Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi

Hned čtyři vozy koncernu FCA mají používat „odpojovací zařízení“, na což byla upozorněna i Evropská komise. Ta se ale k ničemu nemá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi

2.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hned čtyři vozy koncernu FCA mají používat „odpojovací zařízení“, na což byla upozorněna i Evropská komise. Ta se ale k ničemu nemá.

V kauze Dieselgate momentálně zavládlo určité bezvětří, které souvisí zejména se snahami Volkswagenu opravit problematická auta v zámoří. Jeho dosavadní návrhy totiž byly americkými autoritami odmítnuty jako nedostatečné, Němci se ale snaží dál. Proto je na chvíli necháme být a místo toho se budeme zabývat dalšími značkami, jenž mají potíže se svými dieselovými vozy. Ačkoliv totiž Volkswagen byl jediným, který se k podvádění přiznal, seznam automobilek podezřelých z podobných machinací je podstatně širší.

Jedním z výrobců, kteří na něm figurují, je italský Fiat. Německá organizace pro ochranu životního prostředí DUH totiž již v únoru letošního roku zjistila, že stačí jen lehce pozměnit metodiku měření, a rázem model 500X překračuje povolené emisní limity 22krát. V tomto ohledu Italové mohli namítnout, že jejich vozy jsou plně v souladu s evropskými procedurami, ovšem zjištění DUH nebylo posledním.

O dva měsíce později pro změnu přišla německá KBA s tím, že vozy italské značky mají ve výbavě jistou formu „odpojovacího zařízení“, které systém redukující emise vypne po 22 minutách. Laboratorní měření přitom trvá přibližně 20 minut, Fiat jím tedy zvládá projít stejně snadno jako nůž máslem. Jakmile ovšem jeho vozy zamíří na reálné silnice na delší čas, již jsou - stejně jako diesely Volkswagenu - zdrojem nadměrných emisí oxidů dusíku.

Následovaly jisté strkanice, které ovšem nakonec vyzněly ve prospěch Italů. Ti totiž své vozy „protáhli“ dalšími testy pod dohledem tamní vlády a na konci mohli oznámit, že laboratornímu měření plně vyhovují. Jak by ostatně také ne, když to trvá oněch 20 minut. Tím se konečně dostáváme k podstatě dnešního článku, jímž je obvinění Fiatu německou vládou z podvádění.

Naši západní sousedé tak již zaslali dopis Evropské komisi i Italskému ministerstvu dopravy, ve kterém zmiňují nález neobvyklého navýšení emisí u čtyř vozů z produkce koncernu FCA. Podle Němců přitom tato zjištění prokazují „ilegální použití zařízení, jenž vypíná systém redukující škodlivé emise“. Na to přitom již zareagoval mluvčí Fiatu, dle kterého vozy FCA žádné takové zařízení nepoužívají.

Mimo to se Němci dočkali také odpovědi od Evropské komise, která je zřejmě neuspokojí. Komise totiž uvedla, že zodpovědnost leží na italských autoritách, které mají případné problémy napravit. Teprve pokud nedojde mezi oběma státy k pozitivní dohodě, komise zasáhne.

„V prvé řadě jde o dialog mezi dvěma členskými státy, které mají povinnost Komisi informovat. Komise pak má možnost napomoci konečnému řešení, pokud nebude dosaženo dohody,“ píše se v tiskovém prohlášení EU. Jinými slovy, Němci si nejprve mají vše vyříkat s Italy, než Evropská komise zasáhne. Jak jsme si ovšem popsali výše, to se již dávno stalo, ovšem bez výsledku. Právě proto se Němci obrátili na EU.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá situace bude vyvíjet i nadále. Dá se přitom předpokládat, že vzduchem začnou létat i prohlášení o zákazu prodeje těch či oněch vozů na území obou členských států. Pokud totiž s něčím takovým přijdou Němci, je více než jisté, že stejně budou reagovat také Italové. Ve výsledku tak nejspíše bude muset EU skutečně zasáhnout, ta ale velmi pravděpodobně odkáže na oficiální metodiku měření.

Dost možná se tedy dostaneme do zcela mrtvého bodu, kdy jediným viníkem ve všech dieselových skandálech bude Volkswagen, neboť ten se k podvodům přiznal a navíc k nim došlo na americkém kontinentu, kde regule a limity nejsou tak benevolentní jako v Evropě. Fiat pak maximálně bude chvíli propírán médii, stejně jako řada dalších výrobců, u nichž KBA našla jistou formu „odpojovacího zařízení“, než vše zase utichne.


Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 1 - Fiat 500X DUH 01Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 2 - Fiat 500X DUH 02Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 3 - Fiat 500X DUH 03Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 4 - Fiat 500X DUH 04Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 5 - Fiat 500X DUH 05Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 6 - Fiat 500X DUH 06Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 7 - Fiat 500X DUH 07Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 8 - Fiat 500X DUH 08Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 9 - Fiat 500X DUH 09Německo vrací úder, oficiálně obvinilo Fiat z podvodů s emisemi - 10 - Fiat 500X DUH 10
Fiat 500X byl již několikrát obviněn z podvodů s emisemi, trestu ale pokaždé unikl. A jinak tomu nejspíše nebude ani nyní, po stránce formální se totiž vlastně neprovinil

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.