Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nizozemské výzkumníky překvapil reálný dopad bezpečnostních systémů moderních aut
31.8.2018 | Petr Prokopec
Tyto systémy vyvíjí snad každý výrobce a v posledních letech jsou často tím prvním, čím se automobilky chlubí. Mají zabraňovat nehodám, ve skutečnosti ale dělají pravý opak.
Pokud čtete naše články informující o nárazových testech Euro NCAP či amerického institutu IIHS, jistě jste zaznamenali, že elektronické berličky, které jsou stále častěji politiky a regulátory vyžadovány, nemáme příliš v lásce. Schopného, uvědomělého a pozorného řidiče zkrátka nedokáže žádný systém nahradit. V mnoha případech sice může jít o vítaného pomocníka, to ale s těmito systémy musí být zacházeno vhodným způsobem.
To se ale často neděje a dobrý sluha se stane zlým pánem. Nejde přitom pouze o náš názor, totéž tvrdí i nizozemská studie Branchemonitor Schadesector 2018-2030. Ta se zabývá výhledem na příštích 12 let a na základě dosavadních zkušeností konstatuje že pokročilé bezpečnostní systémy nepřinesou nic dobrého.
Dle studie je v současné době u vozů, v nichž jsou instalovány alespoň čtyři elektronické systém, roční pravděpodobnost havárie 23 procent. Jinými slovy nějakým způsobem nabourá více jak 1 z 5 aut. U vozů, v nichž jsou pokročilé systémy instalovány v menším množství nebo vůbec, činí pravděpodobnost nehody „jen“ 14 procent. Nabourá tedy v průměru méně než 1 auto ze 7.
Vůz bez jakýchkoli pokročilých bezpečnostních systémů typu automatické brzdy se tedy nehod účastní statisticky mnohem méně než často, než ten jimi vybavený. Výzkumníci dodávají, že výsledky studie je překvapily, k jinému závěru se ale dobrat nemohli. Ve své analýze neopomněli ani separovat data týkající se vozů soukromých a firemních. Ty obvykle mají větší nájezd a také bývají novější a tedy i častěji vybavené moderními vymoženostmi.
Jedním z hlavním výsledků studie je potvrzení, že lidé systémům jednoduše příliš věří. Ty je však i přes mnohdy zavádějící názvy skutečně plně nenahrazují. Dochází tedy především ke ztrátě pozornosti, což následně vede k častějším haváriím, kterým sama elektronika nepředejde.
Přílišné spoléhání na elektronické bezpečnostní systémy navíc vede nejen k vyšší nehodovosti, ale také k dražším opravám. Platí totiž, že po nehodě bývá nezbytné vyměnit velkou část senzorů asistenčních technologií. Ty přitom jsou jedněmi z dražších položek, což by sice šlo ospravedlnit vyšší bezpečností, nicméně ta s nimi - jak vidno - nepřichází.
Ukazuje se tedy, že jakkoliv umělá inteligence může v některých případech nehodám zabránit, celkový dopad rozmachu těchto technologií je zřetelně negativní. Na vrcholu stále zůstává člověk z masa a kostí se svou intuicí, která mu ovšem v tomto případě zjevně radí, že nebezpečnou situaci na silnici někdo vyřeší za něj. Že se to neděje, asi nemusíme dodávat.
Problémem moderních bezpečnostních systémů není jen to, že na ně lidé mylně spoléhají, ale také to, že samy chybují. Automatické brzdění, které má mimo jiné chránit chodce, v testech opakovaně propadlo
V takovém novém Audi A8 je podobných bezpečnostních asistentů nespočet, nechybí ani semi-aunotonomního řízení. Nic proti snahám Audi, řidiči jejich výsledek ale nejspíše nebudou chápat správně
Zdroj: Branchemonitor Schadesector 2018-2030
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024 - Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu
29.2.2024 - WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry