Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Noví majitelé chtějí z Formule 1 udělat pouť, varuje Lauda a hrozí odchodem
13.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Unifikované motory, děti doprovázející závodníky na start či ochranné oblouky. To jsou návrhy, které mají definovat příští kroky šampionátu. Chceme je? Lauda ne.
Od loňského roku má Formule 1 nového vlastníka, společnost Liberty Media. Její příchod sliboval nemalé změny, zvláště pak směrem k zatraktivnění závodů. Nicméně již prvé náznaky, jež souvisely s přechodem formátu závodního víkendu směrem k Super Bowlu nenaznačovaly mnoho dobrého. Řada lidí ovšem doufala, že nový vlastník se jen rozkoukává a sonduje, co je možné a nač by fanoušci slyšeli.
Před pár dny ovšem přišla poněkud studená sprcha, FIA zveřejnila návrhy na změny v šampionátu pro sezóny po roce 2021. Zatím se mluvilo hlavně o pohonných jednotkách, které by i nadále měly být hybridní. Hlavní zpráva v tomto ohledu je, že rámci snahy o snížení nákladů mají být do značné míry unifikované.
FIA chce také dále omezit testování, přestože po týmech požaduje stále spolehlivější agregáty s mnohem delší výdrží. To se týmům samozřejmě nelíbí. Jako první se s výhradami ozvalo Ferrari, které již opětovně začíná hrozit, že Formuli 1 při takovýchto regulích opustí. A nejspíše nebude samo, s návrhy i samotnou společností Liberty Media začíná mít nemalý problém také nevýkonný šéf Mercedesu Niki Lauda.
Trojnásobný světový šampion již uvedl, že navrhované novinky jej znepokojují. Snaha o ustálení pohonné jednotky a jen minimální prostor k vývoji by totiž „byl v rozporu s DNA tohoto sportu. Vývoj vozu je jedním z jeho základních aspektů, stejně jako odvaha jezdců. Vy je ale chcete chránit jako děti - svatozáří,“ uvedl Lauda i v narážce na chystaný ochranný oblouk, který dorazí příští rok.
Ohradil se také před slovy Chase Chareyho, nástupce Bernieho Ecclestona na postu šéfa F1, který uvedl, že Formule 1 má být nepředvídatelná. Prý potřebuje každý víkend jiného vítěze. To ovšem podle Laudy není možné, vždy tu zkrátka budou týmy, které budou lepší než ty ostatní. Nejen díky vyšším financím, ale také s ohledem na lépe odvedenou práci.
Snaha o unifikaci motorů by ale pro tyto stáje byla de facto trestem za to, že byly úspěšnější. Navíc ani ono snižování nákladů nemusí vést ku prospěchu věci, pokud se nebude provádět v dlouholetém měřítku. Pro stáje totiž pracují stovky lidí, kteří by náhle byli bez práce. „Co ovšem s nimi? Vyhodíme je? Liberty Media a FIA jen ukazují, co chtějí udělat, ale nezaznělo už, jak to chtějí udělat.“
Vlastníci Formule 1 by se podle něj měli spíše zaměřit na to, kterak peníze vydělávat, ostatně v tomto směru byla společnost Liberty Media slyšet v době koupě šampionátu nejhlasitěji. Čtvrtletní výsledky ovšem vykazují růst nákladů a pokles příjmů, tedy něco, co by se za vlády Ecclestona stát nemohlo. Pokud se tedy do budoucna mluví o dalším utahování opasků, je jasné, proč je Lauda proti.
„Nápady na zvýšení příjmů nikde nevidím. Slyšel jsem ale Seana Bratchese (obchodní ředitel F1 - pozn. red.) říct, že by rád viděl, jak jezdce přivádějí na startovní rošt děti, jako je tomu ve fotbale. To jsou ty nové nápady?“ ptá se Lauda. A naznačuje, že pokud se Formule 1 skutečně bude vyvíjet tímto směrem, pak s ní už nechce mít nic společného.
Ani Lewis Hamilton není fanouškem hybridních motorů a plánovaných změn. Pokud by měl rozhodující slovo, přivedl by zpět do hry dvanáctiválce a manuální řazení. „Museli byste totiž sundat ruku z volantu - a to je mnohem lepší. Bylo by to skutečně super, ale nestane se to. I když by bylo krásné, kdybyste si znovu museli zakrývat při průjezdu F1 uši.“
„Stále si pamatuji, když jsem poprvé navštívil Velkou cenu Belgie v roce 1996. Byl jsem zrovna v paddocku, když tam vjel Michael Schumacher. Všechno přitom vibrovalo. To při sledování televize nezažijete. Když jste ale tehdy na trati byli poprvé, ten zvuk vás dostal. Tak tomu ovšem již není. Ne každému to chybí, ale mně ano, já to mám rád opravdu hodně hlasité.“
Těch, kdo si stýská po starých dobrých časech, není ve světě Formule 1 málo. Nicméně stejně jako Hamilton si všichni mohou být jisti tím, že atmosférické dvanáctiválce se již nevrátí. Hybridní směr ve Formuli 1 zakořenil a může se dokonce stát, že motory budou unifikované. Tím možná zmizí rozdíly mezi vozy, rozdíly mezi jezdci se ale nejspíše nezvýší. Z Formule 1 se tak stane něco na způsob značkových šampionátů, kde mají všichni shodnou techniku a úspěch závisí jen na umu pilotů. Ne že by to nebylo zábavné, od F1 ale asi všichni čekají mnohem více...
Niki Lauda již před dvěma roky oznámil, že třeba MotoGP je zábavnější než Formule 1
S despektem mluví Lauda také o stále větší bezpečnosti, díky které jsou jezdci hýčkání pomalu jako batolata v bavlnce. Sám přitom přežil jednu z nejhorších havárií v historii tohoto sportu
Zdroj: Gazetta dello Sport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva