NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony

Německá armáda používala motorky i tanky, ale dokonce i jejich křížence, tzv. Kettenkrady, pásové motorky. Jedna může být vaše, jenže draho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony

23.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá armáda používala motorky i tanky, ale dokonce i jejich křížence, tzv. Kettenkrady, pásové motorky. Jedna může být vaše, jenže draho.

Auta či motorky si kupujeme jako dopravní prostředky a zčásti také jako hračky. V prvním případě musí být auto co nejspolehlivější a jeho provoz by měl být relativně levný. V druhém případě to je ale celkem jedno - např. vyšší spotřeba nevadí, protože s hračkou člověk nejezdí tak často. Musí to ale být auto aspoň trochu zajímavé.

Někdo si koupí sporťák, jiný splašenou hromadu trubek s motorem, někdo další třeba kabriolet. Fandíte-li motorkám, výběr je podobně široký. A dokonce to ani nemusí být úplně motorka, ale třeba levoboček motorky a tanku. Jak jinak si vysvětlit to, co tu máme dnes před sebou - NSU Kettenkrad HK 101, stroj vyráběný v letech 1939 - 1948. I takhle bizarní věci někdo vyrobil a ano - i takhle bizarní věci se dnes dají koupit.

Tušíte správně, tuhle věc vyvinulo Hitlerovo nacistické Německo, a to zejména pro válečné nasazení. Byl to jediný stroj, který zvládl utáhnout menší kanóny dělostřelectva, uvezl tři lidi a který byl zároveň dost malý na to, aby se vešel do letadla Junkers Ju 52. Také to bylo nejmenší vozidlo, které mohlo používat standardní kola pásových vozidel německé válečné výroby.

Je to přesně to, jako co to vypadá. Vpředu je jedno kolo, jeden světlomet a řidítka, jako u každé jiné motorky. Také tu sedí jezdec/řidič na sedle, ale ne úplně obkročmo jako na motorce, má nohy aspoň trochu chráněny. Za ním je něco jako mini-tank, prostor, který nabídne sezení pro další dva lidi a který má po stranách malé pásy. Ty pohání čtyřválcový motor Opel o výkonu 35 koní. Žádná velká síla to tedy není, ale také se bavíme o věci, která je stále blíž motorce než tanku.

Hmotnost a rozměry tomu nicméně tolik neodpovídají, tyhle stroje údajně při délce tří metrů vážily 1,5 tuny. Nelze se tak divit maximálce pouhých 70 km/h. Od toho nicméně nevznikaly, byly to pracovní nástroje a jejich trakce na pevném, ale i písčitém terénu byla mimořádná. A běžně se za ně připojovaly ještě přívěsy, ať už zmíněná děla či cokoliv jiného.

Proč jsme ale začínali hovořit o hračkách? Je léto a jak už jsme zmínili jeden z asi 9 tisíc vyrobených kusů je nyní k mání. Na to, kolik jich vzniklo, je jeho cena dost vysoká, nicméně do dnešních dnů jich asi moc přežívat nebude. 125 tisíc Eur (3,38 milionu korun) je ale každopádně pořádný balík. Tím spíš, že reálná použitelnost takového stroje i na něco jiného než jízdu po poli je víc než diskutabilní. Pokud ale nejkratší cesta pro rohlíky vede právě po poli a chcete při ní vypadat opravdu stylově...


NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 1 - nsu kettenkrad hk 101 na prodej 02NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 2 - nsu kettenkrad hk 101 na prodej 03NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 3 - nsu kettenkrad hk 101 na prodej 04NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 4 - nsu kettenkrad hk 101 na prodej 01NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 5 - nsu kettenkrad hk 101 na prodej 05NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 6 - nsu kettenkrad hk 101 na prodej 06NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 7 - nsu kettenkrad hk 101 na prodej 07
Tenhle kousek je na prodej, vypadá, že byl zrenovován

NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 8 - nsu kettenkrad hk 101 ilu 01NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony - 9 - nsu kettenkrad hk 101 ilu 02
Archivní fotky z války ukazují Kettenkrad v provozu

Zdroj: Mobile.de

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.