mu napomáhají s nácvikem rovnováhy. Své ratolesti se budete muset hezkých pár hodin trpělivě věnovat a jeho učení tím neskončí. Zapotřebí je praxe, a často i bolestná. Dokud si dítě lidově řečeno nenabije ústa, jen stěží si bude vědomo nebezpečí, které mu hrozí. A to přes veškeré vaše poučky.

S touto skutečností toho mnoho nenaděláte, víceméně je třeba se s ní přes veškerá rizika smířit. Asi málokdo zvolí variantu, že dítěti sice koupí kolo, ovšem poté jej na něm nechá jezdit pouze ve vypolstrované celé, kde se nic nemůže stát. Místo toho každý rodič věří, že udělal maximum a že jeho ratolest je natolik uvědomělá, že když se již bude pohybovat po silnici, nebude provádět věci, které by mohly skončit tím nejhorším možným způsobem.

Proč o tom ale mluvíme? V podstatě proto, že jakkoliv je dítě na kole snadno zranitelné, snad nikdo jej neuvazuje na řetěz. Volvo se ovšem rozhodlo považovat své zákazníky za méně schopné a zodpovědné, než jsou ony děti. Švédská automobilka je toho názoru, že rychlost za volantem zabíjí, proto od roku 2020 omezí maximální tempo ve svých vozech na 180 km/h. A do budoucna chystá i další omezování.

Na místě byla obava, že aktivita Volva strhne další automobilky, a tak jsme byli zvědavi na jejich pohled na věc. Na oznámení Volva prakticky ihned zareagovalo Porsche, jehož šéf Oliver Blume uvedl, že omezovač se v jeho vozech nikdy neobjeví. Nejde tu ani tak o to, že zákazníci značky častou berou svá auta na okruh, je to spíše principelní postoj: „Nejsem fanoušek rychlostních limitů na našich silnicích a mám to štěstí, že můžu jezdit tak rychle, jak chci,“ řekl šéf Porsche.

Dále se ozval Volkswagen, dle kterého problémem není samotná rychlost, ale spíše to, že lidé nepřizpůsobí tempo konkrétním podmínkám. Namísto pevného limitu by tak na omezení mělo docházet v závislosti na konkrétní situaci, a to navíc i pouze dočasně, třeba kvůli zhoršenému počasí nebo vyšší hustotě dopravy. To je rozhodně rozumnější pohled než v případě Volva.

Podle BMW zase výrobce tak jako tak musí vůz připravit na zvládnutí dostupného výkonu bez ohledu na zavedený limit. Podle mnichovské automobilky je totiž třeba pamatovat na skutečnosti, že oněch 180 km/h můžete klidně jet z kopce, kdy se navíc k danému tempu přidává i hmotnost a zkrocení takového vozu rozhodně nezvládnou kotouče, které by stačily na stoosmdesátku na rovině.

Z pohledu těchto dvou značek je tak krok Volva vlastně nepochopitelný. Koncern PSA sdružující zejména Peugeot, Citroën a Opel ale jisté vysvětlení má, třebaže Švédové z něj nadšeni asi nebudou. Dle šéfa firmy Carlose Tavarese za ním nestojí ani tak snaha o bezpečnost, ale spíše potřeby samotné automobilky, která se rozhodla být maximálně zelenou a z toho důvodu vsadila vše na tříválcové a čtyřválcové motory, stejně jako na hybridizaci. A do budoucna počítá víceméně jen s elektrickou energií.

Všichni ovšem velmi dobře víme, že pokud elektromobily jedou příliš rychle, jejich baterie záhy zejí prázdnotou. A dobíjení stále trvá déle, než konzumace jednoho šálku kávy. Stejný problém mají i maloobjemové spalovací jednotky, u kterých navíc komplexnost přeplňování může při vysokém tempu vést k častějším a dražším opravám. Dle Tavarese tak vlastně Volvo nemá jinou možnost, než maximálku ve svých autech omezit, neboť vyššího tempa jeho vozy nejsou nebo zakrátko nebudou vůbec schopné dosáhnout.

Zajímavé přitom je, že i Peugeot a Citroën se vydaly cestou maloobjemových přeplňovaných jednotek a elektrifikace. Tavares ovšem uvedl, že s jednotným omezovačem ani tak PSA nepočítá, neboť on sám jakožto občan EU věří, že „za kreativitou stojí svoboda“. Pro Volvo je to ale zřejmě již jen prázdný pojem, neboť automobilka má svou vizi snížení smrtelných zranění ve spojitosti se svými produkty na nulu. Že něco takového je zcela nereálné, přitom již před časem přiznala sama. Přesto se ale rozhodla, že proti zdi zkusí jít stůj co stůj a rychleji než 180 km/h si s jeho auty prostě nesjedete.


Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 1 - VW BMW a PSA proti Volvu 01Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 2 - VW BMW a PSA proti Volvu 02Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 3 - VW BMW a PSA proti Volvu 03
Volkswagen kroku Volva následovat nehodlá, ostatně třeba faceliftovaný Passat jako první vůz značky nově počítá s částečným autonomním režimem až do rychlosti 210 km/h

Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 4 - VW BMW a PSA proti Volvu 04Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 5 - VW BMW a PSA proti Volvu 05Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 6 - VW BMW a PSA proti Volvu 06
Takové BMW X4 M Competition vás klidně nechá jet až 285 km/h...

Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 7 - VW BMW a PSA proti Volvu 07Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 8 - VW BMW a PSA proti Volvu 08Němci zareagovali na omezení rychlosti Volv, šéf PSA odhalil i skutečné důvody - 9 - VW BMW a PSA proti Volvu 09
...daleko vyšší tempo než 180 km/h pak zvládne i Peugeot 508, ačkoliv pod jeho kapotou můžete mít jako nejvýkonnější jednotku pouze jedna-šestku, zatímco Švédové mají k dispozici i benzinový dvoulitr

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.