Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU pohřbívají další a další zajímavá auta, Peugeoty GTi končí
6.10.2019 | Petr Prokopec
Končí fakticky a skončit mají i ve formě pouhého označení modelu. Šéf Peugeotu hovoří o neetičnosti prodeje takových vozů za platnosti nových vysokých pokut EU.
Už dlouho varujeme před změnami, které automobilový průmysl čekají. S letošním zářím začala v Evropě platit nová emisní norma Euro 6d-TEMP, už za pár měsíců pak Evropská unie utáhne opasky ještě více a začne po automobilkách vyžadovat, aby se jejich flotily vykazovaly prakticky nedosažitelnou průměrnou spotřebu. Nový limit emisí CO2 činí 95 gramů na kilometr na každý prodaný vůz, což v případě benzinových aut odpovídá spotřebě 4,1 l/100 km, u dieselů jde dokonce o spotřebu 3,6 l/100 km. A takových hodnot výrobci nejsou schopni při zachování stávajících nabídek motorů v žádném případě dosáhnout.
Co přesně to znamená? Řadu věcí a mezi nimi i eliminaci výkonných motorů, které mají spotřebu logicky vyšší. Že k tomu dojde, už potvrdily kroky Land Roveru, Mercedesu, Audi nebo BMW. Zrovna u těchto značek a jejich okrajových agregátů jste nad tím mohli mávnout rukou, čistka ale bude mnohem rozsáhlejší.
Hovoří o tom šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato, který uvedl, že mnohé výkonné modely nenávratně zmizí z nabídek a tato slova se netýkají jen jím řízené automobilky. „Tradiční sportovní modely jako 308 GTi zmizí,“ řekl doslova Imparato. Dle něj totiž není etické platit pokutu 10 000 Eur (cca 257 tisíc Kč) za vůz, který nikterak nepřispívá lepšímu klimatu. Místo ryze benzínového vozu tak prý dostaneme model, který je nejen zábavný, ale i úsporný.
Vůz vyladěný na 270 koní bude zakrátko pro Brusel přílišným trnem v oku, a to nemá pod kapotou zrovna obří motor, jde jen o přeplňovanou jedna-šestku. Stejně tak Peugeot už oficiálně potvrdil, že podobnou verzi nedostane nová generace modelu 208, ze stejného důvodu. Neznamená to, že by silnější verze zmizely zcela, budou ale elektrické a nedostanou označení GTi.
O tom podle informací kolegů z britského Auto Expressu rozhodlo francouzské vedení značky s tím, že nechtějí zatěžovat image nových, „čistých” modelů označením spojeným s modely poháněnými spalovacími motory. Místo 208 GTi a 308 GTi se tak máme dočkat verzí Peugeot Sport Engineered. Alespoň o zachování jmen GTi prý bojuje vedení britského zastoupení značky a údajně poukazuje na krok Porsche, který vrcholné verzi Taycanu říká Turbo, i když žádné Turbo nemá. Zrovna touto cestou ale Francouzi jít nechtějí.
Imparato na každý pád konstatuhe, že GTi současné generace zmizí z nabídky a cokoli dalšího je v mlze. Čekejme tedy, že bezprostřední reakcí automobilek na začátek zavádění nových norem v příštím roce bude další okleštění nabídky o výkonnější deriváty, které mohou a nemusí dostat nástupce s příchodem nové generace týchž aut.
Segment se sportovními vozy nižších tříd tím bude zásadně zdecimován, ve vyšších patrech trhu k až takovým změnám nejspíše nedojde. Do těch míří kupci s naditějšími peněženkami, kteří si budou moci dovolit vzít tíhu nemalých pokut EU na svá bedra nebo přijmou vyšší cenu komplikovanějších motorů. Je to smutné, ale je to tak. Pokud si tedy něco jako klasický hot-hatch ještě chcete koupit, pospěšte si - 308 GTi skončí a další podobné vozy je budou následovat, podle Imperata stejně jistě.
Peugeot 308 GTi to má spočítané
Model 208 GTi se pak nevrátí. Jistě ne fakticky a podle dosavadního vývoje ani jménem
Zdroje: Peugeot, Auto Express
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva