Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němečtí dealeři mají na skladě dieselová auta za 117 miliard. Nikdo je nechce
29.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tedy alespoň v Německu, kde tamní řidiče děsí zaváděná omezení. Je docela pravděpodobné, že budou vyvezena na východ, tedy i k nám.
Politici a jiní sociální inženýři si našli novou mantru. Prý se blíží smrt spalovacích motorů, zejména pak těch, které spalují naftu. Prezentováno je to jako reakce na skandál Volkswagenu, ten ovšem posloužil jen jako vítaná záminka přestat mluvit o emisích CO2 a vytáhnout jiného strašáka. Zmiňován je negativní dopad dieselů na životní prostředí, někteří dokonce dokážou spočítat, kolik lidí provoz „producentů sazí“ každoročně zabije. Titíž lidé ovšem nejeví zájem o čínské továrny, obří nákladní lodě či tisíce dopravních letadel, jež se na znečištění podílejí daleko více - ty totiž nejsou dost dobře vidět.
Jinými slovy, lidstvo potřebuje jasně identifikovatelného nepřítele, a tím dnes jsou dieselové motory. Nelze je okamžitě usmrtit ranou do týla, jejich skon ale lze urychlit. Prvním z opravdových hřebíků do jejich rakve budou zákazy vjezdu do center měst, dalším pak úplné zákazy prodeje a tak dále. Touto strategií ovšem trpí nejvíce ti, kteří se nechali stejnými politiky (Dieselgate není stará ani dva roky, vlády se tedy mnohde nestihly obměnit) přesvědčit k jejich koupi.
Jistě si vzpomenete na dobu před třemi čtyřmi pěti lety, kdy bylo v Evropě pomalu těžké o benzinový motor zakopnout. Diesely měly podporu z nejvyšších míst, lidé je kupovali jak na běžícím pásu. I proto, že jim bylo vsugerováno, že nižší spotřeba a tedy nižší emise CO2 znamenají větší ochranu naší planety. Nyní jim ovšem titíž politici tvrdí, že zde zamořují prostor k životu a proto by svůj vůz měli nechat sešrotovat a místo něj sáhnout po hybridu či elektromobilu.
V případě aut, jež plní emisní normy EU1 až EU4, přitom již existují programy, kdy se ono sešrotování a následná koupě nového vozu, i když bez hybridní techniky, zákazníkům vyplatí. Problémem ovšem jsou vozy plnící emisní normy EU5, na které se ono „šrotovné“ obvykle nevztahuje, nicméně zmiňované zákazy ano. Lidé se jich proto překotně zbavují, jen v Německu je 29 % lidí ochotno prodat auto už kvůli hrozící ztrátě hodnoty.
Otázkou je, komu ale tyto vozy prodat. Často zmiňované zákazy vjezdu jsou strašákem pro všechny. A pokud se svým autem nemůžete třeba odvézt děti do školy, zajet na nákup či k doktorovi, je vám vlastně na nic. V takovém případě se vám pak nikdo nemůže divit, že se rozhodnete jej zbavit, a to i pod cenou. Odkup si přitom na svá bedra bere hlavně dealer, který se vám snaží prodat nové auto s „čistější“ pohonnou jednotkou.
Má to ale stinnou stránku, podle německé automobilové federace ZDK jen u našich sousedů stojí ve skladištích 300 tisíc aut s dieselovými motory plnícími normy EU5. „Při průměrné ceně zhruba 392 000 Kč za kus (už to ukazuje, že obvykle nejsou až tak stará auta) ovšem tyto vozy mají kumulovanou hodnotu zhruba 117,45 miliard korun,“ uvádí ZDK. Jelikož ovšem tyto vozy nikdo nechce, o zmíněnou hodnotu postupně přicházejí.
Momentálně totiž opravdu nikdo neví, jakým způsobem a kdy k uplatnění oněch zákazů dojde. Na 77 procent všech dealerů proto přiznalo ochotu prodat ony vozy pod jejich tržní cenou. Ani to ale nevede ke zvýšenému zájmu. Nebylo by proto překvapivé, kdyby došlo k jejich přesunu směrem na východ, tedy i k nám.
Důvod není třeba dlouho hledat, spočívá ve větší benevolenci tamních úřadů. V tomto ohledu stačí jen pro příklad uvést Českou republiku, kde postarší vozy jsou penalizovány jen ekologickou daní. Pokud ale projdou STK, nikdo je a jejich majitele nikterak neomezuje, navíc s Euro 5 nemají žádný problém. Růst dovozu dieselů plnících tuto astronomickou měrou by tedy nebyl nikterak překvapující, spíše je očekáván.
Německým politikům pak onen přesun mnohdy jen o pár kilometrů dále nejspíše taktéž vadit nebude. Podpoří domácí automobilky, podpoří rozvoj elektromobility a zbaví zemi škodlivých emisí. Tedy naoko, stačí trocha větru a Němci mají ony výfukové zplodiny zpátky. Na to ale již nikdo reagovat nebude, a pokud ano, pak jen kritikou České republiky a jejího vozového parku, nejlépe zmínkami o „vrakovišti Evropy”...
Také v tom vidíte populismus a naplnění pořekadla „Vlk se nažral, ale koza zůstala celá“? Nejste sami. Přičemž bychom se vůbec nedivili, kdyby za pár let došlo k další rošádě a my vyvezli ona dieselová auta třeba do Rumunska, Bulharska. Že budou ničit přírodu a ovzduší zase někde o trochu jinde? A co, pod kobercem špínu nikdo nehledá...
Ještě nedávno by VW Golf Variant 1,6 TDI v Německu představoval těžko dostupnou ojetinu, po které by bez váhání sáhla spousta zákazníků. Jako tříletý jej lze navíc klasifikovat jako skoro nový. Přesto jde jeho hodnota nyní rapidně dolů, zájem o něj je dnes u našich západních sousedů minimální
Zdroj: ZDK
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 49 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch