Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce

Měli jste pocit, že o všech motorových obětech nových pravidel EU pro homologaci nových aut už jste dávno museli slyšet? Omyl, dozvídáme se o dalších a dalších, z různých stran.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce

5.10.2018 | Mirek Mazal

Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Měli jste pocit, že o všech motorových obětech nových pravidel EU pro homologaci nových aut už jste dávno museli slyšet? Omyl, dozvídáme se o dalších a dalších, z různých stran.

Nová pravidla pro homologaci jakéhokoli auta, které má být nyní nabízeno k prodeji ve státech Evropské unie, jsou přísná. Sám nový způsob měření spotřeby a emisí je náročný a když se k němu přidá přísnější varianta emisní normy Euro 6, stává se z řady motorů prakticky neprodejné zboží. Už skoro rok se ví, že řada pohonných jednotek z nabídek výrobců zmizí a o spoustě z nich jsme vás průběžně informovali. Přesto by bylo mylné se domnívat, že teď už musíme vědět vše - reálný dopad nových bruselských pravidel přináší stále nová překvapení.

I my jsme si nakonec mysleli, že důsledky nových nařízení už dokážeme odhadnout, nyní se ale dozvídáme se o třech nových odpadlících, znovu jen na evropské půdě. Posledně překvapilo vyřazení dieselového Bentley Bentayga, nyní přichází zprávy ze světa benzinů a hybridů.

Snad největší škoda je nejsilnějšího Jaguaru XJ, který si evropský zákazník od září též nemůže objednat. Automobilka stáhla vlajkovou loď XJR 575 z nabídky potichu, a to pouhý rok poté, co model debutoval. Pohodlný sedan s motorem V8 neměl nárok splnit požadavky nových pravidel za nákladů, které by byly pro Brity ospravedlnitelné. Sami přiznávají, že luxusní expres je pro Jaguar okrajovým zbožím a zkrátka nebylo ekonomicky únosné upravit rychlou limuzínu tak, aby nové normy splňovala. Spolu s XJR 575 a pětilitrovým osmiválcem o výkonu 423 kW (575 koní) skončil také benzínový motor V6 o objemu tří litrů.

Ve výsledku je tedy XJ nyní k dodání pouze s dieselovými motory, což je úplně poprvé za půlstoletí jeho existence. Navíc je jistě pozoruhodné, že urychlení zavedení nových pravidel, k němuž došlo kvůli kauze Dieselgate, ve výsledku favorizuje naftové motory - o podobných důsledcích se dozvídáme i od dalších automobilek od Audi přes BMW až po Škodu. Benzinové agregáty V6 a V8 zůstávají k dispozici ve zbytku světa a není to tedy tak, že by je Jaguar vyřazoval z nabídky pro absolutní nezájem či cokoli podobného.

Vedle dvou objemných motorů Jaguar se vlivem evropských předpisů z nabídky BMW pakuje i stroj, který vypadá jako stvořený pro novou dobu. Jde i3 REx (Range Extender), tedy elektromobil doplněný malým spalovacím motorem pro ty, kteří se bojí omezeného dojezdu. Jistě praktická a také nikoli špatně prodávaná věc, přesto ani tu od teď v Evropě nekoupíte - k dispozici bude čistě elektrická verze.

Také BMW přiznává, ze za rozhodnutím stojí zkratka WLTP a že ve zbytku světa zůstane i3 REx k dispozici. Ačkoli přesné důvody eliminace Mnichov nezveřejnil, na vině bude zřejmě obvyklý zabiják hybridů z poslední doby. Testy, které nejsou tak nereálné jako dříve, znamenají vyšší spotřebu paliva, která optikou emisí oxidu uhličitého u hybridů často překročí mez 50 gramů CO2 na kilometr. To vůz činí pro automobilku prodejně nezajímavým z hlediska evropských i lokálních pravidel, která favorizují hybridy s emisemi pod 50 g CO2/km.

Noví odpadlíci jsou tedy z úplně opačných sfér nabídek pohonných jednotek a je třeba se ptát, kolik obětí WLTP ještě bude. Pokud je těžké do patřičných mezí dostat výkonné i úsporné hybridní stroje, pak v prodeji nutně zůstanou jen... „normální auta”. Snad nemusíme dodávat, že představa takového automobilového světa se nám nelíbí. Krása je v pestrosti a ta dostává letos v Evropě v případě techniky aut pořádně na frak.


Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 1 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 04Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 2 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 01Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 3 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 03Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 4 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 16Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 5 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 17Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 6 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 18Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 7 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 19Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 8 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 20

Jaguar vyřadil z evropské nabídky XJR575...

Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 9 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 13Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 10 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 14Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 11 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 15Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 12 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 16Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 13 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 17Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 14 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 18Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 15 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 19Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 16 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 20Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 17 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 21
...a BMW stáhlo i3 ve verzi REx. A je třeba se ptát, o kolika obětech nových pravidel EU ještě uslyšíme

Zdroje: Auto Express a Inside Evs

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše