Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci

Dnes už se realizuje jinde, postaral se ale o tvář většiny Fordů, které jsme v posledních dekádách poznali. Design Němců s jednou výjimkou nekvituje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci

13.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dnes už se realizuje jinde, postaral se ale o tvář většiny Fordů, které jsme v posledních dekádách poznali. Design Němců s jednou výjimkou nekvituje.

J Mays je jedním z uznávaných automobilových designérů. Posledních 16 let pracoval pro Ford, předtím strávil jedno desetiletí u koncernu VW Group, během kterého si na moment odskočil do Mnichova k BMW. Po dekádách strávených designováním aut se ovšem rozhodl, že je třeba hledat nové výzvy a svět velkých výrobců aut opustil. Místo toho se nyní zaměřuje na konzultace a radí třeba filmařům při přípravě nových snímků.

Krom toho, že J Mays (jeho křestní jméno je skutečně tvořeno pouze jedním písmenem) zanechává otisk na filmovém plátně, se také nebojí komentovat současné dění. A jelikož nemusí brát ohled na tu či onu značku, je obvykle nebývale kritický. Zvláště pak u německých značek, jež podle něj sešly na scestí. Typickou ukázkou toho je Mercedes, jehož produkty jen velmi málo odkazují na zemi, ze které vzešly.

„Jsem velkým zastáncem kulturních rozdílů. Pokud míříte za prací do Itálie, Francie nebo Německa, chcete se ujistit, že značka bude reprezentovat kulturu, ze které onen výrobce pochází. Myslím, že dobrou práci odvádějí Britové - produkují auta, která vypadají jako britská. Nemám ale pocit, že by to samé dělali Němci, tedy s výjimkou Porsche. BMW a Audi jsou blíže, ale mohly by se ještě zlepšit,“ říká Mays.

„Nejsem schopen říci, co přesně dělá Mercedes, ale německé to není,“ pustil se to třícípé hvězdy Mays. A dodal, že aby značka daleko více odkázala na domácí prostředí, je potřeba, aby zachovala jistou kontinuitu. Neznamená to ovšem, že si jednotlivé vozy v rámci jedné generace budou navzájem podobné jako vejce vejci. Spíše jde o daleko větší posloupnost v rámci jedné řady v průběhu let.

Kde naopak někdejší designový ředitel Fordu projevuje nadšení, to jsou Korejci. Dle něj tamní značky ještě před pár lety hledaly pevnou půdu pod nohama jako Japonci v 80. letech minulého století. Poté Hyundai najalo jako designového šéfa Petera Schreyera a věci se rázem změnily. „Nikdy bych neřekl, že jihokorejská značka bude schopna navrhnout vůz, a nyní stylizují ty nejlepší na světě.“

Mays se také vyjádřil na téma budoucnosti, která je v poslední době spojována s autonomními vozy. Jejich tvůrci podle něj postrádají kreativitu, neboť „vše, co jsem zatím viděl, je jednoprostorové vozidlo se čtyřmi sedadly a párem iPadů namířených proti sobě. Ale to, že ve voze není volant, přece neznamená, že se již zcela vystříháme působivých zkušeností.“

Lidé, kteří tedy budou navrhovat konkrétní sériové vozy, nikoliv jen pouhé koncepty, by si tak měli uvědomit, že i bez řízení musí být automobily plné emocí. Jen již nebudou tak svázané testosteronem, jako tomu bylo kdysi. Čekají nás tedy světlé zítřky? To je nyní více než sporné. Záleží totiž i na tom, kolik si z Maysových slov vezmou studenti Royal College of Art, kam J dochází jako hostující profesor a jak vážně jej budou brát za situace, kdy se mnoha jeho automobilovým „dětem” na trhu nedaří. Maysův design ponesou nové Ford ještě po několik dalších let a i když jim možná nechybí „národní identita”, na přebytek zákazníků si stěžovat nemohou - na trhu aktuálně tápe Mondeo či nová Fiesta a automobilce se obecně daří tak málo, že musí zavřít hned pět továren...


Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci - 1 - J Mays Ford 01Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci - 2 - J Mays Ford 02Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci - 3 - J Mays Ford 03Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci - 4 - J Mays Ford 04Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci - 5 - J Mays Ford 05Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci - 6 - J Mays Ford 06
J Mays se během svého šestnáctiletého působení u Fordu podepsal pod řadu konceptů i produkčních vozů. O všem lze přitom říci, že jsou vskutku americké

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.