Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novinář vzal Teslu Model 3 na okruh a změřil její spotřebu. A musel se smát
20.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že Tesla Model 3 není moc kvalitní a na silnici se umí předvést v dobrém světle, už víme. Jak se ale chová na okruhu a kolik „žere”, když od ní chcete maximum?
Tesla sice vykazuje stále větší ztráty, mediální sílu jí však nikdo upřít nemůže. A jelikož i špatná publicita je pořád publicitou, prakticky jakýkoliv článek napomáhá značce zvýšit její renomé i hodnotu. Zatímco tedy ještě před deseti dny jste za jednu akcii dali 310 USD (cca 6 332 Kč), dnes si již musíte připravit 335 dolarů (6 843 Kč). A dá se předpokládat, že na konci února to bude ještě větší suma.
Dnes vás ovšem nechceme popouzet k investičním obchodům. Místo toho se podíváme na test Tesly Model 3, jaký tu ještě nebyl. Zástupci řady médií sice již mohli novinku značky řídit, ovšem vždy jen na veřejných silnicích. Nyní tu ale máme uzavřený okruh, což je pro elektrický sedan o poznání větší výzva.
Než si ovšem testující Dan Edmunds střihne pár koleček, vyzkouší nejprve Model 3 při akceleraci na stovku a čtvrtmíli. Ani v jednom ohledu novinka Tesly nepřekvapí, neboť i přes ne až tak ohromujících 192 kW (261 koní) pod kapotou zvládne první disciplínu za 5,3 sekundy a druhou za 13,6 s. V cíli přitom dosahuje tempa 164 km/h. Pokud si přitom člověk uvědomí, že tohle vám (tedy, jednoho dne, základní verze zatím není k mání ani pro první ze zájemců) může pořídit 35 tisíc dolarů (715 tisíc korun), nevypadá to jako špatný obchod.
Po dvou klasických sprintech se Edmunds podívá na akceleraci z trochu jiného úhlu pohledu, a sice s ohledem na spotřebu. Ta je ovšem vzhledem ke kapacitě akumulátorů závratná, což jen vysvětluje absenci elektromobilů právě na závodních okruzích. S plně nabitými akumulátory by Tesla měla dle certifikace agentury EPA zvládnout až 500 kilometrů. To je možná dosažitelné při klidné jízdě, nikoliv při výše popsaných hrátkách. Během ní si totiž Model 3 řekl o více jak 2,6 kWh na jednu míli, tedy asi o 1,625 kWh na kilometr.
Dan Edmunds se po zjištění tohoto údaje musel smát s tím, že to je opravdu hodně. Pokud totiž celkovou kapacitu baterií vydělíme tímto číslem, dostaneme se k dojezdu 46,2 km s 75kWh akumulátorem pro „dlouhý dojezd” a 30,7 km se zatím nedostupným 50kWh akumulátorem pro „standardní dojezd”. To je skoro nic.
Je jasné, že nikdo nebude s Teslou jezdit tímto způsobem po celou dobu, už jen proto, že v reálném světě to není možné, přesto je třeba říci, že 30 až 46 km zrychlování není zrovna dlouhá štreka. Více nám ale v tomto směru řekne spotřeba při ostré jízdě po okruhu, kde Model 3 dosáhl průměru 1,042 kWh na míli, tedy 0,65 kWh na km. I po tomto zjištění se autor testu směje, neboť i to je v kontextu s kapacitou akumulátorů hodně - v případě menšího z akumulátorů to bude znamenat asi 77 km dojezdu, což vám na takovém Nürburgringu vystačí jen na tři plná kola. A pak vás čeká dobíjení - standardní zásuvka (240V, 16A) dobije asi 3,5 kWh za hodinu. Optikou jízdy po okruhu tedy asi 6 km za hodinu...
A jak se vůz v takové situaci chová? Vše ovlivňují použitá 18palcová kola s aerodynamickými kryty, která jsou optimalizována pro co nejvyšší dojezd, na kterých se vůz projevuje spíše nedotáčivě, což u auta s pohonem zadních kol na okruhu dvakrát neoceníte. Mimo to kritika míří k nedostačující výdrži brzd, prý nejsou tak výkonné, jak by si Dan Edmunds představoval.
Naopak chválí odezvu řízení a nastavení posilovače řízení, kvituje též nízko položené těžiště a akceleraci ze zatáček i na následujících rovinkách. Auto tedy nepředvedlo nic zázračného a znovu připomnělo, jak limitující jsou dnešní akumulátory pro jakékoli náročnější využití. Přesto jsou dojmy z testu na okruhu spíše pozitivní a na rozdíl většího Modelu S přinejmenším na tomto malém okruhu nepřišel žádný trapas v podobě úplného selhání. Už jsme říkali, že ta cena akcií poroste?
Spotřeba Tesly Model 3 na okruhu či při sprintech není nízká, což není ani u aut se spalovacím motorem. Ty ale nemají k dispozici tak malé a komplikovaně doplnitelné „nádrže”a
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch