Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní
17.11.2018 | Petr Prokopec
Od zavedení nových pravidel Evropské unie pro homologaci všech aut v prodeji brzy uběhnou tři měsíce, přesto má podoba trhu daleko k normálu. Problémy má hlavně Audi.
Mohlo by se zdát, že informace o pravidlech EU znamenajících novou homologaci všech aut v prodeji jsou včerejší zprávy. Však zlomový moment přišel 1. září letošního roku a vědělo se o něm už o rok dříve. Jenže novinky představují pro řadu automobilek takovou komplikaci, že jsou určující i pro zprávu o prodeji nových aut v Evropě z poloviny listopadu.
Pokud hledáte značky, které jsou nutností nové homologace nejvíce zasaženy, pak není třeba chodit daleko. VW Group si plný nástup WLTP docela odskákal, ale Škoda, Seat či Volkswagen se z nejhoršího již dostaly. Audi a Porsche bohužel stále bojují. Automobilka se čtyřmi kruhy ještě donedávna měla na prodej jen vrcholné modely jako A6, A7 či A8. Zuffenhausenský výrobce pro změnu trpěl kvůli úspěchu svých hybridních modelů. Ze dne na den u některých došlo na zvýšení emisí CO2 nad 50 gramů na kilometr, což sebralo automobilce nárok na superkredity a zákazníkům na dotace nebo daňové úlevy.
Jako moc zmíněné značky trpí, ukáže až pohled na celkovou situaci na trhu. V říjnu bylo v zemích Evropské unie prodáno 1 083 635 nových vozů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde o pokles o 7,3 %, který jde přímo na vrub nové metodice měření spotřeby. Nejde přitom jen o nutnost nové homologace a absenci některých modelů v nabídce, ale rovněž o skutečnost, že WLTP zvyšuje uváděné emise CO2. Jejich výše pak má vliv na rozličné poplatky či ztrátu zmíněných úlev a podpor, které následně mohou některé kupce odradit.
Zůstaňme ale na chvíli u suchých čísel, a to v souvislosti s konkrétními trhy. Říjnový propad byl spojen prakticky se všemi zeměmi mimo Chorvatsko (+10,4 %), Řecko (+13 %), Maďarsko (+5,4 %) a Litvu (+21,9 %). V těchto státech se ale s výjimkou domoviny Tokajského a čabajek prodávají auta spíše jen ve stovkovém množství, velký dopad tedy na celkovou situaci posun k lepšímu neměl. Na rozdíl od „propadlíků“, kteří registracemi opravdu zamávali.
Je otázkou, s jakým vývojem lze počítat i nadále. Mnohé chybějící vozy se do nabídek vrátily, zákazníci tak již ve své volbě nejsou tak omezováni. Na druhou stranu tu ale máme třeba německé zákazy vjezdu starších dieselů, které vnesly nejistotu i na trh s novými vozy. Jelikož mnohde jsou jako škodlivá shledávána i čtyři roky stará auta, potenciální klientela si aktuálně není jistá, co přijde za pár let.
Za prvních deset letošních měsíců tak bylo prodáno 13 036 382 nových vozů, což sice představuje meziroční nárůst ve výši 1,6 procenta, během první půle letošního roku vypadala ale situace o mnoho optimističtěji a veškerý celoroční růst byl prakticky smazán během pouhých dvou měsíců. Ztrátový nejspíše bude i listopad a aby bilanci vylepšily, budou automobilky muset v prosinci zavést obří slevy. To ale pak zase zamává s lednovým odbytem.
Podrobnější pohled si zaslouží jednotlivé značky. Jak jsme zmínili v úvodu, u koncernu VW Group situace aktuálně není zrovna příznivá, dole jsou všichni zúčastnění. U skupiny PSA má pro změnu důvod k radosti jen Peugeot a Citroën, nová akvizice v podobě Opelu a luxusní divize DS však Francouze nakonec staví do špatné pozice.
Renault má problém sám sebou i s dceřinou Ladou, kterou nutnost motorů plnících normy Euro 6c či 6d-TEMP prakticky vymaže z mapy Evropské unie. V případě koncernu FCA je v plusu pouze Jeep, ani jeho posun k lepšímu však nezvládá vykompenzovat propady ostatních. Pohled na registrace BMW a Daimleru však musí fanoušky německých značek těšit, tady se neklesalo ani u Mini a Smartu.
Zmínit ještě můžeme, že Hyundai sice také patří k propadlíkům, ovšem Korejci klesali níže než ostatní výrobci. Jejich tržní podíl se tak zvedl na 3,7 procenta, stejný pak má pod palcem i sesterská Kia, který si naopak v říjnu připsala body k dobru. Skokanem měsíce se pak stal Jaguar, jehož registrace již pomalu dosahují úrovně Hondy. Ta přitom ještě donedávna prodávala čtyřikrát větší množství aut.
Z říjnového propadu evropských registrací...
...si pranic nedělal hlavně Jaguar, jehož prodeje hlavně díky modelu F-Pace vystřelily raketově nahoru
Naopak Audi dále trpělo, prodeje se propadly skoro o polovinu kvůli absenci řady nových modelů v nabídce, mj. vrcholné SQ7
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11