Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německo naplno zachvátila antidieselová panika, prodeje klesají obrovským tempem
5.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdo čekal, že opor Němců k dieselům je jen krátkodobým trendem, který se postupně začne vytrácet, hluboce se mýlil. V květnu se pokles prodejů ještě prohloubil, navzdory všem slevám.
Počátek nového měsíce máme tradičně spojený s ohlédnutím za prodeji aut v tom předchozím. Červen nebude výjimkou, tentokrát se ale nejprve podíváme do Německa, kde se dějí zajímavé věci. Na tamním trhu bylo v květnu prodáno 305 057 nových aut, což meziročně představuje propad o 5,8 procenta. Loňský květen ale měl o dva pracovní dny navíc, takže žádné drama.
Z delší perspektivy jde německý trh naopak nahoru, od počátku ledna do konce května již bylo prodáno 1,5 milionu nových aut. Tedy o 2,6 procenta více než loni ve stejném období. Dolů jde ale kupodivu výroba, neboť za prvních pět letošních měsíců bylo na německém území (tedy nikoliv pouze německými výrobci, nýbrž továrnami zde vybudovanými) smontováno 2,4 milionu aut, což je 4% meziroční propad.
Nejpodstatnější je ovšem vývoj spojený s diesely. Zájem o ně začal klesat již v minulých letech kvůli skandálu Volkswagenu, nicméně až letošní přelomový verdikt spolkového soudu, jenž umožnil městům zakázat vjezd postarších dieselů, vedl k panice. Tu paradoxně nenajdete tam, kde již byly vystaveny první stopky, tedy v Hamburku, jde však jen o kapku v moři. Německo jako celek se od dieselů výrazně odklání.
Že se tak děje, jsme zmiňovali už dříve a psali také o ohromných slevách, které některé naftové vozy postihly. I proto se čekali, že se trh s diesely zmátoží, jenže se děje pravý opak. V květnu prodeje nových dieselů poklesly oproti loňskému roku o neskutečných 27,2 procenta. Meziroční pokles skoro o třetinu je ohromný rozdíl a reakci Němců nelze nazvat jinak než panikou v reakci na to, žen nikdo zatím neví, kdy a kde budou zákazy platit. Němci tak nechtějí sebe samotné do budoucna omezovat a volí raději bezpečnější „benzinovou cestu”.
Ve výsledku se tedy diesely v květnu na celkových prodejích podílely již jen z 31,3 procenta, loni to přitom bylo o 9,1 procentních bodů více více. A ještě pár let zpět minimálně pět zákazníků z deseti odjíždělo od prodejců v dieselovém voze. Ty časy jsou ale definitivně u konce, minimálně v Německu. Je ovšem třeba dodat, že pro zemi a německé automobilky to vlastně představuje radikální problém jménem CO2.
Je všeobecně známo, že diesely mají nižší spotřebu než benzinové vozy a tedy logicky produkují i méně oxidu uhličitého. Právě na jeho míru ale klade velký důraz Evropská unie, která navíc v případě překročení limitů hrozí vysokými pokutami. Jistou úlevu by sice mohla přinést elektrifikace, o tu však v Německu jeví zájem jen minimum motoristů. Dosvědčují to pro změnu žádosti o vládní dotace.
Němci již před dvěma roky přišli s programem, na jehož základě by zájemci o ryzí elektromobily mohli počítat s příspěvkem ve výši 4 000 Eur (cca 103 000 Kč), v případě hybridů pak s částkou 3 000 Eur (77 300 Kč). Program bude končit na konci června 2019, přičemž pokrýt mohl více než 300 tisíc aut s alternativním hnacím ústrojím. Od července 2016 se však o dotaci přihlásilo jen 63 285 lidí.
Jak je tedy vidno, s diesely je spojena panika, s elektromobily pro změnu nezájem, a to i přes ony dotace. Není tedy vlastně překvapivé, že stoupá zájem hlavně o benzinové vozy. Jejich prodeje meziročně vzrostly o 6 procent, v květnu se tak postaraly o 64 procent celkových registrací. Souběžně s tím ale došlo i k onomu zvýšení CO2, zvědavi jsme tak na reakce automobilek.
Citelný pokles zájmu o diesely lze zaevidovat hlavně u malých vozů. Ač tedy třeba takový Volkswagen Polo je k mání i s motorem 1,6 TDI, prakticky všichni zákazníci sahají po benzinovém motoru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva