Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení
29.9.2018 | Petr Prokopec
Nissan je jedním z výrobců, kteří na SUV doslova ujíždí, tvoří klíčovou část jeho prodejů. O to více překvapí, že už teď počítá s koncem jejich popularity. Oporou jsou mu vlastní průzkumy.
O jedno z největších automobilových překvapení se letos postaral Ford. Svou nabídku na obou stranách Atlantiku hodlá rázně okleštit, a padáka tak dostane řada konvenčních modelů. Místo toho se automobilka začne ještě více soustředit na SUV, od nich odvozené crossovery a pick-upy. Může to působit racionálně, neboť těmto vozům se dnes daří stále více, ne každý ale s Fordem souhlasí.
Střízlivěji uvažující automobilky jsou si vědomy, že budoucnost je nevyzpytatelná. Ještě před 20 léty v Evropě SUV neznamenaly prakticky nic a kdo říká, že za dalších 20 let nebudou lidé znovu toužit po něčem úplně jiném? Relativně brzký konec popularitě SUV věští VW a z jiného důvodu říká totéž Honda. A autor první Octavie, který dnes vede design Hyundai, dokonce říká, že všichni již pracují na tom, co SUV nahradí. Mohlo by se zdát, že s Fordem bude na jedné lodi alespoň Nissan, který dnes z SUV žije podobně jako Američané. Nicméně Japonci jsou od sázky na jednu kartu zjevně hodně daleko.
Dokládá to nejnovější vývoj, který rozhodně nemá nic společného s opouštěním tradičních segmentů. Nissan místo toho naopak doufá, že s novými sedany postupně přetáhne na svou stranu mladé, kteří podle marketingového manažera značky Bruce Pillard „nechtějí řídit auto jako táta“. Jakési mezigenerační vymezení vyplynulo to z ankety uspořádané automobilkou a právě na jeho základě Nissan usuzuje, že obliba SUV skončí.
Pillard tvrdí, že něco podobného už tu bylo a historie se jednoduše bude opakovat. Dnešní padesátníci a šedesátníci vyrůstali v kombících, které v 50. a 60. letech frčely neuvěřitelnou měrou i v Americe. Nicméně jejich děti už je nechtěly, v dospělosti přepřáhly na minivany. Ty jsou teď pro změnu stejně za zenitem jako kdysi kombíky a z trhu je postupně vytlačují SUV. Až děti jejich dnešních majitelů dospějí - a že už některé dospěly - SUV znovu chtít nebudou.
Je to zajímavá teorie a může dojít naplnění. Z našeho pohledu je ovšem třeba si uvědomit, že Evropa americké trendy kopíruje s větším odstupem a zatímco enormní popularita SUV je v Americe už dlouhotrvajícím jevem, u nás jde o žhavé téma teprve pár let. Jestli ale na zmíněné dojde v USA, stane se to i tady, dříve nebo později.
Nissan proto v USA už nyní sází na to, že lidí otrávených „tátovým SUV” už bude dost a nabízí jim novou generaci sedanu Altima. Automobilka do ní podle svých slov nalila neskutečné finance a byť o konkrétní cifře se jen spekuluje, podle Pillarda si nová platforma, pohon všech kol a instalace motoru VC Turbo vyžádaly vůbec největší investici v dějinách Nissanu. To je vskutku odvážný krok, zvláště když trh se sedany jen za prvních sedm letošních měsíců klesl v Americe o 25 procent.
Pád registrací podle analytiků hned tak skončit nemá, neboť zatímco dříve si rodiny pořizovaly dva sedany, nyní si kvůli vyšším cenám crossoverů a SUV musí řada z nich vystačit pouze s jedním vozem. A kromě toho, ze sedanů se začíná stávat ryze mužská záležitost, neboť ženy za jednu ze svých vrcholných priorit považují vyšší posez. A ten je spojen právě s SUV.
Nissan je tedy nakonec vlastně odvážný přesně opačným způsobem než Ford. Sází na nový model konvenčního ražení v době, kdy o takové vozy moc lidí nestojí. Japonci věří, že ještě během přítomnosti této generace Altimy na trhu se to v USA změní a ta bude profitovat ze svého náskoku. Pokud budou mít pravdu, mohou na tomto rozhodnutí dost vydělat. Pokud nikoli, stane se pravý opak...
Nový Nissan Altima má profitovat ze ztráty zájmu části zákazníků o SUV. Jestli se to skutečně stane, ukáže teprve čas
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva