Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí
13.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když si koupíte dekády staré auto za zlomek jeho původní ceny, nemůžete očekávat, že bude jako nové. Kolik výkonu v něm ale reálně může zbývat?
Pokud patříte mezi fanoušky BMW, nejspíše jste se přinejmenším v mládí ve svých snech viděli za volantem trojkové řady generace E30. Mnozí tento sen alespoň později proměnili v realitu, což se ostatně týká také Tonyho Blaka. Tento Američan vlastní autoopravnu a tuningový obchod, přičemž v minulosti se zaměřoval hlavně na Subaru. Tomu sice i nadále zůstává věrný, stran toho si ovšem nyní pořídil BMW 325i z roku 1988, jež spadá právě pod generaci E30.
Tony vůz koupil již loni, a to za 1 600 dolarů (cca 34 300 Kč). Relativně nízkou cenu vysvětluje nejen věk, ale také kilometrový nájezd - auto má na tachometru nemalých 278 486 mil, tedy 448 083 km. Každoročně tedy BMW najelo v průměru 15 tisíc kilometrů a pohonná jednotka i převodovka dodnes zůstávají původní, bez jediné opravy vyžadující byť demontáž hlavy válců.
Blake počítá s tím, že pohonnou jednotku vymění za novější motor S52 z BMW M3 z roku 1998. Počítat tedy může s daleko vyšším výkonem, jenž bude navíc přenášet dozadu silnější převodovka ZF. Než ovšem na modifikaci dojde, Tony vyrazil na motorovou brzdu, kde se rozhodl změřit stávající agregát M20B25, který měl původně produkovat 168-169 hp (tedy 171 koní či chcete-li 126 kW).
Daná čísla udávají výkon na klikové hřídeli, pro jehož současné změření by musel motor ven z vozu. Změřen byl tedy výkon na kolech a výsledek vůbec nebyl špatný - při všech třech pokusech bylo naměřeno na kolech okolo 127 koní.
Pokud k této cifře připočteme obvykle uváděný odhad ztrát při přenosu od kliky na kola ve výši 15 %, dostáváme se na cca 146 koní na klikové hřídeli. To je pochopitelně méně než měl mít motor jako nový, na „nezgenerálkovaný” agregát s téměř půlmiliónem kilometrů na hrbu to ale není vůbec špatný výsledek. A motor na tom reálně může být ještě lépe, protože nikdo opravdu neví, kolik výkonu sežerou všechna ta zařízení mezi motorem a koly.
Na každý pád tento pokus ukazuje, že dobře udržované auto může mít i po dekádách ježdění nemalých porcí km velmi slušnou část původního výkonu. U BMW z té doby to až tak nepřekvapí, otázkou je, jak by na tom byla jiná auta. Pokud máte nějakou vlastní zkušenost, podělte se prosím v diskuzi...
Toto BMW 325i z roku 1988 původně produkovalo 168 koní, při své náročné službě přitom ztratilo méně než jednoho koně ročně. To není vůbec zlé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před hodinou - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 4 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22