Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin” už se vyrábí, dorazí vcelku brzy
1.12.2018 | Petr Miler
Revoluce v oblasti pohonných jednotek aut je možná blíže, než jsme si ještě před pár dny byli ochotni připustit. Příchod převratného motoru Mazdy na trh je v tuto chvíli na spadnutí.
Když se řekne „revoluční motor”, většina lidí si dnes představí ten elektrický. Elektromobily jsou podle některých jedinou možnou budoucností automobilismu, pokud ale jednoho dne skutečně převezmou vládu, stane se to v nejoptimističtějším případě za mnoho desítek let. Provozovat dnes „pár” elektromobilů typu Tesla obstojně lze, hromadné přepřáhnutí na elektrický pohon je ale v dohledné době zcela nemožné. Nemáme na to ani dost elektřiny, neexistuje ani zlomek nezbytné infrastruktury, není to reálné za současných dobíjecích časů, není možné dnes vyrobit dostatek akumulátorů, neumíme je recyklovat...
Těch limitů je tolik, že nic podobného nemůže být v dohledu ani v nejrůžovějších snech a pokud elektrická auta přece ovládnou svět, bude to proces velmi pozvolný. Revoluční nebude už proto, navíc je otázkou, jakou revoluci vlastně představuje návrat k pohonu, se kterým auta začínala a vrací se k němu po více jak stoletých pokusech vyřešit jejich obtížně řešitelné nedostatky. Nemluvě o tom, že ve většině světa bude celá změna představovat nanejvýš přepřáhnutí ze spalování fosilních paliv v autě na spalování fosilních paliv v elektrárnách-
Skutečnou revoluci - velmi rychlou, nekompromisně hmatatelnou a komukoli dostupnou - může přinést nový spalovací motor Mazdy, o kterém jsme si zvykli mluvit jako o „dieselu na benzin“. Dávný sen konstruktérů má přinést lusknutím prstu zlepšení efektivity spalovací motoru o desítky procent bez podstatných negativních bočních dopadů, něco takového se nikdy v minulosti skokově nestalo.
O onom motoru byla na našem webu řeč mnohokrát a popsaný jej máme skoro do posledního šroubku. Není to tak úplně „diesel na benzin”, neboť nestabilitu tlakem zapalované směsi benzinu se vzduchem se Japonci rozhodli vyřešit jakýmisi pomocnými svíčkami, které v některých fázích pomáhají rychlému zažehnutí směsi. Přesto v cyklech své největší efektivity tento motor jako diesel na benzin skutečně funguje.
Právě to jej má činit tak efektivním - bude o 20 až 25 procent úspornější než současné, beztak úsporné benzinové motory Mazdy. Zní to všechno skvěle, problém je jen v tom, že tento motor si nemůžete koupit. Japonská automobilka už dříve hovořila o tom, že premiéru zažije v nové Mazdě 3, jenže ta se představila před pár dny a jak jsme již tehdy zmínili, nejzajímavější novinku v podobě motoru znaveného SkyActiv-X postrádala.
Mazda o něm hovořila jen velmi obecně a více než co jiného řekla, že vůz nejprve dorazí do prodeje s benzinovými motory 2,0 a 2,5 SkyActiv-G (druhý zřejmě je v USA) a dieselem 1,8 SkyActiv-D (zřejmě jen v Evropě). Revoluční SkyActiv-X má dorazit „později”, což zní jako když si Japonci neví rady a motor do prodeje mohou dostat také za pár let nebo nikdy. Byli jsme tedy velmi zvědavi na další detaily a od Mazdy dostali vyjádření přímo šéfa vývoje jejích pohonných jednotek, Ichira Hiroseho.
Podle něj nemáme mít o příchod motoru na trh obavy, zkušební výroba prvních exemplářů začala už letos na podzim. Vývoj agregátu je prý pro tuto chvíli dokončený a jeho absence v Los Angeles či neochota Mazdy poskytnout jakékoli přesné specifikace je podle Hiroseho dána jen tím, že finální certifikace motoru není dokončena a jeho výkon či spotřeba se budou pro různé trhy lišit. Výkonově se máme každopádně dostat na úroveň mezi 180 a 190 koňmi, spotřeba se má dostat až mezi 3,5 a 4,0 litru na 100 km v případě mimoměstské jízdy. To je v případě bezmála dvousetkoňového benzinového auta něco neuvěřitelného. „Se spotřebou jsme skutečně na úrovni našich dieselových motorů,” říká šéf vývoje motorů Mazdy.
Pokud bychom to vzali doslova, můžeme očekávat spotřebu 4,9 litru benzinu ve městě, 3,6 mimo město a 4,1 v kombinaci, tím se chlubí současná Mazda 3 2,2 SkyActiv-D. Má ale „jen” 150 koní a je to pořád diesel, který spousta lidí nemohla vystát už dříve a ještě víc jej odmítá dnes. Mazda navíc novinku doplní mikrohybridním systémem, který s pomocí 24voltového okruhu umožní další snížení spotřeby skrze vypínání motoru i za jízdy a možnost pohybu nízkými rychlostmi bez zapojení spalovacího motoru. Motor celým jménem SkyActiv-X 2.0 M Hybrid tak může nabídnout vskutku mimořádné parametry.
Otázkou ale pořád je, kdy si jej budeme moci koupit. Nová Mazda 3 s konvenčnějšími motory SkyActiv bude k mání na některých místech světa už začátkem roku 2019, verze X má dorazit v průběhu léta. Samozřejmě, je to pořád jen záměr, pakliže se ale stane skutečností, jsme oné možné revoluci vzdáleni už jen pár měsíců.
Nová Mazda 3 se v Los Angeles představila bez mnohými očekávaného „dieselu na benzin” a automobilka o něm v oficiálních dokumentech ani nic kloudného neřekla. Šéf vývoje motorů ale potvrdil, že zkušební výroba trojky s motorem SkyActiv-X už probíhá a na trh by měla dorazit v létě příštího roku
Fungování samotného motoru nám Mazda představila už dříve, s řadou zajímavých technických detailů
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1