Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nezájem o diesely v Německu žene jejich ceny stále níž, slevy jsou ohromné
25.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Až neuvěřitelným způsobem se propadají ceny ojetých dieselů v Německu, prodat se ale stejně nedaří, aspoň ne Němcům. A další potíže hlásí i prodejci nových aut.
Diesely jsou v posledních měsících znovu středem zájmu a znovu ne v pozitivním smyslu slova. Po zhruba dvou dekádách, kdy byly v Evropě na vrcholu, se jejich obliba drasticky propadá. Na českém trhu se o o tom zatím spíše jen mluví, v sousedním Německu lze již vysledovat i razantní skutky. Zákazníky nezajímají ani ojetiny, ani novější vozy.
Za vším stojí především přelomové rozhodnutí německého spolkového soudu, který v únoru rozhodl, že města mohou zakázat vjezd dieselovým vozům, pokud koncentrace NOx v ovzduší překročí povolené limity. Zatím sice k takovému kroku přikročil pouze Hamburg, a to jen ve dvou ulicích, nicméně lidi ovládla nejistota. Nikde totiž není psáno, že kam ještě včera mohli vjet bez problémů, nebude zítra cedule se zákazem.
Úřední kroky jsou zamířeny hlavně proti vozům plnícím nanejvýš emisní normu Euro 5, což způsobuje stále větší potíže s prodejem čehokoli naftového. Z dat německé automobilové asociace DAT (Deutschen Automobil Treuhand) vyplývá, že 22 procent autobazarů již odmítá vykoupit jakákoli ojetá auta s naftovým motorem. Plných 87 procent pak uvádí, že bez výrazných slevy jsou dieselové vozy zcela neprodejné.
Ani nižší ceny ale situaci nečiní růžovou. Dieselová auta totiž aktuálně zůstávají v bazarech v průměru 103 dnů, než po nich někdo sáhne, což je obrovský rozdíl oproti už tak vysokému průměru (91,5 dne), který platil před pouhým měsícem. A 85 dnům platným pro benzinové vozy. Podle statistiky DAT každý den v prodej sráží cenu ojetých dieselů v průměru o 28 Eur (cca 713 Kč). To možná na první pohled vypadá jako směšně malá částka, nicméně zkuste jí vynásobit byť jen třiceti dny od posledního reportu DAT a rázem tu máte slevu přes 20 tisíc Kč. A to je jen průměrné číslo za jediný měsíc „pobytu” auta v bazaru - reálně může jít u dražších a špatně prodejních aut ještě o násobně vyšší částky.
Nastalá situace má takové dopady na celý trh. že 86 procent bazarů hlásí celkový meziroční pokles prodeje, a to pro ně měsíce jako březen a duben bývají žně. Problém se však netýká jen ojetin, ale i nových aut. Zejména těch, které ještě nevyhovují emisním normám Euro 6d a Euro 6d TEMP. Více než polovina dealerů konstatuje, že beze slev nelze dieselové vozy prodat, a to jak privátním zákazníkům, tak dokonce ani těm firemním. Podle ředitele společnosti DAT Jense Nietzschamnna tak nízká marže mnohdy nepokryje ani marketingové náklady spojené s prodejem, nemluvě o čemkoli jiném.
Šéf centrální asociace pro německá motorová vozidla (ZDK) Drik Weddingen Knapp pak dodává, že situace do budoucna bude tím horší, čím více negativních zpráv o dieselech zamíří do éteru. To již ohrožuje existenci mnoha firem, pročež prodejci po automobilkách požadují osazení dieselových aut dodatečnými antiemisními opatřeními. S tím ovšem VW, stejně jako další značky, nesouhlasí.
Důvod tohoto odmítnutí je více než logický - pokud by došlo na instalaci prvků, se kterými by vozy plnily kupříkladu emisní normy EU6b či EU6c, celý problém by to jen o pár měsíců či maximálně let odsunulo. Ve výsledku by tedy automobilky nesly na svých bedrech nemalé náklady, přestože by neměly jistotu, že se zákazníci k novým, nicméně již lehce zastaralým dieselům vrátí.
Lze tedy na celé záležitosti vysledovat nějaká pozitiva? Z německého úhlu pohledu nejspíše nikoliv, a to přesto, že dealeři volí novou taktiku a ptají se zákazníků, jestli vůbec kdy byli ve velkém městě - značný úspěch ale s touto strategií nemají ani na venkově, kde by přece jen nemusel mít zmiňovaný soudní verdikt takové dozvuky.
Z českého úhlu pohledu tu ale jednu stěžejní dobrou zprávu máme - němečtí dealeři aktuálně mají na skladech 300 tisíc aut plnících emisní normu EU5. Jde obvykle o vozy vrácené z firemních operativních leasingů a prodat v zemi se je nedaří, a to ani s velkými slevami. Už se tedy chystáte na výlet?
Beze slevy dnes diesely v Německu nelze prodat, ani jako nové a ještě méně jako ojeté
VW Passat B7 2,0 TDI byl kdysi hitem autobazarů, teď je i ten obtížně prodejným zbožím. Ceny podobných ojetin klesají o desítky tisíc korun každý měsíc
Zdroj: DAT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 23 minutami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 3 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva