Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot

Vůz s nejnižším koeficientem odporu vzduchu v současné nabídce kupodivu není ani hybrid, ani elektromobil. A víte, co je to „aerodynamika letící cihly”?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot

24.7.2018 | Petr Prokopec

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vůz s nejnižším koeficientem odporu vzduchu v současné nabídce kupodivu není ani hybrid, ani elektromobil. A víte, co je to „aerodynamika letící cihly”?

Nízký odpor vzduchu je u silničního auta žádoucí věc, ze všech stran. Stručně řečeno znamená vyšší efektivitu, která mimo jiné přináší za všech okolností menší spotřebu paliva. To ocení jak automobilky skrze nižší pokuty za nadlimitní emise oxidu uhličitého, tak majitel auta, které z vyšší provozní efektivity těží hned v několika ohledech - nižšími náklady na palivo počínaje a vyšší maximální rychlostí vozu konče.

Proto se automobilky snaží svá auta vyvíjet tak, aby měla odpor vzduchu co nejmenší. Toho mohou docílit dvěma způsoby a nebo kombinací obou. Jednak je to fyzické zmenšení vozu, proto auta v poslední době obvykle jsou nižší než jejich dřívější generace - jen tak mohou s patřičnými úpravami interiéru nabídnout solidní vnitřní prostor a přitom lepší aerodynamiku. Druhou cestou je minimalizace koeficientu odporu vzduchu, na který má vliv kde co od základního tvaru karoserie až po detaily jako vnější zpětná zrcátka a jejich řešení.

Výsledný odpor vzduchu je pak dán součinem čelní plochy vozu s oním koeficientem odporu, protože ale automobilky čelní plochu v posledních letech v technických parametrech zmiňují jen velmi zřídka a nelze se ji rozumně dopočítat, budeme se dnes soustředit jen na onen koeficient. Ten naopak automobilky uvádí velmi rády, zejména mají-li se čím chlubit.

Dali jsme dohromady seznam aut, která jsou na tom s koeficientem odporu vzduchu nejlépe a zároveň jsou aktuálně ve výrobě. Přinášíme dobré zprávy, vítěze si lze resp. brzy půjde koupit a řidičsky strádat v něm nebudete, i když levný není ani jeden z nich. To ale není snad žádné auto z tohoto seznamu, vývoj špičkové aerodynamiky holt není jednoduchý. A pro srovnání na obou stranách jsme přidali tři bonusy, které dají aktuální čísla trochu do kontextu a ukáží, že nejmodernější nemusí být nutně nejlepší. I proto, že automobilky dnes musí myslet při vývoji aut na tolik okolností, že tvary karoserie nemůže diktovat jen snaha o dosažení co nejnižšího odporu vzduchu...

Současná produkční auta s nejnižším koeficientem odporem vzduchu

13. - 17. BMW i8

Koeficient odporu vzduchu: 0,26


Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 1 - Test BMW i8 2014 003Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 2 - Test BMW i8 2014 014Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 3 - Test BMW i8 2014 059

13. - 17. Jaguar XE

Koeficient odporu vzduchu: 0,26

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 4 - Jaguar XE 20d 2015 prvni test 03Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 5 - Jaguar XE 20d 2015 prvni test 14Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 6 - Jaguar XE 20d 2015 prvni test 28

13. - 17. Mazda 3 sedan

Koeficient odporu vzduchu: 0,26

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 7 - Test Mazda 3 20G 120 Sedan 2014 03Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 8 - Test Mazda 3 20G 120 Sedan 2014 09Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 9 - Test Mazda 3 20G 120 Sedan 2014 32

13. - 17. Mercedes-Benz třídy B

Generace W246
Koeficient odporu vzduchu: 0,26

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 10 - Test Mercedes B 220 4M 2014 030Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 11 - Test Mercedes B 220 4M 2014 037Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 12 - Test Mercedes B 220 4M 2014 038

13. - 17. Nissan GT-R

Koeficient odporu vzduchu: 0,26

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 13 - nissan gt-r facelift 2017 02Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 14 - nissan gt-r facelift 2017 07Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 15 - nissan gt-r facelift 2017 34

11. - 12. Alfa Romeo Giulia

Tipo 952
Koeficient odporu vzduchu: 0,25

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 16 - Alfa Romeo Giulia 2016 zakladni verze nova sada 04Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 17 - Alfa Romeo Giulia 2016 zakladni verze nova sada 05Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 18 - Alfa Romeo Giulia 2016 zakladni verze nova sada 07

11. - 12. Opel Astra

Astra K
Koeficient odporu vzduchu: 0,25

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 19 - Opel Astra 2016 prvni test 23Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 20 - Opel Astra 2016 prvni test 27Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 21 - Opel Astra 2016 prvni test 53

6. - 10. Mercedes-Benz třídy S

Generace W222
Koeficient odporu vzduchu: 0,24

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 22 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 63Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 23 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 65Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 24 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 73

6. - 10. Mercedes-Benz třídy C

Generace W205
Koeficient odporu vzduchu: 0,24

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 25 - Mercedes-Benz C-Class W205 oficialni sada 01Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 26 - Mercedes-Benz C-Class W205 oficialni sada 07Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 27 - Mercedes-Benz C-Class W205 oficialni sada 50

6. - 10. Tesla Model S

Koeficient odporu vzduchu: 0,24

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 28 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 02Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 29 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 05Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 30 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 15

6. - 10. Tesla Model X

Koeficient odporu vzduchu: 0,24

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 31 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 08Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 32 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 10Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 33 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 07

6. - 10. Toyota Prius

IV. generace
Koeficient odporu vzduchu: 0,24

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 34 - Toyota Prius 2016 prvni oficialni EU verze 01Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 35 - Toyota Prius 2016 prvni oficialni EU verze 19Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 36 - Toyota Prius 2016 prvni oficialni EU verze 24

3. - 5. Audi A4

Generace B9
Koeficient odporu vzduchu: 0,23

Ještě předloni by na prvním místě tohoto žebříčku stanulo Audi A4, vlastně ne až tak výjimečný sedan střední třídy, který jsme dříve testovali ve verzi 3,0 TDI quattro. Nyní se musí spokojit s umístěním kousek pod piedestalem, i tak je to ale úctyhodná pozice - koeficientem odporu vzduchu A4 stále poráží mnohé elektrické a hybridní vozy jmenované výše.

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 37 - Audi A4 sport 3.0 TDI quattro prvni test 2015 exterier 05Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 38 - Audi A4 sport 3.0 TDI quattro prvni test 2015 exterier 09Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 39 - Audi A4 sport 3.0 TDI quattro prvni test 2015 interier 03

3. - 5. Mercedes CLA

Koeficient odporu vzduchu: 0,23

CLA jsme kdysi v našem testu překřtili na Batmobil, neboť jeho design je poněkud svérázný. Je ale aerodynamicky efektivní a donedávna by i ten stačil na absolutní špičku produkčních vozů. Teď tomu tak není, třebaže v poměru koeficientu odporu vzduchu k ceně je stále vysoko.

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 40 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 006Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 41 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 013Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 42 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 063

3. - 5. Tesla Model 3

Koeficient odporu vzduchu: 0,23

Loňská novinka jménem Tesla Model 3 měla být původně v tomto ohledu úplně nejlepším sériově vyráběným vozem, předběžně se hovořilo o součiniteli odporu 0,21. Nakonec ale v oficiálních specifikacích svítí hodnota „jen” 0,23. Jistě výtečný výsledek, absolutní jedničkou je ale dnes ještě docela jiné auto.

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 43 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 44 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 45 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22

1. - 2. BMW řady 5

Generace G30
Koeficient odporu vzduchu: 0,22

Věřte nebo ne, ale stříbrnou příčku tohoto klání získal velký německý sedan, jehož prioritou aerodynamika zcela jistě nebyla. Nicméně dle údajů BMW má současná řada 5 G30 excelovat mimo jiné koeficientem odporu vzduchu pouhých 0,22. I vcelku obyčejný naftový sedan vyšší střední třídy tak může porážet všechny elektrické a hybridní „zázraky” posledních let, pro které by s ohledem na limity bateriových technologií měla být právě aerodynamika stěžejním pilířem. Čerstvě se ale o svou pozici musí dělit s menším novicem.

