Reklama

Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu

Ani jsme se nestihli pořádně otřepat z čistky jménem WTLP a už můžeme čekat další. Jmenuje se 95 gramů CO2 na 1 km a automobilky už teď říkají, že oběti budou nemalé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu

13.4.2019 | Petr Prokopec

Ani jsme se nestihli pořádně otřepat z čistky jménem WTLP a už můžeme čekat další. Jmenuje se 95 gramů CO2 na 1 km a automobilky už teď říkají, že oběti budou nemalé.

Již takřka dva roky varujeme před změnami, které automobilový průmysl letos čekají. S počátkem letošního září totiž začíná v Evropě platit nová emisní norma Euro 6d-TEMP, jen pár měsíců na to pak Evropská unie utáhne opasky ještě více a začne po automobilkách vyžadovat, aby se jejich flotily vykazovaly tak nízkou průměrnou spotřebu, aby postupně začaly plnit emisní limit 95 gramů CO2 na každý prodaný vůz. To v případě benzinových aut odpovídá spotřebě 4,1 l/100 km, u dieselů jde dokonce o spotřebu 3,6 l/100 km. A takových hodnot výrobci nejsou schopni při zachování stávajících nabídek motorů v žádném případě dosáhnout.

Co přesně to znamená? Eliminaci výkonných motorů, které mají spotřebu logicky vyšší. Že k tomu dojde, už naznačily kroky Land Roveru a Mercedesu. Zrovna u těchto dvou značek jste nad tím ale mohli mávnout rukou, čistka bude ale mnohem rozsáhlejší.

Varuje před tím šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato, který uvedl, že mnohé výkonné modely nenávratně zmizí z nabídek a tato slova se netýkají jen jím řízené automobilky. „Tradiční sportovní modely jako 308 GTI zmizí,“ řekl doslova Imparato. Dle něj totiž není etické platit pokutu 10 000 Eur (cca 256 tisíc Kč) za vůz, který nikterak nepřispívá k čistějšímu klimatu. Místo ryze benzínového vozu tak prý dostaneme model, který je nejen zábavný, ale i úsporný.

Toto prohlášení asi bude třeba převést do hovorové češtiny, byť ta do značné míry a pro řadu lidí bude spíše hororovou. Peugeot totiž stejně jako ostatní výrobci počítá s tím, že i jeho vůz vyladěný na 270 koní bude zakrátko pro Brusel přílišným trnem v oku. A to nemá pod kapotou zrovna obří motor, jde jen o přeplňovanou jedna-šestku.

Proto takový model buď nebude dále prodáván, nebo se stejně jako jiné dočká částečné elektrifikace. EU totiž považuje spotřebovanou elektřinu za nulovou zátěž pro přírodu bez ohledu na to, jak ona elektřina vznikla, takže podobnému řešení logicky nahrává. To by na jednu stranu mohlo být vnímána kladně, neboť elektrické ústrojí se roztočí ihned a mohlo by tak vylepšit jízdní dynamiku, nicméně nedávná slova šéfů Seatu vzbuzují spíše obavy než nadšení.

Aktuálně Leon Cupra dává k dobru tři stovky koní, což je na rodinný kompakt opravdu působivý výkon. Navíc ještě před loňskými modifikacemi byl k mání relativně levně, hlavně jako pětidvířko s manuálem. Ten je ale již rovněž minulostí, aktuálně tak cena vozu startuje na 862 900 Kč, kam se dostala po snížení výkonu o 10 koní. Ten ale může do budoucna ještě více klesnout, a to až na 245 koní, po stránce cenově ale Cupra zamíří přesně opačným směrem.

Jak přitom bylo naznačeno Imparatem, Peugeot zamíří podobným směrem. Podle něj 308 GTI současné generace nejprve zmizí z nabídky a až v budoucnu se může vrátit v nové generaci v hybridním provedení. U francouzského vozu sice výkon zatím ještě zmíněn nebyl, ovšem skutečnost, že elektromotor zabírá odspodu, umožní značce jít u spalovacího motoru i celé soupravy rovněž dolů. Emisní standardy díky tomu budou dodrženy, jízdní dynamika však již tak oslnivá nejspíše nebude.

Čekejme tedy, že bezprostřední reakcí automobilek na začátek zavádění nových norem v příštím roce bude další okleštění nabídky o výkonnější deriváty, které mohou a nemusí dostat nástupce s příchodem nové generace týchž aut. Segment se sportovními vozy nižších tříd tím bude zásadně zdecimován, ve vyšších patrech trhu k takovým změnám nedojde. Do těch míří kupci s naditějšími peněženkami, kteří si budou moci dovolit vzít tíhu nemalých pokut EU na svá bedra nebo přijmou vyšší cenu komplikovanějších motorů. Je to smutné, ale je to tak. Pokud si tedy něco jako klasický hot-hatch ještě chcete koupit, pospěšte - 308 GTi i GT letos jistě skončí a další podobné vozy je budou následovat, podle Imperata stejně jistě.


Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 1 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 01Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 2 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 02Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 3 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 03Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 4 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 04Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 5 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 05Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 6 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 06Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 7 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 07Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 8 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 08Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 9 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 09Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 10 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 10Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 11 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 11Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 12 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 12Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 13 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 13Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 14 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 14Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu - 15 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 15
Čistokrevný Peugeot 308 GTi letos končí, v budoucnu jej může nahradit leda hybridní verze. Ta ale nemusí dorazit vůbec a pokud ano, může mít o dost nižší výkon, horší dynamiku a vyšší cenu

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše