Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí

Lidé vám obvykle řeknou, že VW podváděl, byl při tom nachytán, diesely zdiskreditoval a ty teď míří do propadliště dějin. Za německými zákazy naftových aut, které jim lámou vaz, ale stojí něco jiného.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí

11.11.2018 | Petr Prokopec

Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Lidé vám obvykle řeknou, že VW podváděl, byl při tom nachytán, diesely zdiskreditoval a ty teď míří do propadliště dějin. Za německými zákazy naftových aut, které jim lámou vaz, ale stojí něco jiného.

Averze vůči dieselům začíná pomalu připomínat hon na čarodějnice. Donedávna milované pohonné jednotky jsou náhle zatracovány a snad bychom se ani nedivili, kdyby zakrátko vzbuzovaly u ostatních řidičů podobné reakce, jako když je třeba někdo nesprávným způsobem předjede. A přestože rozličné organice hovoří o ochraně nás všech, jejich kroky nepůsobí úplně smysluplně.

Nakonec, nepřijde vám divné, že se diesely na černou listinu dostávají ve chvíli, kdy jsou „nejčistší”, co kdy byly? Zejména v Německu je situace až tragikomická a motory kdysi žádané přibližně polovinou zákazníků jsou rázem skoro neprodejné. Lidé si většinou tuto situaci dají do souvislosti s naftovým skandálem Volkswagenu, který diesely zdiskreditoval, skutečnost ale není tak jednoduchá. Fakt, že Němci ve městech zakazují i 4 roky staré diesely nemá s Dieselgate žádnou přímou spojitost, snad krom motivace „něco dělat”. Tato aktivita vychází spíše z toho, co pravidelně kritizujeme - snah EU „něco zavést” bez ohledu na to, jak moc je to reálně proveditelné.

Upozorňuje na to Martin Schraag, špičkový německý vývojář zdravotnických zařízení, který se postavil do čela těch, kteří kroutí hlavou nad nesmyslností dosavadního vývoje. Schraag je mimo jiné majitelem dieselového auta z roku 2012, který plní emisní normu Euro 5. Ještě před několika měsíci platil motor takového vozu za moderní, od září příštího roku ale Schraag nebude moci se svým autem vjet do Stuttgartu, neboť tato metropole vjezd i moderním agregátům zakáže.

„Jak pomůže životnímu prostředí, když bude v pouhé třetině životního cyklu (v Německu jde v průměru o 18 let - pozn. red.) vystavíte vozu stopku a ten bude v nejhorším případě sešrotován?“ ptá se správně Schraag. A rovnou dodává, že za tímto stavem stojí chybný postup Evropské komise, které německé úřady v průběhu let buď záměrně ignorovaly, nebo si je jednoduše neuvědomovaly. A nyní se dopouští jen dalších a dalších omylů, když se situaci snaží narychlo vyřešit.

Schraag strávil 35 let vývojem a plánováním mnoha nových technologií, zasedal v řadě komisí zabývajících se bezpečnostními standardy a s nařízeními Evropské unie přicházel běžně do styku. Proto jej velmi udivilo, když Stuttgart zničeho nic začal zavádět zákaz vjezdu dieselů do celého města. Nedokázal pochopit, proč je Německo jedinou zemí v EU, která se rozhodla omezit provoz aut, z nichž některá nejsou ani čtyři roky stará.

Začal proto pátrat po skutečných příčinách a v unijních stanovách objevil jinak v podstatě neznámé nařízení 2008/50/EC, dle kterého nesmí množství oxidů dusíků (NOx) překračovat 40 miligramů na kubický metr. Evropská unie přitom tento limit přijala „na bázi vědeckých důkazů“. Ovšem nikde již není zmíněno, o jaké důkazy se vlastně jedná a že toto množství je pro lidské zdraví natolik rizikové, že by mohlo dojít k navýšení zhoubných rakovinotvorných onemocnění.

Tato směrnice byla přijata v roce 2008 na základě doporučení Světové zdravotnické organizace, jež se opíralo o dvacet let stará fakta. V odborných kruzích byl tento přístup kritizován, a tak WHO následně začala couvat s tím, že ony studie již nemusí být aktuální. Pro EU ale byla ona „pravda“ nezpochybnitelná, pro bruselské úředníky se zkrátka limitem, za který již nelze zajít, stalo oněch čtyřicet miligramů. A i když to bezprostředně nic neznamenalo, dnes je to právě toto nařízení, které láme dieselům vaz. Což je docela paradox, uvážíme-li, jaká situace panovala v roce 2008.

Tehdy totiž jen dva roky platila emisní norma Euro 4, navíc se dávno vědělo, že metodika měření spotřeby a emisí zdaleka neodpovídala realitě. Přesto byl onen limit zaveden a přesto z tohoto podhoubí vzešly nové normy Euro 5 a Euro 6, jejichž autorům muselo být předem jasné, že pokud má koncentrace emisí NOx v centrech měst klesnout pod oněch 40 miligramů, nové normy nebudou dostatečné. Už v době zavedení Euro 5, kdy do propuknutí Dieselgate chyběly ještě roky, tak bylo jasné, že i naprosto legální diesely budou představovat problém. Přesto byly puštěny do prodeje nejen to, pro nižší emise CO2 (ekvivalent spotřeby paliva) byly dokonce doporučovány.

Dodnes platný limit koncentrace NOx přitom stále nemá oporu v ničem jednoznačném. I americká Agentura pro ochranu životního prostředí ještě v roce 2016 doporučila, aby se dlouhodobý limit pro oxidy dusíku pohyboval okolo 100 miligramů. Američané jsou v těchto ohledech obvykle mnohem striktnější, přesto se dosud ani neblíží tak striktním omezením, která panují v Evropě.

Stejná pravidla pochopitelně platí v celé EU, proč tedy šílí jen Němci? Součástí směrnice 2008/50/EC není jen onen přísnější limit, ale také způsob, jakým má ve městech probíhat kontrolní měření. Aby nedošlo ke zkreslení, je vyžadován minimálně stometrový úsek silnice, přičemž na několika desítkách metrů nesmí v úhlu 270 stupňů dojít k ovlivnění proudění vzduchu třeba budovami, stromy či jinými překážkami. Je to docela vágní definice, městská rada ve Stuttgartu se ale rozhodla být papežštější než papež a měřící zařízení instalovala na nejhorších ulicích, a navíc často pouze na jejich jedné rušnější straně, ignorujíc například ony úhly.

Jinými slovy: Diesely jsou dnes potírány na základě 10 let starých pravidel přijatých na základě tehdy 20 let starých studií, které byly už tou dobou zpochybňovány. Ona pravidla pak byla přijímána v době, kdy do prodeje legálně vstupovaly předem problematické diesely a nyní se jimi Němci začali striktně řídit. Politici měli tedy podle Schraaga namísto zavedení restrikcí sdělit EU, že celá legislativa stojí na vodě. Místo toho ale udělali pravý opak a začali ji brát až moc vážně. Výsledek známe a jeho dopady jsou cítit nejen v Německu.

Nezdá se tedy, že by celá tato mašinerie měla nějaký smysl. I kdyby byl provoz dieselových aut v Německu zakázán zcela, k razantnímu zlepšení ovzduší nedojde - emise se zkrátka jen přesunou o pár kilometrů dále. To už si teď uvědomuje i EU, ale nezdá se, že by to mohlo vést k návratu k rozumnějšímu přístupu. To spíše Brusel začne prahnout po tom, aby stejný přístup jako Německo uplatňovaly i jiné země...


Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 1 - Diesely a Martin Schraag
Německý technik Martin Schraag, mimo jiné majitel dieselového vozu plnícího normu Euro 5, říká...

Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 2 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 01Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 3 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 02Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 4 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 03Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 5 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 04Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 6 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 05Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 7 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 06Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 8 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 07Němec odhalil skutečný důvod zkázy dieselů. Má doposavad přehlížené pozadí - 9 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 08
...že zákaz vjezdu dieselových aut je způsoben jen arogancí úřadů a jejich ignorací. Navíc se diví, proč k němu dochází jen v Německu a proč je pro EU podstatný limit 40 miligramů NOx na kilometr, když v Americe není problémem 2,5násobné množství

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše