Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní

Od zavedení nových pravidel Evropské unie pro homologaci všech aut v prodeji brzy uběhnou tři měsíce, přesto má podoba trhu daleko k normálu. Problémy má hlavně Audi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní

17.11.2018 | Petr Prokopec

Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Od zavedení nových pravidel Evropské unie pro homologaci všech aut v prodeji brzy uběhnou tři měsíce, přesto má podoba trhu daleko k normálu. Problémy má hlavně Audi.

Mohlo by se zdát, že informace o pravidlech EU znamenajících novou homologaci všech aut v prodeji jsou včerejší zprávy. Však zlomový moment přišel 1. září letošního roku a vědělo se o něm už o rok dříve. Jenže novinky představují pro řadu automobilek takovou komplikaci, že jsou určující i pro zprávu o prodeji nových aut v Evropě z poloviny listopadu.

Pokud hledáte značky, které jsou nutností nové homologace nejvíce zasaženy, pak není třeba chodit daleko. VW Group si plný nástup WLTP docela odskákal, ale Škoda, Seat či Volkswagen se z nejhoršího již dostaly. Audi a Porsche bohužel stále bojují. Automobilka se čtyřmi kruhy ještě donedávna měla na prodej jen vrcholné modely jako A6, A7 či A8. Zuffenhausenský výrobce pro změnu trpěl kvůli úspěchu svých hybridních modelů. Ze dne na den u některých došlo na zvýšení emisí CO2 nad 50 gramů na kilometr, což sebralo automobilce nárok na superkredity a zákazníkům na dotace nebo daňové úlevy.

Jako moc zmíněné značky trpí, ukáže až pohled na celkovou situaci na trhu. V říjnu bylo v zemích Evropské unie prodáno 1 083 635 nových vozů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde o pokles o 7,3 %, který jde přímo na vrub nové metodice měření spotřeby. Nejde přitom jen o nutnost nové homologace a absenci některých modelů v nabídce, ale rovněž o skutečnost, že WLTP zvyšuje uváděné emise CO2. Jejich výše pak má vliv na rozličné poplatky či ztrátu zmíněných úlev a podpor, které následně mohou některé kupce odradit.

Zůstaňme ale na chvíli u suchých čísel, a to v souvislosti s konkrétními trhy. Říjnový propad byl spojen prakticky se všemi zeměmi mimo Chorvatsko (+10,4 %), Řecko (+13 %), Maďarsko (+5,4 %) a Litvu (+21,9 %). V těchto státech se ale s výjimkou domoviny Tokajského a čabajek prodávají auta spíše jen ve stovkovém množství, velký dopad tedy na celkovou situaci posun k lepšímu neměl. Na rozdíl od „propadlíků“, kteří registracemi opravdu zamávali.

Je otázkou, s jakým vývojem lze počítat i nadále. Mnohé chybějící vozy se do nabídek vrátily, zákazníci tak již ve své volbě nejsou tak omezováni. Na druhou stranu tu ale máme třeba německé zákazy vjezdu starších dieselů, které vnesly nejistotu i na trh s novými vozy. Jelikož mnohde jsou jako škodlivá shledávána i čtyři roky stará auta, potenciální klientela si aktuálně není jistá, co přijde za pár let.

Za prvních deset letošních měsíců tak bylo prodáno 13 036 382 nových vozů, což sice představuje meziroční nárůst ve výši 1,6 procenta, během první půle letošního roku vypadala ale situace o mnoho optimističtěji a veškerý celoroční růst byl prakticky smazán během pouhých dvou měsíců. Ztrátový nejspíše bude i listopad a aby bilanci vylepšily, budou automobilky muset v prosinci zavést obří slevy. To ale pak zase zamává s lednovým odbytem.

Podrobnější pohled si zaslouží jednotlivé značky. Jak jsme zmínili v úvodu, u koncernu VW Group situace aktuálně není zrovna příznivá, dole jsou všichni zúčastnění. U skupiny PSA má pro změnu důvod k radosti jen Peugeot a Citroën, nová akvizice v podobě Opelu a luxusní divize DS však Francouze nakonec staví do špatné pozice.

Renault má problém sám sebou i s dceřinou Ladou, kterou nutnost motorů plnících normy Euro 6c či 6d-TEMP prakticky vymaže z mapy Evropské unie. V případě koncernu FCA je v plusu pouze Jeep, ani jeho posun k lepšímu však nezvládá vykompenzovat propady ostatních. Pohled na registrace BMW a Daimleru však musí fanoušky německých značek těšit, tady se neklesalo ani u Mini a Smartu.

Zmínit ještě můžeme, že Hyundai sice také patří k propadlíkům, ovšem Korejci klesali níže než ostatní výrobci. Jejich tržní podíl se tak zvedl na 3,7 procenta, stejný pak má pod palcem i sesterská Kia, který si naopak v říjnu připsala body k dobru. Skokanem měsíce se pak stal Jaguar, jehož registrace již pomalu dosahují úrovně Hondy. Ta přitom ještě donedávna prodávala čtyřikrát větší množství aut.


Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 1 - Prodeje EU 10-2018 01Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 2 - Prodeje EU 10-2018 02Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 3 - Prodeje EU 10-2018 03Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 4 - Prodeje EU 10-2018 04Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 5 - Prodeje EU 10-2018 05
Z říjnového propadu evropských registrací...

Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 6 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 01Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 7 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 02Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 8 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 03Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 9 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 04Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 10 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 07Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 11 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 08Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 12 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 09Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 13 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 10Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 14 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 11Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 15 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 12Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 16 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 13Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 17 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 14Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 18 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 15Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 19 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 16Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 20 - Jaguar F-Pace prvni oficialni sada 17
...si pranic nedělal hlavně Jaguar, jehož prodeje hlavně díky modelu F-Pace vystřelily raketově nahoru

Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 21 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 01Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 22 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 03Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 23 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 04Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 24 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 05Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 25 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 07Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 26 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 11Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 27 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 12Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 28 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 13Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 29 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 17Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 30 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 22Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 31 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 27Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 32 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 33Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 33 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 41Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 34 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 47Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 35 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 53Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 36 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 76Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 37 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 77Nová pravidla EU dál obrací prodeje nových aut na hlavu, málokdo je imunní - 38 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 78
Naopak Audi dále trpělo, prodeje se propadly skoro o polovinu kvůli absenci řady nových modelů v nabídce, mj. vrcholné SQ7

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.