Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O rychlosti auta už dnes nerozhoduje řidič, říká mistr světa z časů rallye skupiny B
11.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zlí jazykové tvrdí, že moderní auta připomínají spíše herní konzole. Walter Röhrl se nezdá být úplně proti, i když tyto vozy sám pomáhá vyvíjet.
Nové Porsche 911 GT2 RS na sebe strhává pozornost, kdekoliv se objeví. Jízdní debut si značka střihla na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde se zároveň objevili také tovární jezdci a testeři Walter Röhrl a Mark Webber. Oba byli do vývoje novinky zapojeni od počátku, jejich slova o voze proto nesmíme brát na lehkou váhu. A to přesto, že de facto znamenají konec přezdívky Ovdovovač a moderní auta z jistého úhlu pohledu obecně nestaví do dobrého světla.
Slovem Ovdovovač, respektive anglickým termínem Widowmaker, byla označována 911 GT2 generace 993. Porsche tehdy tuto variantu užívalo i na závodních okruzích, kvůli čemuž bylo třeba homologační série. Vzniklo tak pouhých 57 exemplářů (sedm jich dostalo volant na pravé straně), které poháněl přeplňovaný šestiválec naladěný na maximálně 450 koní. Tento výkon mířil pouze na zadní kola, kam jej přenášel šestistupňový manuál a mezi tím vším se nacházelo jediné - řidič.
Automobilka vůz naladila ideálně pro okruhové profesionály, za volant se ovšem dostali i lidé s horšími schopnostmi. Od některých z nich si auto vybralo daň nejvyšší, čímž GT2 přišla ke své přezdívce. Té se pak držely i následující generace, přestože v jejich případě již ostrost postupně stále více nahrazovaly sofistikované technologie. Nejinak je tomu u stávajícího provedení, kde kupříkladu řízení zadní nápravy je důvodem, proč vůz mohl dostat 700 koní.
Röhrl přiznává, že právě vysoký výkon byl jednou z největších výzev. „Zkoušeli jsme řadu možností, nicméně ve výsledku ten pravý důvod, proč jsme zkoušeli vystoupat na metu 700 koní, bylo Ferrari (488 GTB - pozn. red.), které má koní 680. Nebylo pro nás ovšem jednoduché se k oněm 700 koním dostat,“ dodává rallyová legenda k nejvýkonnějšímu silničnímu nelimitovanému Porsche všech dob.
„Víte, myslím, že elektronika je stále lepší a lepší. Řekl bych totiž, že před takovými pěti lety nebylo možné, abychom u zadokolky dosáhli 700 koní. Ale dnes je neskutečné, jak dobře vše funguje,“ popisuje změny u novinky Röhrl. A dodává, že mezi systémy, které vysoký výkon u nového GT2 umožnily, patří právě řiditelná zadní náprava. Ta nezlepšuje ani tak ovladatelnost, jako umožní rychlou změnu směru.
„Samozřejmě že v uzavřených zatáčkách pomáhá vozu lépe zatočit. Největší výhodou je ale rychlá změna jízdního pruhu. Novinka je tak bezpečnější i snadnější na řízení,“ osvětluje Röhrl proč se u nového Porsche 911 GT2 RS není třeba obávat, že bude svou posádku ohrožovat. To ale prý rozhodně neznamená, že by šlo o nějaké ořezávátko. Vůz jen pouze nabídne vyšší každodenní použitelnost a komfort, na okruhu se ale rozhodně neztratí.
Mimo to pak hlavní testovací jezdec Porsche a jeden z nejrespektovanějších pilotů historie potvrzuje, co jsme si již delší dobu mysleli - tedy že zatímco dříve jste si jízdu ve sportovním voze museli tvrdě odpracovat, dnes má hlavní slovo technika, které svými povely dáváte spíše impulsy k do jisté míry samostatné činnosti. Přirovnání k pověstnému Playstationu tu nebývá od věci.
„Před pár dekádami mi kde kdo říkal, že když budu mít pod pravou hodně výkonu, bude snadné vyhrávat. Jenže tak to nebylo. Znám spoustu jezdců, kteří byli rychlejší i s menším výkonem. Dříve všechno záviselo na vás a na tom, jak výkon využijete. Dnes je všechno o technické povaze auta,“ uzavírá pro puristy poněkud smutně Röhrl.
My už jen dodáme, že s oněmi 700 koňmi zvládne nové Porsche 911 GT2 RS stovku již za 2,8 sekundy, nejvyšší rychlost pak činí 340 km/h. Kromě toho se mluví o zajetí Ringu pod 7 minut, přesný čas ale zatím nebyl zveřejněn. Mark Webber ovšem přidal k lepšímu, že při testech na nejnáročnějším okruhu světa dostal z vozu až 336 km/h, což je více než držitelé dosud rekordních časů. Neříká to vše, ale leccos to naznačuje o tom, že může být vůz na Severní smyčce Nürburgringu schopen...
V Goodwoodu se ukázal Walter Röhrl i Mark Webber...
...stejně jako samotné Porsche 911 GT2 RS
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva