Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová Maserati v interiérech tiše skrývají snad nejchytřejší řešení svého druhu
30.8.2018 | Mirek Mazal
Od Italů byste nečekali důraz na logiku a racionalitu, obvykle dávají přednost designu a stylu. V případě nových modelů Maserati se ale překonali a svým řešením ovládání strčí do kapsy většinu konkurence.
Zájem o nová Maserati v poslední době není valný. Proto se čas od času rozvíří spekulace o prodeji automobilky, koncern FCA ale jakékoli diskuze na toto téma odmítá. Sice by si asi přišel na slušný obnos, zbavit by se ale musel jedné ze svých nejcennějších značek, do níž v posledních letech investoval spoustu peněz.
Navzdory masivním investicím do vývoje není v nových vozech s trojzubcem všechno tak, jak by mělo být. Bylo by ale naivní si myslet, že se Italům nepodařilo vymyslet vůbec nic nového. Jednak jsou to vesměs vizuálně působivá auta, což byste od vozů tohoto ražení tak nějak čekali. Méně očekávat už byste ale mohli působivou ergonomii, jejímž symbolem je prvek, který se u modelu Levante a modernizovaných typů Ghibli a Quattroporte objevil na středovém tunelu.
Jde o způsob ovládání informačně-zábavního systému, který má daleko k tomu, co je dnes obvyklé. Moderní trendy diktují maximální použití dotykových obrazovek a minimální přítomnost fyzických tlačítek. Kam až tohle může zajít, nejlépe ukazuje nové Audi A8 - tlačítko už v něm na ovládání tradičních funkcí není ani jedno.
Možná to vypadá „cool”, ovládat v takovém autě něco za jízdy je ale za trest. Fyzický nedostatek tradičních přepínačů znepříjemňuje pohodlnou kontrolu klíčových funkcí zejména na méně kvalitních silnicích, kdy se s prstem marně snažíte trefit tu správnou dotykovou plošku bez možnosti se čehokoli „chytit”. Moudřejší návrháři kabin se drží více při zemi a svou kreativitu investují jiným směrem. A ti od Maserati udělali právě to.
Místo odstranění všech tlačítek jejich četnost jen omezili a uživatelskou přívětivost vozu tím paradoxně zvýšili. Vedle řadicí páky se totiž objevily dva otočné ovladače na sobě - jeden větší a jeden menší. Ten spodní, větší slouží k obsluze palubního systému. A ten horní, menší slouží k regulaci hlasitosti. Autu tak zůstala hned dvě zásadní fyzická tlačítka, která u jiných vozů chybí zcela nebo jsou dalece oddělena. Ať už vezmeme BMW, Mercedes, Audi či jiné vozy koncernu VW, buď nemáte k dispozici nic, nebo dva ovladače více či méně vzdálené od sebe. U Maserati stačí položit ruku na jedno místo a bez přehmatávání poslepu ovládnete vše podstatné. Je to jednoduše geniální a přitom se o tom prakticky nemluví. A tak jsme na to chtěli upozornit.
Listování v menu a regulace hlasitosti hudby vážně nemůže být jednodušší. Není tu žádné marné hledaní toho správného místa na displeji či jiné dotykové ploše, žádné špinavé otisky prstů na černém podkladu, nic takového. A přitom rozhraní s dotykovým displejem pro ty, kteří jej preferují, je tu též. Jak je vidět, není nezbytně nutné sázet jen na digitální rozhraní, pokud chcete udělat moderní interiér nepřeplácaný tlačítky. Stačí sdružit dva klíčové otočné ovladače na jedno místo a spojit příjemné s užitečným. Ostatní výrobci by se mohli inspirovat...
Dvě otočná kolečka na sobě jsou ukázkou jednoho z možných způsobů inteligentního ovládání palubních systémů moderních aut, ve kterých trendy diktují minimum fyzických ovladačů. V dobách dotykové mánie je to vážně nápad za milion
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva