Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová Maserati v interiérech tiše skrývají snad nejchytřejší řešení svého druhu
30.8.2018 | Mirek Mazal
Od Italů byste nečekali důraz na logiku a racionalitu, obvykle dávají přednost designu a stylu. V případě nových modelů Maserati se ale překonali a svým řešením ovládání strčí do kapsy většinu konkurence.
Zájem o nová Maserati v poslední době není valný. Proto se čas od času rozvíří spekulace o prodeji automobilky, koncern FCA ale jakékoli diskuze na toto téma odmítá. Sice by si asi přišel na slušný obnos, zbavit by se ale musel jedné ze svých nejcennějších značek, do níž v posledních letech investoval spoustu peněz.
Navzdory masivním investicím do vývoje není v nových vozech s trojzubcem všechno tak, jak by mělo být. Bylo by ale naivní si myslet, že se Italům nepodařilo vymyslet vůbec nic nového. Jednak jsou to vesměs vizuálně působivá auta, což byste od vozů tohoto ražení tak nějak čekali. Méně očekávat už byste ale mohli působivou ergonomii, jejímž symbolem je prvek, který se u modelu Levante a modernizovaných typů Ghibli a Quattroporte objevil na středovém tunelu.
Jde o způsob ovládání informačně-zábavního systému, který má daleko k tomu, co je dnes obvyklé. Moderní trendy diktují maximální použití dotykových obrazovek a minimální přítomnost fyzických tlačítek. Kam až tohle může zajít, nejlépe ukazuje nové Audi A8 - tlačítko už v něm na ovládání tradičních funkcí není ani jedno.
Možná to vypadá „cool”, ovládat v takovém autě něco za jízdy je ale za trest. Fyzický nedostatek tradičních přepínačů znepříjemňuje pohodlnou kontrolu klíčových funkcí zejména na méně kvalitních silnicích, kdy se s prstem marně snažíte trefit tu správnou dotykovou plošku bez možnosti se čehokoli „chytit”. Moudřejší návrháři kabin se drží více při zemi a svou kreativitu investují jiným směrem. A ti od Maserati udělali právě to.
Místo odstranění všech tlačítek jejich četnost jen omezili a uživatelskou přívětivost vozu tím paradoxně zvýšili. Vedle řadicí páky se totiž objevily dva otočné ovladače na sobě - jeden větší a jeden menší. Ten spodní, větší slouží k obsluze palubního systému. A ten horní, menší slouží k regulaci hlasitosti. Autu tak zůstala hned dvě zásadní fyzická tlačítka, která u jiných vozů chybí zcela nebo jsou dalece oddělena. Ať už vezmeme BMW, Mercedes, Audi či jiné vozy koncernu VW, buď nemáte k dispozici nic, nebo dva ovladače více či méně vzdálené od sebe. U Maserati stačí položit ruku na jedno místo a bez přehmatávání poslepu ovládnete vše podstatné. Je to jednoduše geniální a přitom se o tom prakticky nemluví. A tak jsme na to chtěli upozornit.
Listování v menu a regulace hlasitosti hudby vážně nemůže být jednodušší. Není tu žádné marné hledaní toho správného místa na displeji či jiné dotykové ploše, žádné špinavé otisky prstů na černém podkladu, nic takového. A přitom rozhraní s dotykovým displejem pro ty, kteří jej preferují, je tu též. Jak je vidět, není nezbytně nutné sázet jen na digitální rozhraní, pokud chcete udělat moderní interiér nepřeplácaný tlačítky. Stačí sdružit dva klíčové otočné ovladače na jedno místo a spojit příjemné s užitečným. Ostatní výrobci by se mohli inspirovat...
Dvě otočná kolečka na sobě jsou ukázkou jednoho z možných způsobů inteligentního ovládání palubních systémů moderních aut, ve kterých trendy diktují minimum fyzických ovladačů. V dobách dotykové mánie je to vážně nápad za milion
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:17 - HondaMan
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis