Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová auta s nejnižším odporem vzduchu? Všechna strčí do kapsy starý český klenot
24.7.2018 | Petr Prokopec
Vůz s nejnižším koeficientem odporu vzduchu v současné nabídce kupodivu není ani hybrid, ani elektromobil. A víte, co je to „aerodynamika letící cihly”?
Nízký odpor vzduchu je u silničního auta žádoucí věc, ze všech stran. Stručně řečeno znamená vyšší efektivitu, která mimo jiné přináší za všech okolností menší spotřebu paliva. To ocení jak automobilky skrze nižší pokuty za nadlimitní emise oxidu uhličitého, tak majitel auta, které z vyšší provozní efektivity těží hned v několika ohledech - nižšími náklady na palivo počínaje a vyšší maximální rychlostí vozu konče.
Proto se automobilky snaží svá auta vyvíjet tak, aby měla odpor vzduchu co nejmenší. Toho mohou docílit dvěma způsoby a nebo kombinací obou. Jednak je to fyzické zmenšení vozu, proto auta v poslední době obvykle jsou nižší než jejich dřívější generace - jen tak mohou s patřičnými úpravami interiéru nabídnout solidní vnitřní prostor a přitom lepší aerodynamiku. Druhou cestou je minimalizace koeficientu odporu vzduchu, na který má vliv kde co od základního tvaru karoserie až po detaily jako vnější zpětná zrcátka a jejich řešení.
Výsledný odpor vzduchu je pak dán součinem čelní plochy vozu s oním koeficientem odporu, protože ale automobilky čelní plochu v posledních letech v technických parametrech zmiňují jen velmi zřídka a nelze se ji rozumně dopočítat, budeme se dnes soustředit jen na onen koeficient. Ten naopak automobilky uvádí velmi rády, zejména mají-li se čím chlubit.
Dali jsme dohromady seznam aut, která jsou na tom s koeficientem odporu vzduchu nejlépe a zároveň jsou aktuálně ve výrobě. Přinášíme dobré zprávy, vítěze si lze resp. brzy půjde koupit a řidičsky strádat v něm nebudete, i když levný není ani jeden z nich. To ale není snad žádné auto z tohoto seznamu, vývoj špičkové aerodynamiky holt není jednoduchý. A pro srovnání na obou stranách jsme přidali tři bonusy, které dají aktuální čísla trochu do kontextu a ukáží, že nejmodernější nemusí být nutně nejlepší. I proto, že automobilky dnes musí myslet při vývoji aut na tolik okolností, že tvary karoserie nemůže diktovat jen snaha o dosažení co nejnižšího odporu vzduchu...
Současná produkční auta s nejnižším koeficientem odporem vzduchu
13. - 17. BMW i8
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
13. - 17. Jaguar XE
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
13. - 17. Mazda 3 sedan
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
13. - 17. Mercedes-Benz třídy B
Generace W246
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
13. - 17. Nissan GT-R
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
11. - 12. Alfa Romeo Giulia
Tipo 952
Koeficient odporu vzduchu: 0,25
11. - 12. Opel Astra
Astra K
Koeficient odporu vzduchu: 0,25
6. - 10. Mercedes-Benz třídy S
Generace W222
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
6. - 10. Mercedes-Benz třídy C
Generace W205
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
6. - 10. Tesla Model S
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
6. - 10. Tesla Model X
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
6. - 10. Toyota Prius
IV. generace
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
3. - 5. Audi A4
Generace B9
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
Ještě předloni by na prvním místě tohoto žebříčku stanulo Audi A4, vlastně ne až tak výjimečný sedan střední třídy, který jsme dříve testovali ve verzi 3,0 TDI quattro. Nyní se musí spokojit s umístěním kousek pod piedestalem, i tak je to ale úctyhodná pozice - koeficientem odporu vzduchu A4 stále poráží mnohé elektrické a hybridní vozy jmenované výše.
3. - 5. Mercedes CLA
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
CLA jsme kdysi v našem testu překřtili na Batmobil, neboť jeho design je poněkud svérázný. Je ale aerodynamicky efektivní a donedávna by i ten stačil na absolutní špičku produkčních vozů. Teď tomu tak není, třebaže v poměru koeficientu odporu vzduchu k ceně je stále vysoko.
