Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krasavec z dob lidových sporťáků s řízením zadních kol po 1. majiteli je dnes v bazarech naprostá rarita
27.3.2022 | Petr Miler
Dnes výjimečná technika dostupná jen pro drahá sportovní a luxusní auta nebývala svého ani v obyčejných autech ničím až tak zvláštním. To samé platí o točivých motorech bez turba v karoseriích kupé, s tímhle autem se ale dá tak trochu vrátit do minulosti.
Devadesátá léta minulého století byla v našich končinách ojedinělými časy skutečné svobody se vším dobrým i zlým, co s tím souvisí. Mnohem svobodněji tehdy působil i svět aut, který nebyl svázaný takovými regulacemi, jaké známe z posledních let. Automobilky tak nemusely až takovým způsobem honit objemy produkce, aby vůbec něco vydělaly, a zvládaly se zaměřovat i na menší segmenty trhu. Ve velkém tak vznikaly i dnes skoro nepředstavitelné věci, jako sportovní kupé mainstremových značek. A jednu z lidových sportovní legend těch dob si dnes můžeme připomenout.
Jde o Hondu Prelude, konkrétně o její pátou generaci, která se svým designem poněkud vrátila zpět v čase. Chtěla být blíže svým předchůdcům ve snaze zvrátit pokles zájmu zákazníků. Typy s interním označením BB5 až BB9 z let 1996 až 2001 bodovaly, a to přesto, že tou dobou existovala na trhu opravdu spousta podobných aut. Věřte tomu nebo ne, ale kompaktní sportovní kupé s točivými čtyřválci tehdy byla na trhu něčím docela běžným.
Taková auta nabízela možnost dostat se ke sportovně vyhlížejícímu stroji s patřičným šmrncem za rozumné peníze. V posledních letech takové vozy mizí z nabídek automobilek raketovým tempem a dnes jsou skoro neexistující věcí. Proč, jsme naznačili, komplexní důvody jsou ale na delší debatu. Ostatně, když se ale někdo o návrat podobných vozů pokusí, úplně dobře to nedopadá.
Pořád ale existuje možnost uzmout jeden z dobových strojů se spoustu věcí, které je činily tak atraktivními. Aktuálně se v prodeji objevil mimořádný exemplář poslední iterace Preludu z roku 1997, který od té doby, dlouhých 25 let zůstal v rukou jediného, rakouského majitele. S autem jezdil, ale ne moc - na tachometru má 90 tisíc km, což je na takovou dobu provozu hodně málo. A vypadá velmi, velmi dobře. Vizuálně je skoro dokonalý a prý je na tom perfektně i technicky - celou dobu měl péči autorizovaného servisu, to se u čtvrtstoletí starých aut nevídá.
Modrý kousek na fotkách níže je vážně pěkným návratem do historie. Na auto se pořád hezky kouká a není divu, že se líbilo na přelomu tisíciletí, když dokáže zaujmout i dnes. Pod jeho kapotou je ideální motor DOHC VTEC o objemu 2,2 litru, který dává výkon 136 kW (185 koní). Je to typický motor z produkce Hondy a jeh hlavním lákadlem je vysokootáčková charakteristika s červeným polem začínajícím až za hranicí 7 500 ot./min. Bohužel s ním dále pracuje automatická převodovka. Manuál autu sedí lépe, ale zase je tu jiná specialita.
Auto má totiž dodnes plně funkční systém řízení zadních kol, dnes specialitu drahých strojů, jako je Porsche 911, BMW řady 7, Bentley Continental a jim podobných. V 90. letech ale tuhle věc zejména Japonci instalovali i do docela obyčejných vozů a z vlastní zkušenosti víme, že ovladatelnosti i stabilitě auta velmi pomáhá. Bohužel byla drahá, komplikovaná a potenciálně servisně náročná, a tak z běžných vozů zmizela. Tady ji ale pořád můžete mít a v hávu krásně modrého Preludu s vypiglovaným interiérem.
Za kolik? Za 9 990 euro, tedy asi 246 tisíc Kč. To nám přijde jako docela lákavá cena na něco tak neobvyklého, navíc s tak jasnou historií a zjevně ve velmi solidním, skoro dokonalém stavu. Vůz si získá spíše srdce nadšeného „hondisty” než někoho „normálního”, kdo by rád poznal pocity majitele lidového sporťáku bez turba z přelomu milénia. Ale kdyby to náhodou tak bylo, nechtěli jsme si tuto nabídku nechat pro sebe, je to dnes v prodeji naprostá rarita.
Honda Prelude v tomto stavu po 1. majiteli a s výbavou čítající i natáčení zadních kol je dnes raritou a hezkou připomínkou toho, co bylo k mání ještě před nějakými 25 léty. Majitel by za vůz chtěl 246 tisíc Kč, to nám na jeho výjimečnost nepříjde jako tolik. Foto: Autohaus Prinz Eugen, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 8 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 9 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 11 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda