Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan teď bude uvádět výkon aut ve velbloudech. Není to vtip, je tu i výpočet
10.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejsme si jisti, jak moc vážně můžeme Nissan brát, on to tak ale prezentuje. O o velbloudech pod kapotou se jinak jen žertuje, 1. dubna dnes ale zdaleka není.
Kdyby dnes bylo prvního dubna, takovouhle zprávu bychom brali jako samozřejmost, ve vší vážnosti o ní napsali a bavili se nad tím, kdo ji vezme jako skutečnost. Vzhledem k tomu, že do prvního dubna zbývají asi tři týdny, je její zveřejnění na oficiálním kanálu automobilky Nissan na YouTube dosti zajímavé. Uvádí totiž novou jednotku výkonu aut - velbloudy neboli velbloudí sílu, camel power.
Od začátku existence automobilů měříme jejich výkon v koních. Také v kilowattech, ale srovnání s koňmi bylo důležité v době, kdy automobil znal málokdo lepší obrázek o jeho možnostech mu dalo srovnání s jeho šlechetnými zvířaty. Tehdy člověka ještě ani nenapadlo, že by mohl s automobilem jezdit i po poušti, jezdil tam na velbloudech.
Chcete-li jezdit v písku, potřebujete samozřejmě silné auto. Jenže ne každé auto je vhodné k jízdě po písku, i když má 400, 500 koní. To si uvědomilo zastoupení Nissanu ve Spojených arabských emirátech a začalo pracovat na nové metrice. Jmenuje se, jak stojí i výše, velbloudí síla.
Jednotka se zkratkou CP, vznikla právě proto, že spousta aut s vysokými hodnotami koňských sil by v poušti neujela ani tři metry. Velbloudí síly mají ukazovat, jak dobře jsou terénní vozy schopné jezdit v dunách. Velbloud je pro překonání pouště mnohem lepším zvířetem než kůň, proto byl pravděpodobně zvolen tento název, ale nejen to - skutečný živý velbloud byl použit k měření.
Nissan UAE vymyslel vzorec pro výpočet výkonu ve velbloudích silách u daného auta. Součástí je hmotnost vozidla, dráha, u které je podstatné, že vede do kopce, a průměrná rychlost na oné dráze, vypočtená z průměrného času několika průjezdů. Výsledek je ve wattech, které se přepočítají na CP, velbloudí síly. A ty údajně říkají, jak dobré je auto v terénu.
Jedna velbloudí síla odpovídá 765 wattům, tedy 0,765 kW měřeným... bůhví kde. Nissan Patrol V8, dvojče Armady a Infiniti QX80, totiž nabídne 213 CP. Přímý přepočet běžné uváděných koní resp kilowatt tady nesedí, protože motor VK56VD pod kapotou Patrolu V8 by takto měl nějakých 390 velbloudích sil.
To napovídá, že Nissan skutečně do vývoje nové jednotky výkonu vložil velké úsilí. A nebo si z nás dělá legraci i v březnu. O velbloudí síle natočil desetiminutové video emirátský National Geographic a na jeho konci se doslechneme o tom, že autoři CP ji chtějí registrovat u národních a pak i nadnárodních certifikačních autorit včetně ISO. Na videu se všichni tváří dost vážně, i když si v některých místech všimnete, že to vypadá, jako by to hráli.
V každém případě na nás z velbloudí síly obecně dýchá značná absurdita. Na druhou stranu, proč ne - hledáte-li terénní auto a nechcete jeho schopnosti jen odhadovat, takováto jednotka by se mohla hodit. Zejména, je-li k jejímu stanovení u každého auta nutné měření v reálných podmínkách.
Tedy, rozhodně nechceme tvrdit, že do tří let budou české reklamy na Qashqai a Navaru obsahovat kromě výkonu a točivého momentu ještě údaj o velbloudí síle, ale vyloučit to nemůžeme. I za cenu toho, že jsme se možná nachytali na předčasný aprílový žertík. A nebo trochu důmyslnější reklama...
Velbloudí síla? Naši skepsi snad pochopíte
Zdroj: Nissan@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 50 minutami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch