Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový šéf BMW otevřeně přiznal, že Mercedes dělá lepší auta, firma se musí změnit
19.8.2019 | Petr Miler
Není obvyklé, aby nejvyšší představitel jedné z nejvýznamnějších světových automobilek otevřeně hovořil o tom, že jím řízená firma nestačí na konkrétního konkurenta, Oliver Zipse to ale udělal.
Nemá smysl dlouze diskutovat o tom, že BMW v posledních letech sešlo na scestí. Automobilka proslulá svou technickou vyspělostí a orientací na aktivní řidiče je dnes do značné míry jen marketingovým odleskem takové entity. Mnichov se dále tváří, jako by své výjimečnosti nepozbyl, realita je ale jiná.
BMW dál udržuje v nabídce některá řešení, která konkurence nenabízí, těžiště jeho působení je ale úplně jinde a tomu odpovídá i to, co v prvé řadě vyvíjí. Kdysi v podstatě nedostižné šestiválcové motory, které v oblasti výkonu, efektivity i projevu nabízely více než jakékoli jiné pohonné jednotky na celém světě, jsou dnes buď neexistující věci nebo nahořkle chutnajícím odvarem minulosti. Na papíře nabízí BMW pořád výjimečné agregáty, v praxi ale někteří konkurenti dokázali i vývoj čtyřválcových turb posunout o tolik dál, že šestiválce marně obhajují svůj nárok na další existenci. A to mnichovská automobilka nabízí i vlastní čtyřválce, které se vedle nejlepších konkurenčních jednotek jeví teprve mizerně, o tříválcích ani nemluvě.
Tohle je přitom jeden aspekt z tisíce. BMW už není kvalitní, takže interiéry se rychle rozpadají před očima, s podvozky s runflatovými pneumatikami už nedokáže stavět ty rychlé a přitom poddajné stroje jako kdysi a s převahou vozů s pohonem všech nebo předních kol už ani tak nevtahuje řidiče do hry. Nebudeme říkat, že všechno je zlé, v Mnichově umí postavit dobré diesely a zajímavá SUV, ale je tohle to, čím by si automobilka mohla budovat image něčeho mimořádného? Asi ne.
Firmě se stále méně daří i obchodně, hodnota jejích akcií za poslední čtyři roky klesla skoro o polovinu, a tak není divu, že dozorčí rada začala bít na poplach. Letos v červenci tak po prvním pětiletém období ve funkci skončil šéf firmy Harald Krüger a byl nahrazen Oliverem Zipsem. Obecně se od něj nečeká nic dobrého a špatný dojem už stihl i potvrdit, teprve v pátek ale oficiálně nastoupil do funkce a začal jednat. A ukázal, že pro problémy automobilky nakonec může být řešením.
Abyste totiž nějaký problém vyřešili, musíte si nejprve přiznat, že existuje. To tisíc a jeden člověk z nižších pozic v automobilce nikdy neudělá a určitě se najde i někdo z českého zastoupení značky, kdo nám výše zmíněné omlátí o hlavu. Nejvyšší šéf firmy to ale jistě nebude - říká to sám.
V pátečním e-mailu adresovaném všem zaměstnancům totiž otevřeně přiznává, že jím nově řízená automobilka v posledních letech ztratila v souboji se svými konkurenty půdu pod nohama a zejména Mercedesu se nyní nemůže rovnat. Zipse ale pochopitelně nepřišel firmu pohřbít, přišel ji pozvednout, a tak vybízí k opětovnému získání ztracených pozic.
„Místo svádění viny na současnou situaci, podmínky na trhu, politické prostředí nebo určité osoby, pozitivní přístup nám dovolí chopit se příležitostí, které se nám nabízí. Takový pozitivní přístup se pak odrazí v naší kultuře: Čím tvrději budeme pracovat, tím inovativnější budou naše řešení,” píše Zipse v mailu.
„Nemusíme být vždy první, ale naprosto jistě musíme být lepší ve všem, co děláme. To se tyká nejen našich výrobků a služeb, ale také procesů a struktur, stejně jako nákladů,” dodává. A snaží se poukázat na některé výhody, jako snahu dělat auta se spalovacími i elektrickými motory na jedněch základech. To je BMW obecně vyčítáno, pokud se ale ukáže, že elektromobily nejsou navzdory přání regulátorů prodejným zbožím, může se toto rozhodnutí okamžitě ukázat obrovskou výhodou oproti těm, kteří budují továrny jen a pouze na elektromobily.
Je jistě pozitivní vidět, že Zipse vidí problém. BMW se skutečně musí zlepšit prakticky ve všem, co dělá, půdu pod nohama ztratilo v mnoha ohledech. Je však otázkou, zda je toho firma ještě vůbec schopna - podle našich informací zevnitř už BMW opustilo příliš mnoho lidí, kteří vůbec ví, čím byla tato značka před 15 nebo 20 lety. Sám Zipse to ví, pracuje pro ní celý život a zjevně chce tak trochu vrátit zpátky čas. Udělat to ale může být o dost těžší úkol než rozeslat jeden motivační e-mail.
Oliver Zipse rozhodně ví, že BMW není v dobré kondici a chce jej změnit. Jestli se mu to podaří, ukáže jen čas
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 2 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 4 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda