Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely

Je to příliš odvážná interpretace? Ani ne, nejdůležitější soudní verdikt roku v automobilovém světě vyzněl v neprospěch dieselů, ale jen v Německu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely

27.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to příliš odvážná interpretace? Ani ne, nejdůležitější soudní verdikt roku v automobilovém světě vyzněl v neprospěch dieselů, ale jen v Německu.

Dnešním dnem se velmi pravděpodobně začíná psát nová kapitola automobilismu, německý federální soud v Lipsku totiž rozhodl v neprospěch dieselových motorů. Tento verdikt neovlivní jen miliony majitelů aut, ale i veškeré další dění. Německá města totiž nyní mohou sama, nezávisle na vůli kohokoli dalšího zakázat dieselovým autům vjezd na své území ve snaze o zlepšení čistoty ovzduší. Je přitom více než jisté, že toto přelomové rozhodnutí sebou strhne lavinu v celé západní Evropě. Pro tu východní to ale přinejmenším aktuálně znamená výhru, tedy z jistého úhlu pohledu.

Na celou věc si ovšem musíme posvítit od počátku. Vracet se ovšem nebudeme až do roku 2015, kdy byla odhalena kauza Dieselgate, místo toho se budeme věnovat žalobám organizace DUH. Ty se rozhodly řešit špatnou kvalita ovzduší ve Stuttgartu a Düsseldorfu žalobami na města, která měla tuto situaci řešit mj. zákazem vjezdu naftových aut do nich. Lokální soudy ovšem rozhodly, že jde o velký zásah do občanských svobod, a proto je třeba federálního či vládního nařízení. Případy byly tedy předány vyšší instanci, federálnímu správnímu soudu v Lipsku.

Původně se rozhodnutí očekávalo již minulý týden, nakonec však soud verdikt o sedm dní odsunul. Nyní je ale s definitivní platností venku a jak se dalo čekat, vyznívá v neprospěch dieselů. Stuttgart, Düsseldorf a všechna další města v Německu tedy mohou přistoupit k omezení vjezdu dieselových vozů, stejně jako k úplnému zákazu. Nemusí se přitom již obracet k žádné další autoritě, dle soudu je totiž čisté ovzduší pro všechny nadřazeno i svobodě jednotlivce. Udělat to pochopitelně nemusí, leckterá města ani nechtějí, řadě z nich ale v boji za dodržování limitních hodnot škodlivin v ovzduší zkrátka nic jiného nezbude.

Organizace DUH odstartovala zhruba šedesátku takových sporů proti městům, kde limity škodlivin překračováno, a tak můžeme počítat, ze zákazů vjezdu bude jen přibývat. Na druhou stranu, takové zákazy nemusí být úplné či věčné, záleží vždy na dalším vývoji. Různá města totiž mohou rozhodnout zcela jinak a diesely mohou být vykázány jen z určitých čtvrtí nebo pouze v konkrétní dny. Pokud navíc dojde ke zlepšení, lze zákaz zcela zrušit, jakkoli až takový obrat se očekávat nedá.

Co se očekávat dá, je další odklon od naftových aut ze strany německých zákazníků a ještě větší závody ve zbrojení u benzinových, hybridních či elektrických aut ze strany automobilek. Dle analytiků by totiž jejich podíl měl do roku 2025 klesnout na 27 procent z 52 % v roce 2015. Dost možná jde ale ještě o střízlivý odhad, neboť o zákazu aktuálně přemýšlí Madrid, Atény či Paříž. V Kodani pak má být zaveden již příští rok.

Aktuálně není jisté, jakým konkrétním způsobem budou německé autority v boji o čistší ovzduší pokračovat. Omezení budou zprvu jisté spojena jen se staršími diesely, ty nové plnící emisní normu Euro 6 povoleny budou. Nedá se přitom ani předpokládat, že by řešením mohl být nový software řídicích jednotek starších dieselových aut. K tomuto kroku bylo přikročeno již loni, nicméně dle ekologických organizací a hnutí nebyl dostačující. Požadována je tak i modifikace hardwaru a kupříkladu zpětné osazení aut nádržkami na roztok močoviny AdBlue. Takové řešení by ale bylo značně nákladné.

Kritici soudního rozhodnutí přitom naznačují, že daný verdikt bude mít dalekosáhlé následky i na ekonomiku. V případě Německa jistě negativní, země východní Evropy ale mohou - podobně jako v případě šrotovného - zájemci o koupi ojetých ut očekávat lepší zítřky. U nás ani dále na východ zatím na ovzduší a životní prostředí není tak přísně nahlíženo, a tak je jasné, že se starší diesely, které budou nyní Němci prodávat ještě více než dosud, přesunou k nám, na Slovensko a dále. Jejich ceny přitom poletí výrazně dolů, o to se postará převis nabídky takových ojetin. A zplodiny se tak jen přesunou o pár set kilometrů dále.

Nyní jsme tedy zvědavi na mnohá tisková prohlášení, s nimiž vyrukují hlavně německé automobilky. Ostatně Volkswagenu, Daimleru a BMW poklesla po zveřejnění soudního verdiktu hodnota akcií o 1,7, respektive o 0,4 a 0,8 procenta, a to proto, že jde o výrobce nejvíce spojené právě s dieselovými motory. Tedy se škodlivou minulostí, s níž je třeba skoncovat...


Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 1 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 01Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 2 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 02Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 3 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 03Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 4 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 04Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 5 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 05Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 6 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 06Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 7 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 07Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 8 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 08Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 9 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 09Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 10 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 10Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 11 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 11Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 12 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 12

Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 13 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 13Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 14 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 14Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 15 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 15Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 16 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 16Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 17 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 17Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 18 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 18Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 19 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 19Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 20 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 20Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 21 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 21Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 22 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 22Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 23 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 23Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 24 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 24

Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 25 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 25Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 26 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 26Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 27 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 27

Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 28 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 28Německý soud rozhodl, že si Češi brzy budou moci koupit levné ojeté diesely - 29 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 29
Brousíte si zuby třeba na pár let starý VW Golf 1,6 TDI? Díky přelomovému soudnímu rozhodnutí jej budete moci zakrátko pořídit levněji než kdy předtím

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše