Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony
23.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Německá armáda používala motorky i tanky, ale dokonce i jejich křížence, tzv. Kettenkrady, pásové motorky. Jedna může být vaše, jenže draho.
Auta či motorky si kupujeme jako dopravní prostředky a zčásti také jako hračky. V prvním případě musí být auto co nejspolehlivější a jeho provoz by měl být relativně levný. V druhém případě to je ale celkem jedno - např. vyšší spotřeba nevadí, protože s hračkou člověk nejezdí tak často. Musí to ale být auto aspoň trochu zajímavé.
Někdo si koupí sporťák, jiný splašenou hromadu trubek s motorem, někdo další třeba kabriolet. Fandíte-li motorkám, výběr je podobně široký. A dokonce to ani nemusí být úplně motorka, ale třeba levoboček motorky a tanku. Jak jinak si vysvětlit to, co tu máme dnes před sebou - NSU Kettenkrad HK 101, stroj vyráběný v letech 1939 - 1948. I takhle bizarní věci někdo vyrobil a ano - i takhle bizarní věci se dnes dají koupit.
Tušíte správně, tuhle věc vyvinulo Hitlerovo nacistické Německo, a to zejména pro válečné nasazení. Byl to jediný stroj, který zvládl utáhnout menší kanóny dělostřelectva, uvezl tři lidi a který byl zároveň dost malý na to, aby se vešel do letadla Junkers Ju 52. Také to bylo nejmenší vozidlo, které mohlo používat standardní kola pásových vozidel německé válečné výroby.
Je to přesně to, jako co to vypadá. Vpředu je jedno kolo, jeden světlomet a řidítka, jako u každé jiné motorky. Také tu sedí jezdec/řidič na sedle, ale ne úplně obkročmo jako na motorce, má nohy aspoň trochu chráněny. Za ním je něco jako mini-tank, prostor, který nabídne sezení pro další dva lidi a který má po stranách malé pásy. Ty pohání čtyřválcový motor Opel o výkonu 35 koní. Žádná velká síla to tedy není, ale také se bavíme o věci, která je stále blíž motorce než tanku.
Hmotnost a rozměry tomu nicméně tolik neodpovídají, tyhle stroje údajně při délce tří metrů vážily 1,5 tuny. Nelze se tak divit maximálce pouhých 70 km/h. Od toho nicméně nevznikaly, byly to pracovní nástroje a jejich trakce na pevném, ale i písčitém terénu byla mimořádná. A běžně se za ně připojovaly ještě přívěsy, ať už zmíněná děla či cokoliv jiného.
Proč jsme ale začínali hovořit o hračkách? Je léto a jak už jsme zmínili jeden z asi 9 tisíc vyrobených kusů je nyní k mání. Na to, kolik jich vzniklo, je jeho cena dost vysoká, nicméně do dnešních dnů jich asi moc přežívat nebude. 125 tisíc Eur (3,38 milionu korun) je ale každopádně pořádný balík. Tím spíš, že reálná použitelnost takového stroje i na něco jiného než jízdu po poli je víc než diskutabilní. Pokud ale nejkratší cesta pro rohlíky vede právě po poli a chcete při ní vypadat opravdu stylově...
Tenhle kousek je na prodej, vypadá, že byl zrenovován
Archivní fotky z války ukazují Kettenkrad v provozu
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch