Netoužíte po novém autě s malým turbem? K mání je špičkové dílo staré školy s 5,0 V8

Jako by nestačila výjimečnost originálu, nadělil někdo tomuto stroji ještě větší motor z dobové M5. Seznamte se s úžasným BMW Z3 Coupe, může být vaše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Netoužíte po novém autě s malým turbem? K mání je špičkové dílo staré školy s 5,0 V8

16.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Netoužíte po novém autě s malým turbem? K mání je špičkové dílo staré školy s 5,0 V8

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jako by nestačila výjimečnost originálu, nadělil někdo tomuto stroji ještě větší motor z dobové M5. Seznamte se s úžasným BMW Z3 Coupe, může být vaše.

Vývoj automobilového světa posledních let je mince se dvěma stranami. Má svá nesporná pozitiva - auta jsou nejbezpečnější, co kdy byla, mohou být i za relativně malé peníze velmi rychlá, slušně komfortní a zajímavě vybavená - však i do takové Škody Octavia si můžete pořídit navigaci se satelitními a leteckými mapami, které vám okolí vozu budou ukazovat, jako byste se nad ním vznášeli. „Blbost”, ale potěší, jako spousta jiných.

Nemáme proti takovým věcem nic, nepřestává nás ale mrzet, že se nabídka nových aut stává po technické stránce stále plošší. Platí to nejvíce o motorech, v jejichž případě si můžete vybírat v podstatě jen z více či méně zmenšených přeplňovaných agregátů. A platí to také o elektronice, která je v autech všudypřítomná - nelze mít vůz s mechanickým plynem, hydraulickým posilovačem, auto bez ABS, ESP a asi tisíce dalších podobných věcí.

Částečně jde tento vývoj na vrub přirozenému vývoji, do značné míry tomu tak ale není. Malé turbomotory nepřímo nařídili regulátoři v čele s EU, to samé ony elektronické pomocníky a další „nemechanická” řešení. Elektrický posilovač řízení by dnes ve spoustě aut jednoduše nebyl, kdyby v normovaném testu spotřeby a emisí neznamenal gramů CO2 navíc.

Před pár dekádami měli konstruktéři mnohem méně svázané ruce a auta dělali trochu jinak - tak, aby se líbila zákazníkům. Tedy, Golf dělali do značné míry stejně, každý ale nechce nové auto jako náhradu autobusu, někteří od něj chtějí více. A právě pro takové vzniklo BMW Z3, nejprve jako roadster, pak i jako kupé.

Fakt, že v Mnichově tohle auto postavili, bylo do značné míry emotivní rozhodnutí a podle toho tento stroj vypadal. S ohledem na okolnosti nebylo vybaveno v podstatě ničím, co by vstupovalo mezi řidiče a vůz, první evoluce Z3 neměla ani protiprokluzový systém a šestiválcové motory verzí M ovládalo šest mechanických škrtících klapek. Jaký to balzám na duši pro člověka, který chce mít v rukou auto a ne ovladač od Playstationu.

Nejzajímavější z nabídky Z3 byla ostrá verze kupé osazená postupně několika evolucemi 3,2litrového šestiválce od divize M. Vzniklo tak rychlé auto s pohonem zadních kol, výkonem 236 kW (321 koní) a 350 Nm. Zrychlení na 100 km/h zabralo 5,4 sekundy, ale jak se říká, vždy je prostor pro zlepšení. Tímto moudrem se řídil anglický chlapík už při přebírání Z3 M od bývalého majitele. Během prvních okamžiků bylo jasné, že řadový šestiválec je málo.

Pod přední kapotu Z3 se nastěhoval velký osmiválec uspořádaný do V s pěti litry objemu ze sportovního BMW M5. Originální tělo pohltilo objemný motor S62 s výkonem 294 kW (400 koní). Monstrózní strojovna v malém kabátu je propojena s manuální 6stupňovou převodovkou, která nahradila standardní manuální pětikvalt. Podvozek se dočkal vylepšených tlumičů, sériové brzdy obou náprav nahradilo zboží s logem AP Racing a kontakt se silnicí zprostředkují nové pláště od Michelinu.

Úprava nikdy neokusila auru závodního okruhu, majitel se chvástá, že osmiválcové BMW Z3 M používal jen jako „obscénně rychlý silniční vůz,“ jak sám tvrdí. Chtěl nalákat co největší pozornost a dosáhnout mety vylepšení tunera Hartge a jeho BMW Z3 M Coupé 5.0 V8. Staronové uspořádání má najeto 65 983 km s kompletní servisní historii. Podle snímků auta technika vypadá v pořádku, ale těžko na dálku soudit. Z obrázků je možné vyčíst maximálně udržovaný exteriér a zachovalý černý interiér s impregnovaným koženým čalouněním.

Právě tento stroj je nyní k mání jako jeden z vrcholů evoluce „staré školy”. Technické základy z BMW řady 3 generace E36 spojené s motorem sedanu M5 generace E39 je opravdu to nejlepší, co Mnichov dal dohromady předtím, než se věci jako elektronické plyny a protiprokluzy staly standardem. Něco takového neokouzlí každého, ale pokud byste vy byli z těch, cena tohoto stroje v aukci se aktuálně pohybuje okolo 928 000 Kč...


Netoužíte po novém autě s malým turbem? K mání je špičkové dílo staré školy s 5,0 V8 - 1 - BMW Z3 M Coupe 5 litru V8 z M5 01Netoužíte po novém autě s malým turbem? K mání je špičkové dílo staré školy s 5,0 V8 - 2 - BMW Z3 M Coupe 5 litru V8 z M5 02Netoužíte po novém autě s malým turbem? K mání je špičkové dílo staré školy s 5,0 V8 - 3 - BMW Z3 M Coupe 5 litru V8 z M5 03Netoužíte po novém autě s malým turbem? K mání je špičkové dílo staré školy s 5,0 V8 - 4 - BMW Z3 M Coupe 5 litru V8 z M5 04Netoužíte po novém autě s malým turbem? K mání je špičkové dílo staré školy s 5,0 V8 - 5 - BMW Z3 M Coupe 5 litru V8 z M5 05
Řidičské kupé se sedadly skoro na zadní nápravě žene dopředu osmiválec z BMW M5. Pro leckoho jistě ideál...

Zdroj: Ebay

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.