3. - 5. Tesla Model 3
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
Loňská novinka jménem Tesla Model 3 měla být původně v tomto ohledu úplně nejlepším sériově vyráběným vozem, předběžně se hovořilo o součiniteli odporu 0,21. Nakonec ale v oficiálních specifikacích svítí hodnota „jen” 0,23. Jistě výtečný výsledek, absolutní jedničkou je ale dnes ještě docela jiné auto.
1. - 2. BMW řady 5
Generace G30
Koeficient odporu vzduchu: 0,22
Věřte nebo ne, ale stříbrnou příčku tohoto klání získal velký německý sedan, jehož prioritou aerodynamika zcela jistě nebyla. Nicméně dle údajů BMW má současná řada 5 G30 excelovat mimo jiné koeficientem odporu vzduchu pouhých 0,22. I vcelku obyčejný naftový sedan vyšší střední třídy tak může porážet všechny elektrické a hybridní „zázraky” posledních let, pro které by s ohledem na limity bateriových technologií měla být právě aerodynamika stěžejním pilířem. Čerstvě se ale o svou pozici musí dělit s menším novicem.
1. - 2. Mercedes A Sedan
Koeficient odporu vzduchu: 0,22
Na první příčku se spolu s řadou 5 propracovala novinka třícípé hvězdy, od jejíhož plného odhalení nás ještě nějaký ten den dělí. Mercedes ji zatím ukázal pouze v náznacích, jednu z jejíchstěžejních vlastností ale známe již nyní. Nepřekvapivě jí je extrémně nízký koeficient odporu vzduchu 0,22. Značka jej dosáhla pomocí zakrytování takřka celého spodku, zároveň ovšem vyrukovala s novým, v podstatě „bezešvým” systémem usazení jednotlivých komponentů (třeba světel). Optimalizována byla kola i podběhy, na některých trzích pak značka nabídne i aktivní lamely čelní masky upravující nasávané množství vzduchu.
Bonusy pro zasazení zmíněných čísel do kontextu
1. Mercedes třídy G
Německá legenda nedávno prošel velkou modernizací, přičemž Mercedes vůbec poprvé za čtyřicet let přistoupil k výraznější modifikaci karoserie. Ta sice připomíná předchůdce, nicméně nový a především zaoblenější je každý panel. Člověk by tedy čekal posun oproti již nevyráběnému provedení, která v podstatě nebyla ničím jiným než krabicí na kolech, jenže nestalo. Nové Géčko tedy stejně jako předchůdce má v kolonce Cx uvedeno 0,54. To je mezi dnešními produkčními vozy jeden z extrémů.
2. Monoposty Formule 1
Dalším je monopost Formule 1, jehož koeficient odporu vzduchu je ještě o dost vyšší, konkrétně 0,7 až 1,1, podle nastavení. To proto, že prvky karoserie určené k tvorbě přítlaku - vyjma prvků k vytvoření Bernoulliho efektu - zvyšují také odpor vzduchu. A protože na Formuli 1 opravdu není moc toho, co by negenerovalo přítlak, je i odpor vzduchu ohromný.
3. Tatra T77a
Třetím a zde nejvýznamnějším bonusem je Tatra T77a, upravená verze revoluční Tatry T77, která přišla na svět v roce 1935. Její osmiválec má 3,4 litru objemu, 75 koní a vůz zvládne 150 km/h, a to i díky aerodynamice. Koeficient odporu vzduchu tohoto vozu má hodnotu pouhých 0,21, dodnes nepřekonanou hodnotu u auta poháněného spalovacím motorem - lepší už byly jen elektrický General Motors EV1 a hybridní Volkswagen XL1, oba s výsledkem 0,19.
Pokud se ptáte, jak je to možné, je to dáno dnes u produkčního auta neopakovatelným tvarem karoserie - kapka má koeficient odporu jen 0,04, polovina kapky pak 0,09. Tatra navíc přidala i ve své době neobvyklý zakrytovaný podvozek a kryty zadních kol. Motor byl stále chlazený vzduchem a je otázka, kam až by se podařilo odpor dostat, kdyby obtékající vzduch nemusel být tímto způsobem využíván...
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva