Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady

Už jsme mohli slyšet o dopadu nových pravidel na řadu automobilek, VW se ale zdál být stranou. Nebude, také jeho nabídka motorů dozná brzy podstatných změn.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady

7.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už jsme mohli slyšet o dopadu nových pravidel na řadu automobilek, VW se ale zdál být stranou. Nebude, také jeho nabídka motorů dozná brzy podstatných změn.

Není žádným tajemstvím, že od 1. září letošního roku začíná platit nová měřicí procedura zvaná WLTP pro všechny vozy v prodeji, ať už přišly na trh kdykoli. Aby toho nebylo málo, současně vstupuje v platnost přísnější emisní norma Euro, a to při uspíšení nástupu WLTP oproti původnímu záměru znamená pro automobilky velkou výzvu.

Je nutné znovu homologovat všechny vozy v nabídce, navíc každou verzi zvlášť. To je samozřejmě velmi náročný proces, zvláště s ohledem na košatost dnešních portfolií automobilek. Řada výrobců proto některé modely nadobro nebo aspoň dočasně vyřazuje z prodeje. Dosud jsme přitom hovořili hlavně o „čistkách“ u menších značek, což bylo vlastně trochu překvapivé - prakticky všechny automobilky během posledních let narostly, avšak nikoliv do rozměrů VW Group.

V případě Volkswagenu se ale kupodivu o nedostupnosti toho či onoho vozu příliš nemluvilo. Víme sice, že končí základní Golf GTI s 230 koňmi a v nabídce zůstane pouze výkonnější provedení Performance, k tomuto kroku však dochází i proto, že v závěru roku rozšíří portfolio varianta TCR, která bude nejostřejším GTI vůbec. Volkswagen se tak bude moci dotáhnout na konkurenci, které se v posledních letech vyrojilo opravdu požehnaně a jež co do výkonů Němcům utekla.

Nové informace však naznačují, že základní Golf GTI rozhodně nebude jedinou „obětí“ příchodu nové metodiky. Šéf automobilky Herbert Diess po setkání se zástupci dělníků oznámil, že „jen v rámci samotného Volkswagenu musíme otestovat více než 200 modelových variant a potřebujeme, aby byly certifikovány během velmi krátké doby. Abychom tuto výzvu zvládli, naše testovací zařízení jedou a nadále pojedou doslova bez přestávky.“

Nicméně i přes tuto horečnatou snahu Diess otevřeně říká, že vše se nestihne homologovat včas a nejen to - automobilka bude podobně jako dceřiné Porsche nuceno výrobu zcela zastavovat. „Ve třetím čtvrtletí musíme očekávat opakovaná přerušení výroby. Po pracovních prázdninách ve Wolfsburgu budeme produkovat jen ty vozy, které plní nové standardy. Jednotlivé modely budou k mání postupně, jakmile projdou homologací. Nicméně i tak bude třeba uskladnit vozy z mezidobí. Abychom měli jistotu, že jich nebude hodně (protože EU množství skladových vozů bez nové homologace limituje - pozn. red.), musíme naplánovat odstávky výroby.“

Jak asi čekáte, s tímto krokem mají problém odbory. Jejich šéf Bernd Osterloh již uvedl, že „není vinou našich kolegů, že automobilka postavila jen velmi málo testovacích zařízení a náhle není schopna obsloužit požadované množství“. Tento nedostatek pak sice částečně připouští i šéf vývoje Frank Welsch, ten však zároveň i dodal, že problém není pouze na straně Volkswagenu. „Stejné je to i u našich dodavatelů. A je zapotřebí vícero lidí i u testovacích autorit.“

„Některé motory tedy nebudou po měsíc nebo dva k dispozici. Máme pro ně připravené řešení, ale jednoduše nebyly kapacity k absolvování testů. V některých autech tedy nebudou k dispozici veškeré dříve nabízené pohonné jednotky,“ dodal Welsch k omezením, jenž nás čekají. O které motorizace přitom půjde, již neupřesnil. Dá se však očekávat, že druhé housle budou hrát především ty jednotky, jenž končí ve vozech nabízených mimo hlavní proud.

I dopad na tak obří koncern je tedy nezanedbatelný a pokud se ptáte, proč mají najednou automobilky takovou potíž s novými testy a normami, když k podobným změnám došlo v minulosti nesčetněkrát, je třeba připomenout informaci o akceleraci zavedení WLTP v tomto „absolutním rozsahu”. Že se tak stát může, se říkalo, už dříve, automobilky ale bojovaly o odklad a jistě očekávaly, že uspějí. Nebýt Dieselgate, patrně by se nemýlily, právě tato kauza ale dostala politiky pod tlak veřejnosti a na kompromisy rázem nebyl prostor. Jak se však nyní zdá, na změny nakonec nejvíce doplatí zákazníci, kterým bude k dispozici jen omezená nabídka motorů. A ty, které v nabídkách zůstanou, budou vesměs fakticky stejné, jen u nich budou svítit jiná čísla emisí a spotřeby. Pomůže to vůbec někomu?


Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 1 - VW Golf 2017 dalsi GTI 01Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 2 - VW Golf 2017 dalsi GTI 02Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 3 - VW Golf 2017 dalsi GTI 03Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 4 - VW Golf 2017 dalsi GTI 04Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 5 - VW Golf 2017 dalsi GTI 05Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 6 - VW Golf 2017 dalsi GTI 06Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 7 - VW Golf 2017 dalsi GTI 07Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 8 - VW Golf 2017 dalsi GTI 08Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 9 - VW Golf 2017 dalsi GTI 09Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 10 - VW Golf 2017 dalsi GTI 10Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 11 - VW Golf 2017 dalsi GTI 11Nová pravidla EU dusí i tak obří koncern, jako je VW. Šéf firmy přiznal dopady - 12 - VW Golf 2017 dalsi GTI 12
VW Golf GTI je jednou z obětí nových testů WLTP u německé automobilky. Zákazníci tak budou moci volit pouze verzi Performance, možná jen po určitý čas. Co dalšího z nabídky zmizí a na jak dlouho, ukáže teprve čas

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.