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 46 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 039Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 47 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 048Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 48 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 055

1. - 2. Mercedes A Sedan

Koeficient odporu vzduchu: 0,22

Na první příčku se spolu s řadou 5 propracovala novinka třícípé hvězdy, od jejíhož plného odhalení nás ještě nějaký ten den dělí. Mercedes ji zatím ukázal pouze v náznacích, jednu z jejíchstěžejních vlastností ale známe již nyní. Nepřekvapivě jí je extrémně nízký koeficient odporu vzduchu 0,22. Značka jej dosáhla pomocí zakrytování takřka celého spodku, zároveň ovšem vyrukovala s novým, v podstatě „bezešvým” systémem usazení jednotlivých komponentů (třeba světel). Optimalizována byla kola i podběhy, na některých trzích pak značka nabídne i aktivní lamely čelní masky upravující nasávané množství vzduchu.

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 49 - Nejaerodynamictejsi auta 2018 doplneni 01Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 50 - Nejaerodynamictejsi auta 2018 doplneni 02Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 51 - Nejaerodynamictejsi auta 2018 doplneni 03

Bonusy pro zasazení zmíněných čísel do kontextu

1. Mercedes třídy G

Německá legenda nedávno prošel velkou modernizací, přičemž Mercedes vůbec poprvé za čtyřicet let přistoupil k výraznější modifikaci karoserie. Ta sice připomíná předchůdce, nicméně nový a především zaoblenější je každý panel. Člověk by tedy čekal posun oproti již nevyráběnému provedení, která v podstatě nebyla ničím jiným než krabicí na kolech, jenže nestalo. Nové Géčko tedy stejně jako předchůdce má v kolonce Cx uvedeno 0,54. To je mezi dnešními produkčními vozy jeden z extrémů.

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 52 - Nejaerodynamictejsi auta 2018 doplneni 04Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 53 - Nejaerodynamictejsi auta 2018 doplneni 05Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 54 - Nejaerodynamictejsi auta 2018 doplneni 06

2. Monoposty Formule 1

Dalším je monopost Formule 1, jehož koeficient odporu vzduchu je ještě o dost vyšší, konkrétně 0,7 až 1,1, podle nastavení. To proto, že prvky karoserie určené k tvorbě přítlaku - vyjma prvků k vytvoření Bernoulliho efektu - zvyšují také odpor vzduchu. A protože na Formuli 1 opravdu není moc toho, co by negenerovalo přítlak, je i odpor vzduchu ohromný.

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 55 - formule 1 10nejnizodpor 01Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 56 - formule 1 10nejnizodpor 02Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 57 - formule 1 10nejnizodpor 03

3. Tatra T77a

Třetím a zde nejvýznamnějším bonusem je Tatra T77a, upravená verze revoluční Tatry T77, která přišla na svět v roce 1935. Její osmiválec má 3,4 litru objemu, 75 koní a vůz zvládne 150 km/h, a to i díky aerodynamice. Koeficient odporu vzduchu tohoto vozu má hodnotu pouhých 0,21, dodnes nepřekonanou hodnotu u auta poháněného spalovacím motorem - lepší už byly jen elektrický General Motors EV1 a hybridní Volkswagen XL1, oba s výsledkem 0,19.

Pokud se ptáte, jak je to možné, je to dáno dnes u produkčního auta neopakovatelným tvarem karoserie - kapka má koeficient odporu jen 0,04, polovina kapky pak 0,09. Tatra navíc přidala i ve své době neobvyklý zakrytovaný podvozek a kryty zadních kol. Motor byl stále chlazený vzduchem a je otázka, kam až by se podařilo odpor dostat, kdyby obtékající vzduch nemusel být tímto způsobem využíván...

Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 58 - tatra t77a 10nejnizodpor 01Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 59 - tatra t77a 10nejnizodpor 02Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot - 60 - tatra t77a 10nejnizodpor 03

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše