Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou

Pokud jste doufali, že se po Dieselgate svět naftových aut rychle zbaví, mýlili jste se. Letos v květnu jejich odbyt v Německu razantně stoupl a protože to pro výrobce není dost, může dál růst.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou

13.6.2019 | Petr Prokopec

Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud jste doufali, že se po Dieselgate svět naftových aut rychle zbaví, mýlili jste se. Letos v květnu jejich odbyt v Německu razantně stoupl a protože to pro výrobce není dost, může dál růst.

Německo bylo svého času dieselovou baštou, nicméně podvod Volkswagenu vedl k přehoupnutí vah na zcela opačnou stranu. Němci se navíc rozhodli, že budou nejzelenějším národem na světě a diesely začali omezovat jako nikdo jiný na světě. Registrace aut vybavených naftovými motory tak klesly o polovinu a zvyšující se počet zákazů vjezdů starších aut do center měst naznačoval, že návrat ke starým pořádkům není myslitelný. To však začalo být značným problémem pro výrobce, neboť na jejich straně začaly stoupat hodnoty průměrné spotřeby prodaných a tedy i emise CO2. Pod hrozbou likvidačních pokut Evropské unie tak začali nejen představovat nové dieselové modely, ale ještě je navíc prodávat se značnými slevami.

Vyústilo to v donedávna nemyslitelný, tedy v prudký růst prodejů naftových aut. V květnu jich bylo v Německu prodáno o 16,2 procenta více než loni. Jejich podíl tak vzrostl na 33,3 procenta. Samotný trh se přitom zvedl „pouze“ o 9,1 procenta na 332 962 prodaných aut. Převládajícím typem pohonných jednotek jsou benzinové motory, na které připadá 59procentní podíl. Velkou měrou roste podíl elektrických a hybridních vozů, v prvém případě o polovinu na 4 630 aut, ve druhém pak dokonce o 88 procent na 19 306 vozů. Na celkové registrace to však i nadále mají jen malý vliv.

Pro samotné výrobce je však zvyšující se zájem o diesely a alternativní zdroje pohonu stále nedostačující, neboť jej do značné míry negují narůstající prodeje SUV. V květnu tak každý nový vůz produkoval v průměru 158,6 gramů CO2 na kilometr, což je výrazně nad současnými limity, natož nad těmi budoucími. Od příštího roku by se automobilky měly dostat na pouhých 95 gramů, řada aut proto z trhu bude muset zmizet. Elektromobilita se pak dočká mnohem větší podpory, totéž lze ale očekávat také u dieselů.

Pokud jste tedy doufali, že „producenti sazí“ zakrátko zcela zmizí z trhu a motorová nafta bude zatížena daleko vyššími daněmi, pak nejspíše ze současného vývoje radost mít nebudete. Zájem o elektromobily a hybridy sice roste, ovšem prodeje zdaleka nejsou na takových číslech, na kterých měla už dávno být. Ostatně kancléřka Angela Merkel před deseti lety slibovala, že v roce 2020 bude po zemi jezdit minimálně milion elektrických aut. Do letoška jich však byla zaregistrována méně než desetina a během pár měsíců se toho mnoho nezmění.

Ukazuje se tedy, že bez dieselů výrobci ony přísné limity nesplní. V určitých obchodních třídách jich tak jen přibude, ostatně zejména Mercedes a Volkswagen představují jeden nový naftový model za druhým. První zmíněná automobilka se v květnu dočkala 9,5procentního růstu, zatímco druhá musí počítat s 4,6procentním pádem. Nicméně i tak je „lidový vůz“ nadále lídrem na domácím trhu, jakkoliv není tak dominantní jako třeba Škoda v Česku - nepřipadá na něj totiž třetinový, ale „pouze“ 18,3procentní podíl.


Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 1 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 01Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 2 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 02Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 3 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 03Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 4 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 04Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 5 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 05Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 6 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 06Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 7 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 07Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 8 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 08Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 9 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 09Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 10 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 10Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 11 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 11Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 12 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 12Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 13 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 13Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 14 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 14Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 15 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 15Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 16 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 16Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 17 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 17Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 18 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 18Němci znovu zahořeli láskou k dieselům, jejich prodeje nečekaně prudce rostou - 19 - Audi SQ5 TDI 2019 prvni sada 19
Němci se ve velkém vrací k dieselům, současně ale stále častěji preferují SUV, jako je třeba nové Audi SQ5 TDI. A to ve výsledku průměrnou spotřebu resp. emise CO2 prodaných aut příliš nesnižuje

Zdroj: KBA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.