Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení
29.9.2018 | Petr Prokopec
Nissan je jedním z výrobců, kteří na SUV doslova ujíždí, tvoří klíčovou část jeho prodejů. O to více překvapí, že už teď počítá s koncem jejich popularity. Oporou jsou mu vlastní průzkumy.
O jedno z největších automobilových překvapení se letos postaral Ford. Svou nabídku na obou stranách Atlantiku hodlá rázně okleštit, a padáka tak dostane řada konvenčních modelů. Místo toho se automobilka začne ještě více soustředit na SUV, od nich odvozené crossovery a pick-upy. Může to působit racionálně, neboť těmto vozům se dnes daří stále více, ne každý ale s Fordem souhlasí.
Střízlivěji uvažující automobilky jsou si vědomy, že budoucnost je nevyzpytatelná. Ještě před 20 léty v Evropě SUV neznamenaly prakticky nic a kdo říká, že za dalších 20 let nebudou lidé znovu toužit po něčem úplně jiném? Relativně brzký konec popularitě SUV věští VW a z jiného důvodu říká totéž Honda. A autor první Octavie, který dnes vede design Hyundai, dokonce říká, že všichni již pracují na tom, co SUV nahradí. Mohlo by se zdát, že s Fordem bude na jedné lodi alespoň Nissan, který dnes z SUV žije podobně jako Američané. Nicméně Japonci jsou od sázky na jednu kartu zjevně hodně daleko.
Dokládá to nejnovější vývoj, který rozhodně nemá nic společného s opouštěním tradičních segmentů. Nissan místo toho naopak doufá, že s novými sedany postupně přetáhne na svou stranu mladé, kteří podle marketingového manažera značky Bruce Pillard „nechtějí řídit auto jako táta“. Jakési mezigenerační vymezení vyplynulo to z ankety uspořádané automobilkou a právě na jeho základě Nissan usuzuje, že obliba SUV skončí.
Pillard tvrdí, že něco podobného už tu bylo a historie se jednoduše bude opakovat. Dnešní padesátníci a šedesátníci vyrůstali v kombících, které v 50. a 60. letech frčely neuvěřitelnou měrou i v Americe. Nicméně jejich děti už je nechtěly, v dospělosti přepřáhly na minivany. Ty jsou teď pro změnu stejně za zenitem jako kdysi kombíky a z trhu je postupně vytlačují SUV. Až děti jejich dnešních majitelů dospějí - a že už některé dospěly - SUV znovu chtít nebudou.
Je to zajímavá teorie a může dojít naplnění. Z našeho pohledu je ovšem třeba si uvědomit, že Evropa americké trendy kopíruje s větším odstupem a zatímco enormní popularita SUV je v Americe už dlouhotrvajícím jevem, u nás jde o žhavé téma teprve pár let. Jestli ale na zmíněné dojde v USA, stane se to i tady, dříve nebo později.
Nissan proto v USA už nyní sází na to, že lidí otrávených „tátovým SUV” už bude dost a nabízí jim novou generaci sedanu Altima. Automobilka do ní podle svých slov nalila neskutečné finance a byť o konkrétní cifře se jen spekuluje, podle Pillarda si nová platforma, pohon všech kol a instalace motoru VC Turbo vyžádaly vůbec největší investici v dějinách Nissanu. To je vskutku odvážný krok, zvláště když trh se sedany jen za prvních sedm letošních měsíců klesl v Americe o 25 procent.
Pád registrací podle analytiků hned tak skončit nemá, neboť zatímco dříve si rodiny pořizovaly dva sedany, nyní si kvůli vyšším cenám crossoverů a SUV musí řada z nich vystačit pouze s jedním vozem. A kromě toho, ze sedanů se začíná stávat ryze mužská záležitost, neboť ženy za jednu ze svých vrcholných priorit považují vyšší posez. A ten je spojen právě s SUV.
Nissan je tedy nakonec vlastně odvážný přesně opačným způsobem než Ford. Sází na nový model konvenčního ražení v době, kdy o takové vozy moc lidí nestojí. Japonci věří, že ještě během přítomnosti této generace Altimy na trhu se to v USA změní a ta bude profitovat ze svého náskoku. Pokud budou mít pravdu, mohou na tomto rozhodnutí dost vydělat. Pokud nikoli, stane se pravý opak...
Nový Nissan Altima má profitovat ze ztráty zájmu části zákazníků o SUV. Jestli se to skutečně stane, ukáže teprve čas
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis